Svezli se v něm vládci, bankéři, politici, herecké, hudební i sportovní hvězdy. Podepisovaly se v něm smlouvy i válečné kapitulace. Už 135 let je symbolem bohatství, prestiže a luxusu. Už jeho název voní exotikou.
Na kalendáři se objevilo datum 4. října 1883 a Belgičanovi Georgu Nagelmackersovi se splnil jeho životní sen. Na jednom z pařížských nádraží byl připraven k odjezdu vlak do Konstantinopole (dnešní Istanbul) – Orient Express.
Pečlivě vybraná společnost
Dnes bychom patrně psali o PR-jízdě. Mezi 40 pečlivě vybranými pasažéry z celé Evropy byli významní bankéři, majitelé velkých železničních společností, politici, ale také novináři a spisovatelé, jejichž úkolem bylo o dosud nevídané cestě napsat.
Asi jim to nedělalo žádné velké potíže. Vlak byl přehlídkou neskutečného luxusu na míru od stříbrných příborů po těžké lampy na stolech, které nespadly ani při jízdě na těch nejostřejších výhybkách.
Ženám vstup povolen
Už od začátku dostal legendární vlak jasnou tvář. Za lokomotivu tenkrát zapojili dva luxusní spací vozy, jídelní vůz, vůz pro zavazadla a nepostradatelný vůz pro vlakový personál. A hned také začal Orient Express lámat předsudky.
Třeba když druhý den cesty v Mnichově přistoupily dvě elegantně ustrojené dámy. Proč tolik povyku? Všeobecná společenská pravidla do té doby umožňovala ženám cestovat vlakem pouze v mužském doprovodu.
Zbytek cesty se plavili na parníku
Zdaleka to nebyla jediná zajímavost tzv. panenské cesty Orient Expressu. Tomu se totiž brzy postavila do cesty voda. Dunaj překonali cestující na parníku a přestoupili do připravených bulharských vlakových souprav.
Jedna z 30 lokomotiv, které se první cesty zúčastnily, pak dovezla pasažéry až do Varny. Odtud cestovali až do Konstantinopole luxusním parníkem. Závěrečná fáze trvala dlouhých 14 hodin a významní pasažéři ji prožili v luxusních kabinách.
Třikrát týdně do Orientu
Zatímco 4. října odjížděl z Paříže neznámý vlak, při návratu 16. 10. se v Paříži už dočkal pomyslného potlesku na otevřené scéně. Bankéři otevřeli pokladničky, stavitelé začali dávat dohromady další luxusní vozy.
A už o šest let později v roce 1889 se stal Orient Express regulérní linkou, která byla provozována dokonce třikrát týdně.
Kdo je ta žena? Přece Mata Hari!
Jízda na palubě legendárního vlaku se stala povinností pro všechny, kdo chtěli něco znamenat.
Margaretha Geertruida Zeele, zvaná Mata Hari, orientální tanečnice, vyhledávaná kurtizána, milenka mocných mužů a proslulá špionka Německa a Francie, se Orient Expressem projela hned několikrát. Zlí jazykové tvrdí, že ji pokaždé doprovázel jiný muž.
Vlak uvěznily obří závěje
Zdaleka to není poslední legenda, která je s vlakem spojována. Některé z nich jsou ovšem založené na pravdě. Například ta, která hovoří o kruté zimě v roce 1929. V Turecku tenkrát napadlo až pět metrů sněhu. Obří závěje zastavily i Orient Express. Vlak zůstal stát v obří závěji 130 kilometrů od Istanbulu.
Lovci cestující nezasytili
Vlakvedoucí měl naštěstí dost uhlí, takže dál vytápěl lokomotivu a tím zajišťoval i teplo ve všech vagonech. Tři zaměstnanci se vydali k nejbližší vesnici opatřit potraviny, ale našli jen opuštěnou zemědělskou usedlost.
O moc lépe nedopadla ani výprava ozbrojených mužů, kteří se vydali do 25stupňového mrazu ulovit nějakou zvěř. Pomoc dorazila po pěti dnech. Měla podobu lokomotivy vybavené obří frézou, která se k Orient Expressu doslova prokousala.
Chtěla si Agatha Christie jen odpočinout po rozvodu?
Naopak pro milovníky detektivek z pera Agathy Christie máme špatnou zprávu. Slavným vlakem sice jela v roce 1928, ale Vraždu v Orient Expressu si prostě vymyslela. Tento zločin se za 135 let provozu v legendárním vlaku nikdy neodehrál.
A co se paní Christie týče, svou expedici pojala spíš jako příjemné rozptýlení po rozvodu.
Jak to bylo s bombovým atentátem?
Také zpráva o tom, že na palubě Orient Expressu v roce 1931 došlo k tragickému výbuchu bomby a přeživší oběti osobně utěšovala extravagantní herečka, zpěvačka a tanečnice Josephine Baker, se nezakládá na pravdě.
K atentátu došlo ve vlaku na trase Paříž–Budapešť a Josephine mezi cestujícími nebyla.
Hitler nechal dovézt vagon do Berlína
Pro Adolfa Hitlera měl Orient Express obrovskou symbolickou hodnotu. Zvláště vagon, v němž jeho poražení krajané v roce 1918 podepsali dokumenty o své porážce.
Naopak donutil francouzské politiky, aby s ním ve stejném vagonu podepsali dohodu o klidu zbraní, a zmíněný vůz pak nechal slavnostně převézt do Berlína jako nepřehlédnutelnou válečnou trofej. Těsně před koncem války pak nechal vůz zapálit.
Kupte si Orient Express v aukci!
Po 2. světové válce měli všichni úplně jiné starosti než cestovat Evropou ve vlaku snů. Vagony Orient Expressu dlouhé roky stály rozeseté po zapadlých nádražích celé Evropy. O jejich existenci mnohdy věděli jen ti největší nadšenci.
Změna nastala v roce 1977, kdy slavná aukční síň Sothebys nabídla k prodeji dva spací vozy. Jejich kupcem se stal nadšenec a prezident firmy Sea Containers Group James B. Sherwood.
99 let po premiéře vlaky vyjely znovu
A Orient Express díky němu doslova povstal z popela. Od té doby bylo odkoupeno a kompletně zrenovováno 35 vozů z bývalé flotily slavného vlaku. Už za pět let si James Sherwood splnil svůj životní sen. Dne 25. května 1982 vyjela legenda opět na koleje.
Souprava s názvem Venice Simplon-Orient-Express se vydala na trasu Londýn–Benátky. Podobně jako v roce 1883 byli na palubě legendárního vlaku politici a k tomu skupina vybraných novinářů.
Kdysi si podle něj lidé natahovali hodinky
„Na první kolej přijíždí speciální vlak Orient Express,“ ozývalo se několik let z amplionů na Smíchovském a v současné době na hlavním nádraží. Letos k nám slavný vlak přijede 9. října z Benátek.
Pokud se na našich kolejích nebude odehrávat nic zvláštního, měl by se na hlavním nádraží v Praze objevit ve 14:20. A Orient Express nemívá zpoždění. Kdysi si podle něj lidi řídili hodinky. Prahu opět opustí 12. října ve 13:50.
Housky se vybírají půl roku předem
Na jeho palubě se tak můžete ocitnout i vy. Co vás tam čeká? Vlak je přistaven dvě hodiny před odjezdem. Dejte si ale na čas, ještě do něj místní květináři musí donést a naaranžovat čerstvě řezané květiny do luxusních váz.
Pečlivě vybraní řezníci přivezou francouzským kuchařům čerstvé maso a pekařství, které průzkumná četa Orient Expressu vybírá půl roku předem, navezou čerstvé housky a mini pečivo k večeři.
Na šortky klidně zapomeňte
To, že můžete nastupovat, poznáte podle toho, že se před naleštěné schůdky vagonu postaví váš stevard. Každý vůz má vlastního, který se o vás bude starat ve dne i v noci. Pozor, může se stát, že vás dovnitř vůbec nepustí.
To když nedodržíte přísný dress code, který hovoří o tom, že například šortky jsou na palubě Orient Expressu přísně zakázány. Pokud se chcete byť jen projít v uličce, musíte si vzít „lepší“ kalhoty.
Do jídelního vozu si pánové berou smoking
Jestliže nechcete umřít hlady, pak je třeba, abyste do svých kufrů, které jsou během jízdy uloženy ve vagonech pro bagáž a stará se o ně speciální četa, přibalili luxusní oděv.
Do jídelního vozu vás pustí minimálně v obleku s kravatou, ale předpokládá se, že pánové budou mít smoking. U jejich partnerek se považuje za samozřejmost velká večerní róba.
Dobrou chuť přeje váš klavírista
Vzhledem k omezenému množství míst v jídelním vagonu jsou cestující hned na začátku cesty rozděleni do dvou skupin, v nichž budou chodit na jídlo. Snídaně a odpolední čaj vám stevard naservíruje přímo do vaší kabiny.
Na oběd, večeři a brunch musíte zajít do jídelního vozu. Aby vám lépe chutnalo, o to se postará šikovný klavírista, který bez mrknutí oka vytáhne z rukávu skladbu na přání.
Pozor! Bývá vyprodáno!
O to, že by vám nechutnalo, se nemusíte obávat. Šéfkuchař má na svém kontě michelinské hvězdy a k dispozici nejmoderněji zařízenou nerezovou kuchyni. V případě, že vyžadujete dietu, vám uvaří na přání cokoli. Jen malé upozornění:
Nápoje a objednávky à la carte nejsou v ceně. Pokud byste chtěli jízdu Orient Expressem vyzkoušet na vlastní kůži, zabukujte si jízdenky co nejdříve. Venice Simplon-Orient-Express totiž bývá beznadějně vyprodán.