Skip to content

Barvy kolem nás: Proč je „Mekáč“ červeno-žlutý?

Jdete kolem restaurací. Každá má jinou barvu. Bílá, černá, červená, modrá, zelená a žlutá. Víte, kam byste šli? Dva z těchto odstínů podporují chuť k jídlu. A asi nejznámější fast-foodový řetězec je smíchal, abyste spořádali co nejvíc „hambáčů“.

Proč mají aristokraté modrou barvu, kde vzali mimozemšťané zelenou kůži a proč je lepší pracovat pod chladně bílou žárovkou? Barvy nás ovlivňují víc, než si myslíte. Třeba taková bílá. Zatímco u nás ji s chutí oblékají nevěsty, ve Vietnamu či Koreji tuto barvu mají naopak za smuteční. Neutrální bílá v našich končinách znamená štěstí a veselí, navozuje pozitivní klid. Dokonce se doporučuje těhotným ženám, aby bydlely v domě, kde jsou stěny sněhobílé.

Existuje nejčernější černá?

Černá barva je výzvou pro vědce, říká se jí i „nejtemnější odstín bílé“. Právě stupeň temnoty je dráždí, u žádné jiné barvy se nedělá tolik pokusů udělat barvu ještě barevnější, tedy černou ještě černější. Kolorit je symbolem elegance, oděvy v tomto zbarvení se dají nejlépe kombinovat, a barva také skryje nedostatky. Ono schovávání má význam i v prapůvodu smutečního oblečení. Lidé dříve volili černou proto, aby je na pohřbu zlí duchové přehlédli a nevzali si je s sebou na onen svět.

Že jídlo ve ve fast-foodu hraje světlými barvami až moc?

V barvě peněz

Sluncem zalitá barva, říká se. Právě tu žhavou kouli na obloze, která nám poskytuje denní světlo, žlutá připomíná a díky tomu ji vnímáme pozitivně. Výrazná barva dokáže na sebe upozornit možná nejvíc ze všech. Proto v roce 1907 newyorský byznysmen Harry N. Allen (1877–?) natře taxík ze své stáje žlutou, aby lapil co nejvíc zákazníků. Žlutá evokuje bohatství, také byla symbolem čínských císařů a mezi mezinárodními politickými organizacemi je barvou liberálů.

Mekáč“ vděčí za úspěch červené

Červená platí za výstrahu, na kohoutcích upozorňuje na teplou vodu. A se žlutou má rudá ještě jedno společné. Podporuje chuť k jídlu. Všimněte si, že KFC sází na červeň, McDonald´s a Burger King vrazili do svých log obě barvy. Rudá vyjadřuje i velkou moc. Je královským symbolem, objevuje se ve spojitosti s mocnostmi, kde vládne pevná ruka – vlajka komunistické Číny či rudá armáda Sovětského svazu.

Korea v temné smutek nevidí.

Mladej, proto zelenej

Co vám naskočí, když se řekne zelená? Asi něco „eko“, že? Jakmile je něco spojené se zdravým životním stylem, vetkne se mu do loga alespoň nějaký ten lísteček. Přitom na zelenou barvu je lidské oko nejvíce citlivé, protože jej obklopuje v podstatě po staletí. Symboliku něčeho prvotního rozpoznáme i z výrazu „zelenáč“. Pojem nejspíš vznikl jako přirovnání k nezralému ovoci. Zelenou je označena i pražská trasa metra A, tedy první linka podzemní dopravy.

Modrá je dobrá pro krále i dělníka

Barva moře, dovolená. Modrá v mnoha odstínech navozuje klid, proto se často užívá pro vymalování relaxačních místností, jako jsou ložnice. Modrá je chlapec, kolorit symbolizuje mužské pohlaví. Aristokracii v žilách koluje modrá krev (protože skrz neopálenou pokožku jsou snáze vidět žíly), známe odstín královské modři, evokuje i buržoazii a pravicově politicky orientovanou stranu. Barva vzbuzuje i nenásilný respekt, v řadě států je barvou policejních uniforem. Modrá je také symbolem dělnických uniforem, odtud pochází „modré límečky“, zatímco manažeři jsou „bílými límečky“.

Modrá je dobrá a sluší dělníkům.

Foto: telegraph.co.uk, britannica.com, battery.com, pinterest.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …