Elektromobily jsou v dnešní době velmi moderní technologií. Jejich vývoj jde kupředu mílovými kroky. Trh v dnešní době nabízí širokou škálu modelů různých značek, výkonu a samozřejmě i dojezdové vzdálenosti. Bohužel, elektromobily jsou cenově hodně vysoko.
I základní vozidla stojí kolem jednoho milionu korun. Z tohoto důvodu má elektromobilita pouze vybranou část zákazníků.
Pořizovací náklady elektromobilu
V první řade je zapotřebí zmínit, že elektrická vozidla nejsou rozhodně levou záležitostí. Cena se totiž nejčastěji pohybuje kolem jednoho milionu korun. Z toho plyne, že vozidla jsou vhodná spíše pro movitější majitele, kteří si model mohou dovolit koupit.
Základem tohoto problému je akumulátor a jeho cena. Pro základní představu o rozsahu baterie je si potřeba představit baterie do notebooku, kterých je v elektromobilu několik stovek kusů. Kompletní akumulátor je skutečně velký.
Základní parametry elektromobilů
Výkon baterie
Výkon baterie ve vozidle závisí na vnitřním odporu. To znamená, že čím bude odpor nižší, tím výkon bude vyšší. Výkon je zásadní pro dobu nabíjení elektromobilu.
Kapacita baterie a její dobíjení
Pro každého je určitě velmi důležitý dojezd. Ten úzce souvisí s kapacitou baterie. Samozřejmě, že čím je kapacita nižší, tím je i kratší dojezd. Kapacita j udávána v jednotkách watt hodiny Wh.
Dojezd elektromobilů rozhodně není takový, jako u vozidel na klasická paliva. Dojezd je běžně kolem 500 km, což je zhruba polovina naftové či benzínové nádrže.
elektromobil je možné dobíjen několika způsoby. Tím prvním je pomocí vlastní elektrické energie, což se hodí pro ty, kteří vlastní garáž. Možné je také dokoupit domácí rychlonabíječku, která zvládne vozidlo nabít za zhruba 8 hodin.
Dalším způsobem je využití veřejné nabíjecí stanice. Ty jsou mnohem rychlejší a vozidlo dobijí již za 30 minut.
Financování elektromobilu
Nejjednodušším pořízením elektrického auta je platba v hotovosti. Ne každý má našetřeno tolik peněž, aby je mohl investovat právě do elektromobilu. Na řadu přichází několik variant.
Jedná se o financování pomocí spotřebitelského úvěru nebo pomocí finančního a operativního leasingu.
Spotřebitelský úvěr
Spotřebitelský úvěr je možné nazvat také jako půjčkou na auto. Výhodou této možnosti je, že ihned po podpisu smlouvy se kupující stává majitelem vozidla. Tím pádem si mohou podnikatelé z ceny odečíst DPH ihned po uzavření smlouvy.
Nevýhodou však pro někoho může být fakt, že majitel, tedy kupující, se stará jak o povinné ručení, tak i o servisní prohlídky a případné opravy. Tou podstatnější nevýhodou, která u spotřebitelského úvěru nastává, je možnost, že majitel vůbec půjčku nedostane. Podmínky totiž mohou být přísné a nemusí je každý splnit.
Auto na leasing
Auto na leasing je stále oblíbenou variantou, jak získat nejen elektromobil, ale jakékoliv jiné vozidlo, které zrovna potřebujete. Majitelem v tomto případě není kupující, ale leasingová společnost.
Mezi nevýhody lze zařadit, že kupující je povinen na začátku uhradit různě vysokou akontaci, která může činit například 10 % z ceny vozidla.
Leasing má i samozřejmě výhody. Leasingová společnost se stará o provozní záležitosti, administrativu a pojištění, se zajištěním povinného i havarijního ručení. Bohužel opravy a údržby si musí kupující hradit na vlastní náklady.
Operativní leasing
Operativní leasing neboli auto v nájmu spočívá v tom, že není zapotřebí uhradit žádnou akontaci. Kupující každý měsíc splácí částku, která je jakýmsi nájemným za využívání automobilu.
Majitelem je opět leasingová společnost, která zhruba po třech letech vozidlo klientovy odebere a nabídne mu nový vůz. Výhodou je, že po určité době má klient stále nový automobil, o který se nemusí starat.
Zapotřebí je ale zmínit, že za tyto služby si musí klient zaplatit. Jestliže se nemusí o vozidlo starat, zaplatí za něj ve výsledku víc, než v případě spotřebitelského úvěru.