Roky 2020 a 2021 přinesly do našich životů řadu změn. Pandemie koronaviru uvěznila lidi v jejich domovech, které se rázem proměnily v tělocvičny, kanceláře, školní lavice, restaurace i okrasné zahrady.
Není divu, že změna funkce domů a bytů znamenala i nutnost pořídit nové vybavení, upravit interiér dle aktuálních požadavků – a také začít myslet na kvalitu vnitřního ovzduší.
Patrně nejmarkantnější změnu v našich životech přinesla v uplynulém roce domácí výuka a home-office.
Řada rodin se ze dne na den ocitla v situaci, kdy místo, kde se dosud všichni členové sešli až v pozdním odpoledni či večeru, se proměnilo v celodenní útočiště rodičů i dětí.
Pomyslným spojovacím mostem s okolním světem se pak staly počítače, notebooky, tablety či mobily a nezbytným pomocníkem rychlý internet, jelikož online aktivity více osob najednou si vyžádaly i zvýšenou kvalitu připojení.
Na pořadu dne tedy nebyl pouze obsah výuky dětí, ale také technické problémy a nutnost jejich rychlého řešení. Mnohdy bylo zapotřebí inovovat technologické vybavení, nakoupit tablety či počítač…
Výbava pro život v on-line světě
„Například grafické karty či webkamery se staly nedostatkovým zbožím,“ vzpomíná Pavel Svoboda na problém, s nímž se setkal v loňském roce, když co nejdříve potřeboval dovybavit domácnost.
Podle dat Českého statistického úřadu1 již před vypuknutím koronavirové nákazy bylo pro děti samozřejmé se pohybovat na internetu – v roce 2018 téměř dvě třetiny patnáctiletých žáků uvedly, že ke komunikaci s učiteli používají e-mail, desetina dokonce takto komunikovala každý den nebo skoro každý den.
Pouhé 3,3 % dětí od 6 do 15 let nemělo doma internet, dalších 5 % mělo internet, ale nedisponovalo počítačem ani tabletem. V domácnostech ovšem často chyběly i skenery či tiskárny, anebo právě zmíněné webkamery.
Navíc skloubit pracovní meeting s on-line výukou se pro rodiče malých školáků stalo opravdovou výzvou – vznikaly proto improvizované pracovní kouty a s tím spojený zvýšený zájem o pracovní židle či stoly.
Fitko místo obýváku
Podle ČSÚ2 v roce 2019 alespoň jednou týdně a nejméně 10 minut v kuse sportovala třetina českého obyvatelstva staršího 15 let. Nejaktivnější přitom byli mladí lidé ve věku od 15 do 24 let, pravidelnému sportu se věnovaly takřka dvě třetiny z nich.
Opatření související s epidemií koronaviru ovšem uzavřela tělocvičny, fitness centra i sportovní haly – a Čechům nezbývalo než se věnovat outdoorovým aktivitám, anebo přesunout pravidelné cvičení do útrob vlastních domovů.
Zvýšila se proto poptávka po zařízení pro domácí cvičení, jako jsou rotopedy, běžecké pásy či trenažéry – v Česku došlo k nárůstu objemu dovozu sportovního zařízení v porovnání s předchozím rokem již v březnu 2020, a to přibližně o polovinu.
Tento nárůst pokračoval i v následujících měsících s výjimkou května, kdy nastal mírný pokles.
Doma to žije!
Častější pobyt doma vedl lidi v době lockdownů také ke zvelebování interiérů, ale i jejich oživení. Například v uplynulém roce došlo k významnému nárůstu online dodávek rostlin a květin do domácností i chovu domácích mazlíčků.
Online květinářství hlásila trojciferný růst3, pravděpodobně díky lidem, kteří se rozhodli rozjasnit své vnitřní prostory.
Domácího mazlíčka si jen ve Velké Británii nově pořídilo odhadem 3,2 milionu domácností4. Také Češi jsou vášnivými chovateli zvířat, již před vypuknutím pandemie měla polovina domácností nějakého zvířecího miláčka.
Vzhledem k uzavření restaurací rovněž začali lidé doma více vařit a péct.
„Když jsem loni v dubnu chtěla v e-shopu sehnat domácí pekárnu, byla řada modelů již vyprodána,“ uvádí Petra Horáková, která chtěla tímto způsobem zajistit čerstvé pečivo pro rodinu, aby minimalizovala návštěvy obchodů.
Kuchyně se často rozrostly také o multifunkční roboty či další spotřebiče. Významným trendem spojeným s Covid-19 se stalo také on-line nakupování potravin.
Nové využití domácností zhoršilo kvalitu vzduchu
Veškeré změny, kterými naše domácnosti za uplynulý rok prošly, se ovšem projevily také na zhoršení kvality vzduchu ve vnitřních prostorech.
Zatímco úrovně vnějšího znečištění během pandemických restrikcí podle všeho klesaly, znečištění polétavými částicemi uvnitř budov ve většině měst vzrostlo.
Ukázaly to údaje z čističek vzduchu, které analyzoval tým mikrobiologů společnosti Dyson v 10 městech po celém světě5. Výzkum naznačil, že hladiny PM2,5 v interiéru byly v průměru o 23 % vyšší než úrovně po zrušení omezujících opatření6. Sběr dat probíhal během prvních fází lockdownu mezi březnem a květnem 2020, zatímco sběr dat po uvolnění restriktivních opatření proběhl mezi červnem a zářím téhož roku, kdy řada zemí omezení související o onemocněním COVID-19 uvolnila.
Zkratka PM (pevné částice neboli polétavý prach) označuje částice, které se vyskytují ve vzorku vzduchu a ve vnitřních prostorách mohou obsahovat části pylů, roztočů, výkaly roztočů, ale i částice pocházející z vnějšího prostředí, jako je prach uvolňovaný z brzd a škodliviny z výfukových plynů vozidel.
Mnoho z těchto částic o velikosti 2,5 mikronu nebo větších může mít alergenní účinek a větší částice, jako jsou kožní buňky, přispívají k prašnosti v domácnosti.
„Před pandemií by se PM2,5 generované v interiéru běžnými lidskými činnostmi rozložilo mezi domácnost, kancelář a další vnitřní prostory. Místo toho se vše teď hromadí v našich domovech.
Lockdown nás nutí trávit doma více času než jindy a s tím souvisí rostoucí trend pěstování interiérových rostlin, častější chov domácích mazlíčků a nákupy květin, což může zvyšovat hladinu alergenů ve vnitřním prostředí,“ potvrzuje Alex Knox, viceprezident pro technické zajištění péče o životní prostředí ze společnosti Dyson.
Poptávka po čističkách vzduchu vzrostla
Protože se z našich domovů staly kanceláře, školy a tělocvičny, vyšší hladiny interiérových alergenů mohou způsobit větší problémy při práci, studiu a cvičení i při běžných činnostech, jako je spánek a odpočinek než v předchozích letech.
To je důvodem, proč v uplynulém roce vzrostl rovněž zájem o nákup čističek vzduchu.
„U čističek vzduchu oceňuji možnost neustálého monitorování kvality ovzduší a automatického režimu, kdy v případě zhoršení kvality dojde k okamžitému vyčištění, aniž bych se musel jakkoliv starat o nastavení.
Mám nadefinováno, kdy a jak se má ta která čistička chovat v závislosti na jejím umístění – ať už se jedná o dětské pokoje, ložnici či obývací pokoj.
Díky přehledné aplikaci mám možnost sledovat stav prostředí, teplotu, vlhkost v reálném čase a mohu vše ponechat buď na automatice, či nad zařízením a jeho funkcemi plně převzít kontrolu, ať už jsem kdekoliv,“ uvádí Adam Burkuš ze společnosti Solight, která je distributorem čističek značky Dyson.
Zároveň potvrzuje, že meziroční nárůst prodejů chytrých čističek vzduchu za poslední tři roky generuje stabilní meziroční navýšení o více než 38 %.
Vévodí trend chytrých domácností
Mezi Čechy obecně roste zájem o chytrá zařízení – nejen o čističky vzduchu, ale také o chytré televize, které používá třetina českých domácností, nebo chytré hodinky.
„Ve své domácnosti jsem zvyklý používat mnoho smart spotřebičů jako jsou pračka, sušička, kamerový systém, espresso, tepelné čerpadlo či čističky vzduchu, jejichž možnost automatizace či vzdálené správy mi usnadňuje život a ve výsledku šetří čas,“ potvrzuje i Adam Burkuš.