Na prsou ho hrdě nosí největší hvězdy. Britský fotbalista David Beckham i americká popová královna Madonna. Zbožňují trička s lebkami, srdíčky, vše ve stylu tetování, který je podtržen stuhou s nápisem Ed Hardy. Jménem jednoho z nejslavnějších tatérů!
Pamatujete na to oblečení s drsným designem? Začíná se nosit v novém tisíciletí, pak se po něm skoro slehne zem. Málokdo tuší, že Ed Hardy není návrhář, ale proslulý americký tatér Don Ed Hardy (*1945).
Nápad tisknout jeho tatérská díla na oděvy vynáší stovky miliónů, pak si ale nejen Hardy málem z ostudy ušije kabát.
Kérky z celého světa
Už jako malého kluka ho fascinuje umění. Když se potlouká kalifornskými ulicemi, fascinuje ho divokost graffiti. Obdivuje tetovaná těla svalnatců na plážích. Rozhodne se jít studovat design, do umění malování na tělo se ponoří nejhlouběji.
Není mu ani třicet, když vycestuje do Japonska, aby se učil speciální technice kérek od samotného mistra Kakimota Hidea (1929–2017).
Tetuje se na trička
Motivy jsou natolik líbivé, že v roce 2003 osloví Hardyho zástupci firmy Ku USA se zajímavou nabídkou. Nabídnou mu peníze za některé jeho motivy, aby na ně měli licenci.
Obrázky pak přetisknou na trička a jiné kousky oblečení, které se začne prodávat pod brandem Ed Hardy. Tatér souhlasí a na rozvoji nové firmy Hardy Life se zpočátku i podílí. Kolekce mají úspěch.
Fenomén zaujme návrháře Christiana Audigiera (1958–2015), který chce rovněž licenci na některé motivy.
Trička i kondomy
Obě strany si plácnou, designér začne prodávat oblečení Ed Hardy by Christian Audigier a v Hardy Life si uvědomí, jak je výnosné jen prodávat licence na motivy díla Ed Hardy.
Takže v jednu dobu po světě existuje i sedm desítek výrobců, kteří pracují s obrázky Ed Hardy. Nemusí jít jen o módu, prodávají se hodinky, kosmetika, dokonce i kondomy.
Ne každý je ale správný byznysmen, a kdybychom měli vypíchnout krále mezi „franšízami“ Ed Hardy, byl by to právě Audigier.
Zákaz triček v klubech
Nemalý podíl na jeho úspěchu má skutečnost, že se jednotlivé kousky proderou do šatníků opravdových ikon, jako jsou David Beckham (*1975) nebo Madonna (*1958).
Kontakty designérovi vynáší, Hardy Life ze všech prodejů inkasuje ročně v přepočtu 17,5 miliardy korun. Bohužel se Christian nedrží hesla, že všeho moc škodí. Popularita značky začíná opadat, když trička s lebkami nosí kde kdo. Dokonce v některých amerických klubech je zákaz vstupu lidem v těchto kouscích!
Druhá šance
Don Ed Hardy se začíná rozčilovat, že Audigier šlape po jeho jméně, proto ho v roce 2009 žaluje o v přepočtu 2,5 miliardy korun. Nastává pád, Audigier bankrotuje, přesto se mu v roce 2011 podaří prodat jeho licenci společnosti Iconix Brands Group.
Sám Ed Hardy si ponechává 15 % podíl. Dnes zažívá značka restart, dávného úspěchu se ale už nedočká.