Nehoda tankeru Exxon Valdez v roce 1989 je dodnes jednou z největších ekologických katastrof. Panenskou přírodu zálivu prince Williama na Aljašce tehdy doslova zdevastovala ropná skvrna a zahubila stovky tisíc zvířat.
Právní bitva o odškodné trvala dlouhých dvacet let a následky nehody se nepodařilo zcela odstranit dodnes.
Exxon Valdez se stal strašlivým zhmotněním toho, jak asi vypadá totální bezmoc.
SMRTÍCÍ KORÁLOVÉ ÚTESY
Záliv prince Williama lákal na svou panenskou přírodu, strmé hory a ledovce turisty z celého světa. Zároveň tu však ležel jeden z nejdůležitějších přístavů Aljašky Valdez, se svým ropným terminálem, kde se do obřích tankerů přečerpávala ropa z nalezišť.
Výhodná poloha přístavu i fakt, že nikdy nezamrzal, z něj učinily centrum aljašského ropného průmyslu.
Tanker Exxon Valdez vyplul s plným nákladem ropy z přístavu v noci 23. března a mířil do Los Angeles. Urazil však sotva čtyřicet kilometrů, když se z neznámého důvodu odchýlil z bezpečné trasy a narazil na korálové útesy.
Kapitán Joseph Hazelwood vyslal čtyři minuty po půlnoci volání o pomoc a uvedl, že jim evidentně uniká nějaká ropa. Co přesně to znamená, to ještě v tu chvíli nikdo nevěděl.
Ukázalo se však, že náraz protrhl osm z jedenácti nádrží tankeru a do moře uniklo 41 tisíc tun ropy, tedy skoro polovina nákladu.
Přístav Valdez měl však být na podobné nehody připraven a do osmi hodin být schopen zasáhnout kdekoliv v zálivu s ochrannými bariérami, které šířící se ropnou skvrnu zastaví.
Jenže ani po patnácti hodinách nejsou schopní bariéry najít a na místo je dostanou až po pětatřiceti hodinách. To už je samozřejmě pozdě… Když se navíc nad zálivem přežene silná bouře, šestimetrové vlny ropu roznesou do širokého okolí. Tehdy už je jasné, že se bude jednat o obří ekologickou katastrofu.
MARNÝ BOJ O ZÁCHRANU
Zasaženo ropou bylo území o velikosti čtvrtiny České republiky a dva tisíce kilometrů pobřeží. Ropa uvěznila zvířata, která v zálivu nacházela obživu, v mazlavé hmotě, ve které se pomalu udusila nebo otrávila.
Byly vidět dokonce i fotky ptáků s těly prožranými ropou až na vnitřnosti. Na pobřeží sice okamžitě vznikly záchranné stanice, ve kterých se přes tisíc dobrovolníků snažilo odchycená zvířata čistit, ale pomoci mohli jen minimu z nich.
Ropa zahubila 250 tisíc ptáků, skoro čtyři tisíce mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů, na tři desítky kosatek a miliony ryb.
Společnost Exxon od začátku jakoukoliv vinu za katastrofu odmítala, i když se hovořilo i o tom, že kapitán Hazelwood byl opilý nebo že za nehodu mohl špatný technický stav lodi.
Teprve v roce 1991 rozhodl Federální soud, že za nehodou stojí nedbalost kapitána, který byl odsouzen k pokutě 50 tisíc dolarů a 1000 hodinám veřejně prospěšných prací.
O hromadné žalobě proti společnosti Exxon se rozhodlo dokonce až v roce 2009. Ropný gigant musel zaplatit pokutu 507 milionů dolarů. Na likvidaci následků havárie bylo přitom potřeba ještě čtyřikrát tolik, a přitom nebyly odstraněny dodnes.
Exxon Valdez byl odtažen do San Diega, opraven a kvůli nežádoucí publicitě postupně několikrát přejmenován. Plul pod vlajkou Marshallových ostrovů podél pobřeží Evropy a Blízkého Východu.
V roce 2008 byl prodán hongkongské společnosti a přestavěn na přepravu železné rudy. V roce 2012 byl nakonec nechvalně proslulý tanker prodán k sešrotování.
Přestože od havárie uplyne letos už 33 let, zůstane jméno Exxon Valdez nejspíš už navždy zapsáno společně s ropnou plošinou Deepwater Horizon mezi největšími ekologickými katastrofami, jaké kdy člověk způsobil.