Přestože přichází varování před ničivým tajfunem Fengšen, známým na Filipínách také jako Frank, Florencio Marimon, kapitán trajektu Princess of the Stars se rozhodne vyplout, přesvědčen, že to zvládne.
Nezvládne.
Vlajková loď společnosti Sulpicio Lines je 43 m vysoký trajekt s kapacitou 2800 pasažérů. Když 20. června vyplouvá z manilského přístavu do Cebu City, je na palubě 759 cestujících a 111 členů posádky.
Na trase sice řádí tajfun, kapitán však dostává povolení vyplout, protože bouře do jeho trasy zasahuje jen okrajově a loď s výtlakem 23 000 tun je dost velká a těžká, aby to zvládla.
Jenže tajfun, jak už to mají tajfuny v oblibě, nečekaně mění směr a zamíří na filipínský Romblon, do cesty trajektu.
Princezna na takové zacházení není zvyklá
Vichr žene vlny jako obrovská beranidla a téměř 25 let stará loď na takové zacházení není stavěná. Nedokáže jim vzdorovat dlouho.
Krátce před polednem nařizuje kapitán obléknout záchranné vesty a když se začne o 15 minut později začne naklánět, následuje rozkaz: „Opustit loď!“ Někteří skáčou do moře, další chtějí do záchranné člunů.
Ty jsou však zajištěny a není možné uvolnit je ve 20 minutách, které lodi zbývají. Vypuká zmatek. „Posádka se víc starala o svou záchranu než o pomoc cestujícím,“ tvrdí později někteří ze zachráněných. Kolem poledne se loď převrátí na bok, o hodinu poději už je dnem vzhůru.
Operaci komplikují vlny i pesticidy
Armádní loď, která je poblíž, se sice pokusí o záchrannou akci, brzy ji však musí vzdát: „Gigantické vlny, přívaly deště a nárazový vítr, nám nedovolily pokračovat“. Další záchranná loď se k převrácené Princezně dostane až další den v poledne.
A to už na místě není koho zachraňovat. „Mapovali jsme směr vln, abychom zjistili, kam mohly přeživší zanést. Tam jsme napřeli pátrání,“ říká mluvčí filipínské pobřežní stráže Arman Balilo. Jenže jediné, co vyloví, jsou mrtvoly.
Ani uvnitř vraku, kam další den proniknou potápěči, není nikdo živý. Další pátrání musí být navíc 24. září zastaveno. Ukáže se totiž, že proti předpisům loď přepravovala kontejner s 10 000 kg nebezpečného pesticidu endosulfanu.
Tragická bilance
Z 870 lidí na palubě Princezny přežije pouze 54. Vláda hází vinu na společnost Sulpicio a ta na oplátku žaluje meteorologickou službu.
„Za hrubou nedbalost a neschopnost při předpovědi pohybu tajfunu.“ Vzájemné kočkování nakonec končí tím, že všichni hodí vinu na kapitána Marinoma. „Nesprávně odhadl riziko a pokračoval v plavbě.“ Ten se bránit nemůže. Buď je mrtvý, nebo, pokud přežil, se někde skrývá.