Skip to content

Exploze lokomotivy Jason: Neštěstí na Severní dráze

Je červencový den a dlouhý nákladní vlak se vydává na cestu napříč Moravou směrem k Vídni. Jde o pravidelnou jízdu a tým, obsluhující spolehlivou parní lokomotivu, je dobře sehraný. Mají za sebou řadu společných cest, ale netuší, že dnešní se stane tou poslední…

Historie železniční dopravy v českých zemích se začíná psát ve 20. letech 19. století, kdy železnice slouží především pro nákladní dopravu. První železniční tratí u nás je železnice Linec-České Budějovice, postupně uvedená do provozu v letech 1827 až 1836.

Jde o koněspřežnou železnici, kde vozy po železničním svršku tahají koně. V Americe a Anglii už však sklízí úspěchy parostrojní železnice a tento nový fenomén se v následujících desetiletích rozšíří do celého světa.

Rakouské císařství nevyjímaje!

Neocenitelná síla páry

Na přelomu 30. a 40. let 19. století zahájí výstavbu parostrojních železnic soukromá společnost Severní dráha císaře Ferdinanda, za níž stojí především vídeňský bankéř Salomon Mayer Rothschild (1774-1855) a další významní finančníci.

První a hlavní tratí, vybudovanou a provozovanou touto společností je „železnice mezi Vídní a Bochní (město na jihu Polska) s vedlejšími drahami do Brna, Olomouce, Opavy, Bielsko–Białe a pak ke skladům soli ve Dworech a Wieliczce“, jak popisují dobové dokumenty.

Jde o takzvanou „severní dráhu“, nazývanou také podle společnosti „dráhou Ferdinandovou“.

Vynález páry přispěl k rozvoji železniční dopravy, ale parní kotle byly často určitým druhem časované bomby.

Nahoru na Moravu

Tato železnice se stává první parostrojní železnici v českých zemích a v současné době po její části vede takzvaný druhý železniční koridor. Výstavba trati se rozběhne v roce 1837 a už o 2 roky později přijíždí první vlak do Brna, v roce 1841 také do Přerova a Olomouce.

Úsek do Bohumína je dokončen v roce 1847. Tento oddíl trati má velký význam zejména pro samotnou Severní dráhu císaře Ferdinanda, protože ta není jen železniční, ale také těžební společností a umožní jí tak přístup k uhlí z dolů na Ostravsku.

Tragédie v letním dnu

Nová trať má před sebou slibnou budoucnost. Ale už po pouhém roce provozu na ní dochází k události, která se zapíše černým písmem do její historie. Dne 27. července 1848 vyjíždí na svou pravidelnou jízdu nákladní vlak číslo XI z Bohumína do Vídně.

Celkem 40 vozů táhne spolehlivá lokomotiva Jason. Když však vlak projíždí trasu mezi Hulínem a Napajedly v dnešním Zlínském kraji, lokomotivě náhle exploduje kotel. Na místě zahyne strojvedoucí i dva topiči.

Čistič, který slouží jako tendrová stráž, utrpí řadu těžkých zranění, kterým dvě hodiny po neštěstí podlehne. Zraněni jsou i dva nakladači, oba se však uzdraví, přestože jeden je zraněn natolik, že ho přivolaný kněz raději zaopatří současně s umírajícím čističem.

Z celkového počtu vagónů je 17 rozbito nebo vážně poškozeno a trosky lokomotivy lidé nacházejí až půl kilometru od místa výbuchu.

Památka na časy Severní dráhy císaře Ferdinanda – nápis na nádraží v Bielsko-Białe (Polsko).

Z neznámé příčiny

Příčina exploze není nikdy spolehlivě objasněna. Nejčastěji se uvádějí důvody jako závada na kotli, odpadnutí velkého kusu kotelního kamene, chyba při nastavování vodoznaku nádrže anebo nepředpokládaný vývoj a exploze takzvaného třaskavého plynu v kotli.

Jde tehdy o první velkou nehodu na Severní dráze a zároveň do té doby největší železniční neštěstí v českých zemích, které na dlouhou dobu ovlivní pokyny pro údržbu a používání kotlů parních lokomotiv.

Lokomotiva v plné parádě.

Foto: www.twitter.com, www.reddit.com, https://en.wikipedia.org, www.thoughtco.com,
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Před 290 lety byl uloven jelen šestadvacaterák
21stoleti.cz

Před 290 lety byl uloven...

V Národním zemědělském muzeu na zámku Ohrada...
Dvojice duchů prý obývá americký penzion. Ten je nyní na prodej
enigmaplus.cz

Dvojice duchů prý obývá...

Vždycky jste toužili vlastnit...
Sassi di Matera: Změnilo se skalní město v ostudu Itálie?
epochalnisvet.cz

Sassi di Matera: Změnilo se...

Italský premiér Alcide de Gasperi je v šoku. Při...
Nová Aprilia RS 660 přijíždí na český trh
iluxus.cz

Nová Aprilia RS 660 přijíždí...

Značka Aprilia otevírá novou éru. Zrodila se...
Místo očekávané pohody mi po odchodu do důchodu začalo peklo
nasehvezdy.cz

Místo očekávané pohody mi po...

Z manžela se stal v penzi pecivál a bručoun...
Příběhy, které vám nedají spát: Případ Dorothy Eady
enigmaplus.cz

Příběhy, které vám nedají...

Podivné příběhy nás všude obklopují,...
Co je nového ve světě topení
rezidenceonline.cz

Co je nového ve světě topení

Každý rok se představují novinky ze světa radiátorů,...
Kdo byl nejohroženější?
21stoleti.cz

Kdo byl nejohroženější?

Dle dat Ústavu zdravotnických informací a...
Vyzkoušejte tradiční tureckou baklavu
nasehvezdy.cz

Vyzkoušejte tradiční...

Už jste někdy ochutnali baklavu? Jedná se o...
Co ještě navštívit, než bude zima
epochanacestach.cz

Co ještě navštívit, než...

Letos už se asi příliš...
Neobjasněná smrt Jonathana Lovettea: Vojáka v poušti zabily neznámé síly
enigmaplus.cz

Neobjasněná smrt Jonathana...

Vypadá to jako jeden z mnoha nechvalně známých případů...
Tajuplný zámek Vinařice a vznik kostela v Sýčině
epochanacestach.cz

Tajuplný zámek Vinařice a...

Ve Vinařicích, nedaleko...