Neumí řídit auto, nemá zkušenosti, jen spoustu odvahy a odhodlání. Přesto se pohledná a chytrá žena vydá na první dálkovou jízdu v historii.
Jenom díky ní se svět konečně začne pořádně zajímat o vynález jejího manžela, kterým je tříkolka, poháněná benzínovým motorem.
Není to přitom poprvé, co manželovi pomůže. Postará se o něj už před svatbou, kdy si vyžádá na otci své věno ještě před sňatkem, aby penězi zachránila budoucího chotě před bankrotem.
Absolventka vyšší dívčí školy Cäcilie Bertha Ringerová (1849-1944) se za talentovaného konstruktéra Karla Benze (1844-1929) provdá v roce 1872 a je mu od počátků velkou oporou, zdaleka nejen finanční. Zajímá se o jeho práci a podporuje ho v jeho úsilí.
To je třeba zejména poté, co sice získá patent na vozidlo nového typu, ale stále si není jistý, zda je jeho dílo natolik dokonalé, aby mohlo veřejnost přesvědčit, že jde o použitelný dopravní prostředek.
Zájem zákazníků je také zatím nevelký, protože se jim zdá, že jde o zajímavou raritu, která však není vhodná pro praktické využití.
Tajný výlet
Bertha se tedy bez manželova vědomí odhodlá k činu, o kterém je přesvědčena, že může přilákat pozornost.
Píše se datum 5. srpna 1888, když brzy ráno vstane a se svými dvěma syny, 14letým Richardem (1874-1955) a o rok starším Eugenem (1873-1958) vyrazí na cestu z Mannheimu ke své matce do Pforzheimu.
A není to cesta ledajaká, rodinný tým se na výlet dlouhý zhruba 106 kilometrů vydá na motorové tříkolce z otcovy dílny. Ten v té době ještě spí, stejně, jako dvě mladší dcery, takže jim Bertha zanechá písemný vzkaz.
K cestě oba syny potřebuje, protože zatímco ona ví mnohé věci o konstrukci vozidla, chlapci vědí zase vše o ovládání automobilu, do kterého ji musí zasvětit.
Nelehká cesta
Cesta vůbec není jednoduchá. Emancipovaná žena během ní řeší hned několik technických problémů. Prvním je dočerpání paliva. V té době není možné zakoupit pohonné hmoty jinde, než v lékárně.
Úplně poprvé „tankuje“ ve Wieslochu, kde se později objevuje nápis „1. čerpací stanice na světě“. Nečekanou komplikací je i nutnost čištění karburátoru, jindy je třeba vyřešit problém s kabely. V obou případech si Bertha poradí za pomoci součástí svého oděvu: v prvním použije jehlici do klobouku a ve druhém sáhne po podvazku.
Jsme v pořádku…
Do kopce musí občas auto tlačit oba chlapci, protože převodovka má pouhé 2 rychlostní stupně, které si se stoupáním neumí poradit. Pořádně zabrat dá posádce také chlazení, protože je třeba pravidelně doplňovat vodu do chladiče.
Pozlobí je i brzdy a musí nechat u kováře opravit řetěz. Přesto pošle Bertha se syny Karlovi večer z Pforzheimu telegram, že v pořádku dorazili. Když se o několik dní později vracejí domů, novinové titulky už popisují jejich putování.
Ten stroj stojí za to!
První dálková cesta na světě a zároveň propagační jízda splní svůj účel tak, jak si Bertha plánovala. Na svou dobu téměř neuvěřitelné schopnosti „motorwagenu“ zaujmou a objeví se první zájemci o koupi.
Na doporučení manželky však Karl provede ještě několik technických vylepšení. Bertha Benzová porodí 2 roky po své památné jízdě manželovi ještě páté dítě, v pořadí třetí dceru, a nakonec přežije svého chotě o 15 let.
Dnes jsou na její počest pořádány vzpomínkové akce, jsou po ní pojmenovány ulice i budovy a o jejích osudech byl rovněž natočen film.