Agáve modrá roste 7 až 10 let jenom v pěti oblastech Mexika a je výlučnou surovinou pro výrobu tequily. V budoucnu z ní může být i palivo anebo také bioplasty do fordek.
Opálený chlapík v bílých kalhotách a košili prochází letitým lánem agáve. Říká se mu „jimador“ a stará se a určuje dobu zrání modré agáve (Agave tequilana). Prochází mezi sedmi až desetiletými rostlinami a mačetou zvanou „coa“ odsekává tuhé a pevné listy.
Jestli nebudou jádra dostatečně zralá, nebude várka mexické tequily dobrá.
Už 250 let funguje společnost Jose Cuervo, největší světový výrobce tequily, již kontroluje miliardářská rodina Beckmannových, a před pár měsíci se právě tahle firma dohodla na spolupráci s automobilkou Ford na vývoji udržitelného bioplastu z agáve, který by šlo upotřebit ve výrobě automobilů.
Bude super-bio-auto?
Z agáve se bude pořád primárně využívat dužina pro výrobu tequily. Ale „odpad“ – vláknina – má velký potenciál, aby se stala další vstupní surovinou. Výzkumníci zkoušejí trvanlivost a tepelnou odolnost materiálu.
Kdyby všechno vyšlo, Ford by měl udržitelný kompozit s estetickými vlastnostmi a s výrazně nižší hmotností součástí, a tím i nižší spotřebou paliva.
Z bioplastu by se potenciálně mohly vyrábět interiérové i exteriérové díly, například odkládací schránky, kabelové svazky, jednotky ventilace. Dosud se veškeré plasty vyráběly jen z ropy, tohle je zelená cesta ven z kruhu.
„V běžném automobilu je asi 180 kg plastů,“ říká Debbie Mielewskiová, technická vedoucí z oddělení výzkumu udržitelného rozvoje Fordu.
„Naším úkolem je hledat vhodné uplatnění pro ekologické kompozity tohoto typu, a pomoci tak snížit náš vliv na planetu.“