Skip to content

Automatika je stará více než 100 let!

Možná to leckoho překvapí, ale prababička automatické převodovky spatřila světlo světa už v roce 1904. Stroječek z dílny bostonské firmy Sturtevant Brothers měl dva rychlostní stupně, ovšem byl velmi často poruchový.

Problémem převodovky se pochopitelně zaobíral i guru automobilového průmyslu Henry Ford (1863 – 1947). Jeho slavný Model T byl vybaven dvěma rychlostmi, které byly ovládány pomocí pedálu.

Slavný model Ford T.

V roce 1934 General Motors představuje poloautomatickou převodovku, ovšem spojka je zde stále ještě nutná. Do soutěže vstupuje i další americká automobilka – Chrysler, která do svých vozů funguje převodovku s názvem Fluid Drive.

 

Automatické převodovky se však od sedmdesátých let ve velké míře uplatňují u městských autobusů, hasičů, autojeřábů, popelářských vozů a u motorových vozů na železnici.

Primát ale nakonec patří General Motors, když v roce 1939 představil převodovku Hydra Matic, která již byla plně automatizována. Zprvu se objevila v Oldsmobilech a později v Cadilacích.

Schema převodovky.

Automatickou převodovku využívala ve svých vozech za 2. světové války i americká armáda. V padesátých letech pak 20. století dojde v USA k masovému rozšíření automatických převodovek. Ty později pronikají i do Evropy a Japonska.

Foto: wikipedia
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …