Je jedním z vůbec nejstudovanějších uměleckých děl v dějinách. I dnes, po více než 500 letech, je totiž nevysychajícím zdrojem tajemství, otazníků, ale údajně také ukrytých poselství a zašifrovaných zpráv. Profesionálové i amatéři už jich z obrazu vylovili desítky.
Nástěnnou malbu, která zachycuje Ježíše a dvanáct apoštolů při poslední večeři, vytváří Leonardo Da Vinci (1452–1519) v milánském kostele Santa Maria delle Grazie pro své patrony Ludovica Sforza (1452–1508) a Beatrici d’Este (1475–1497).
Okamžik, kdy se učedníci dozvídají o zradě a Ježíš sahá po chlebu a vínu, z nichž se poté stávají klíčové křesťanské symboly.
Ženatý Ježíš a žena grál
Největší peckou je bezpochyby tvrzení, že na obraze je ukryta postava Marie Magdalény, která má být nejen Ježíšovou těhotnou manželkou, ale také učedníkem, kterého si zvolil za svého nástupce.
Navíc má obraz v symbolech naznačovat, že právě sama Marie je oním svatým Grálem, po kterém lidé marně pátrají.
Kacířskou teorii sice poprvé vysloví v roce 1982 trojice historiků Michael Baigent (1948-2013), Richard Leigh (1943–2007) a Henry Lincoln (*1930) ve své knize Svatá krev a svatý grál, ale k dokonalosti ji vypilují v roce 1997 Lynn Picknett a Clive Prince.
Ti totiž ve své knize Tajemství templářů jako první přichází s teorií, že postava sedící po Ježíšově pravici není apoštol Jan, jak tvrdí katolická církev, ale Marie. Vypadá totiž opravdu podezřele žensky.
Jemné rysy, ženské vlasy, náznak ňader, cudný výraz. Navíc má téměř identické oblečení jako Ježíš, a co je nejúžasnějším detailem, když se z obrazu vyřízne a přesune na Ježíšovu levici, dokonale sem padne a zamilovaně leží na spasitelově rameni.
Noty, UFO i konec světa
Tato bezpochyby kacířská teorie však není jediným poselstvím, které je v malbě údajně ukryto. Počítačový expert Slavisa Pesci tvrdí, že když se poloprůhledná kopie obrazu zrcadlově převrátí a přiloží na originál, objeví se několik dalších skrytých postav.
Hudebník Giovanni Maria Pala je přesvědčen, že obraz ukrývá notový záznam skladby, kde noty tvoří ruce a chleby rozložené po stole. Sabrina Galitziaová pro změnu tvrdí, že v obraze našla proroctví o konci světa.
Jeho datum je ukryto v matematicko-astrologické šifře přímo nad Ježíšem a badatelka tvrdí, že zánik přijde 21. března 4006. Poměrně zvláštním faktem je také skutečnost, že na rozdíl od většiny obrazů s tématem Poslední večeře tady ani jedna z postav nemá svatozář.
Italský expert Mario Taddei (*1972) tvrdí: „Leonardo tím chce vyslovit svůj názor, že jak učedníci, tak i sám Ježíš, byli jen obyčejnými lidmi.“