Je chladný a deštivý den, vám se od rána nic nedaří, nemáte proto náladu a ani chuť se s nikým bavit. Rychle běžíte na vlak, který vás má odvézt zpět domů. Nemáte čas zkoumat, ze kterého jede nástupiště, stíháte jen tak tak.
V tu chvíli vám přehradí cestu přívětivý robot, který se vás mile zeptá, kam to bude. Pak už vám jen správně poradí cestu a vy s klidem nasednete do tichého chytrého vlaku…
Ano, i tak možná bude brzy vypadat každodenní cestování. Rozlučte se s uniformovanými průvodčími, respekt vzbuzujícími strojvedoucími či lidským personálem v nádražních infocentrech.
Třeba japonská společnost Hitachi má o svých nádražích budoucnosti vcelku jasno. Své smělé plány koncipuje primárně pro nádraží ve Spojeném království a postupně pak pro celý svět.
Letiště, stanice a železnice
Vize chytrého nádraží se neobejde bez robotů, jež efektivně poradí všem bezradným cestujícím.
Hitachi vyzkoušelo poprvé svou robotí technologii na tokijském letišti Haneda už v roce 2017. Robot se striktně technickým názvem EMIEW3 samozřejmě dokázal komunikovat v několika různých jazycích, a navíc využíval své umělé inteligence k tomu, aby získal veškeré informace o všem, co se na letišti děje.
Hitachi expanduje do Dánska, kde ovládne tamní systém kodaňského metra, doma v Japonsku chce opanovat železnice se svými chytrými, a především ekologickými vlaky.
Cestujících vlaky bude čím dál víc
Vlaky, poháněné energií z baterií, zcela nahradí dieselové soupravy. Firma navíc do budoucna počítá s úbytkem lidí, jež cestují letadly a auty, a naopak očekává strmý nárůst pasažérů ve vlacích.
Zástupce společnosti Nick Hughes ambiciózně dodává: „Náš koncept chytrých stanic se stává skutečností s tím, jak jej testujeme v Japonsku a v Evropě“. A klíčovou zemí pro zakotvení celého konceptu má být právě Spojené království.
Výzkumy totiž ukazují, že zákazníci britských drah jsou čím dál víc nespokojenější. Stěžují si na častá zpoždění vlaků, stávky a omezení provozu vlaků. Hitachi chce v Evropě zavést také chytrý systém nákupu jízdenek, který se už osvědčil v Japonsku a v Číně.
Nákladní doprava také
Inovace na železnicích, ve vlacích a v soupravách metra reaguje obecně na požadavek větší efektivity, menší energetické náročnosti i většího pohodlí ze strany cestujících.
Experti v oblasti železniční dopravy si jsou vcelku jistí, že už kolem roku 2050 budou ve většině zemí Evropy, východní Asie a Severní Ameriky do tohoto sektoru zahrnuti i roboti.
Robotické drony, dohlížející na bezpečnost automatizovaných vysokorychlostních vlaků, které mezi sebou komunikují pomocí senzorů, nebudou ničím výjimečným, automatizace by měla zasáhnout i nákladní železniční dopravu.
Roboti staví a opravují tratě
Změny lze očekávat i při výstavbě, údržbě a opravách železničních tratí. Do práce by měli nastoupit roboti v souladu s takzvanou rojovou robotikou. Co to znamená?
„Nižší“ inteligentní roboti budou pracovat kolektivně na budování jednotlivých úseků železnic, následně by je i otestovali. „Vyšší“ roboti se budou podílet na monitoringu a celkové správě již hotové železnice.
V praxi celý systém povede ke zvýšení rychlosti vlakové dopravy, a zejména k faktickému vymýcení tolik nenáviděných zpoždění vlaků. Že půjde o krok správným směrem, naznačuje už demografický vývoj ve vyspělých zemích.
Kolem roku 2050 totiž bude žít ve městech nebo v jejich okolí 75 % světové populace, což povede k zesílení tlaku na dopravní infrastrukturu.