Říká se mu různě – centrální mozek silnic, velký bratr dálnic nebo ostravský velín. Národní dopravní informační centrum funguje již 15 let a díky němu je jízda Českou republikou výrazně bezpečnější.
Právě tady totiž vědí o všech překážkách, které vás mohou na silnicích potkat. Ať už je to odstavené auto na dálnici D1, nehoda na Pražském okruhu nebo náledí na rychlostní silnici R7.
Je 1. listopadu 2005 a Národní dopravní informační centrum (NDIC) právě zahajuje v Ostravě svůj provoz. Jeho úkol je jasný – nepřetržitě shromažďovat, zpracovávat a zveřejňovat dopravní data a informace z celého Česka.
Do té doby si tuto agendu dělají jednotlivé organizace (policisté, hasiči) sami a je v tom pořádný zmatek. Tři roky nato, 11. září 2008, se centrum přesouvá do zbrusu nových prostor v Ostravě-Přívoze.
Rychlost je základ
Jakmile dojde k jakékoliv komplikaci na silnici, v Ostravě to vědí první proto, že spolupracují s celou řadou systémů – od policie, přes hasiče, záchrannou službu, správce komunikací, až po meteorologický ústav.
Navíc nepřetržitě sledují na sedm stovek kamer, dvě stovky detektorů a 600 meteohlášek na dálnicích a silnicích. Celkem 18 pracovníků se zde střídá ve 12hodinnových směnách.
Komplikace totiž mohou přijít kdykoliv a „padla“ Národní dopravní informační centrum proto nikdy nemá. Jsme na dálnici D5, tři hodiny ráno. Najednou spatříte před sebou u krajnice vybourané auto. Na nic nečekáte a voláte tísňovou linku.
V okamžiku, kdy bouračku nahlásíte, informace letí i do Ostravy. Tady ji začnou zpracovávat a jakmile ji budou mít potvrzenou například od policistů nebo hasičů, okamžitě ji rozšíří dál.
Jako první se hláška objeví na informačních tabulích dálnice D5 (celkově jich centrum obsluhuje na všech dálnicích 144). Záhy se zpráva ukáže v mobilní aplikaci, na webu dopravniinfo.cz nebo ve sdělovacích prostředcích.
Celkový počet odběratelů je asi 180 a ročně zpracuje NDIC zhruba 3,5 milionu takovýchto zpráv.
Nerozumím, bourám…
Jak se shodují zaměstnanci NDIC, není to vůbec jednoduchá práce, protože vyžaduje nejen neustálé soustředění, ale hlavně se operátoři musejí rychle a správně rozhodovat.
„K náročnějším dnům patří každé pondělí a pátek, kdy mnoho lidí přejíždí do Prahy a zpátky, prodloužené víkendy, začátky a konce prázdnin, ale také první hezký víkend po zimě a také víkendy s babím létem, kdy si lidé ještě chtějí pořádně zajezdit,“ vyjmenovává Ctirad Weissmann, vedoucí Národního dopravního informačního centra.
To v současné době spolupracuje s Ministerstvem dopravy ČR na mezinárodním projektu Crocodile.
Na českých silnicích totiž nejezdí jen našinci, jen zahraničních kamionů projede denně přes naše území na 50 000. Jak ale zajistit, aby informace o prasklé pneumatice na D6 u Chebu byla srozumitelná i pro řidiče z Rumunska na rychlostní silnici R6? Odpovědí je právě Crocodile
Společník pro každého
„Snahou projektu Crocodile je, aby se řidiči i cestující dozvěděli, co se zásadního stalo a co
mají dělat, a to stejnou informační formou po celou trasu různými zeměmi,“ přibližuje Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a vědy, výzkumu a inovací na Ministerstvu dopravy ČR. Naladění na vlnu Crocodile přitom řidič ani nepozná – stačí sledovat takové zdroje, které jsou na NDIC napojeny.
Veškerá data jsou poskytována volně a v jazyce, kterému daný řidič rozumí. „Naší snahou je poskytovat dopravní informace všem, kdo o ně mají zájem, pokud možno za rovných podmínek,“ upřesňuje Filip Týc, vedoucí Silniční databanky a NDIC Ředitelství silnic a dálnic ČR.