Domů     Mohl Hitler bombardovat New York?
Mohl Hitler bombardovat New York?
25.10.2018

Dnes nám transatlantický let do New Yorku přijde jako samozřejmost. Ještě během druhé světové války to ale byla spíše utopie.

Přesto v rámci projektu Amerikabomber vypsal Adolf Hitler výběrové řízení na sestrojení letadel, která by byla schopna doletět z Evropy do USA, bombardovat New York a vrátit se zpět. Jak blízko měl ke splnění svého cíle?

Projekt na bombardování Spojených států byl iniciativou říšského ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium neboli RLM). V jeho rámci chtěli Němci vyvinout letadlo schopné uletět cestou tam a zpět asi 12 000 km.

„Chybí mi letadla, která by mohla bombardovat New York,“ slyšela veřejnost z úst ministra letectví Hermanna Göringa dne 8. července 1938. Plán projektu byl však zhotoven až 27. dubna 1942, poté, co Německo vstoupilo do války s USA. Göring jej dostal do rukou 12. května.

Útok z Azor

Předpokladem bylo, že bombardér vzlétne z portugalských Azorských ostrovů, které v té době okupovali Němci, aby na nich tankovali své ponorky a námořní lodě. Jak vysvětluje kanadský historik Holger H. Herwig:

„Kvůli jejich poloze spatřoval Hitler v Azorských ostrovech jedinou možnost Německa, jak vést letecký útok proti USA z pozemní základny.“ Od roku 1943 však Azory začaly podporovat Spojence, čímž jim také umožnily letecky pokrýt oblast uprostřed Atlantiku.

Kdo vyrobí správné letadlo?

Specifikace na letadlo byly zaslány všem předním německým výrobcům, tedy společnostem Messerschmitt, Junkers, Heinkel, Focke-Wulf, Arado a bratrům Hortenovým.

RLM požadovalo letadlo, které by bylo schopno doletět z Azor do New Yorku a zpět a zároveň by neslo bomby o váze asi 4,5 tuny, které by na město shodilo.

(Třiatřicetistránkový plán byl nalezen v Osvětimi německým historikem Olafem Groehlerem.) Hitler doufal, že shozením bomb dosáhne toho, že se USA zaměří na budování protiletadlové obrany a omezí dodávky zbraní do Velké Británie.

Mezinárodní spolupráce

Všechny oslovené společnosti pak začaly pracovat na výrobě prototypů. Firma Focke-Wulf přišla nejprve s návrhem bombardéru Fw 300, ten ale nikdy neopustil rýsovací prkno.

Oproti tomu u bombardéru Ta 400, na jehož tvorbě se podíleli i francouzští a italští konstruktéři, došlo i na fázi testování ve větrném tunelu.

Předpokládaný dolet stroje byl 9000 km, a to rychlostí až 635 km/h.  Projekt byl ale 18. října 1943 zrušen ve prospěch vítěze tendru. Společnost se model přesto rozhodla vyrobit, ve spolupráci s Italy, ale konec války vývoj tohoto prototypu definitivně ukončil.

Nespolehlivé motory

Na své verzi dálkového bombardéru pracovala už od roku 1940 i společnost Heinkel. Göring v jednu chvíli práci na projektu sice zastavil, Hitler ji ale opět povolil.

Původně totiž šlo o vylepšování již používaného stroje He 177, jehož motory nefungovaly spolehlivě. Nakonec vznikl zcela nový prototyp He 277. Ve výběrovém řízení však tento stroj neuspěl.

Veškeré práce na něm byly ukončeny v dubnu 1944, kdy se výroba v Německu začala plně soustředit na stíhačky.

Jednou z možností byl i vylepšený model He 277.
Jednou z možností byl i vylepšený model He 277.

Létající křídla

Vznikly ovšem i exotičtější návrhy, například létající křídlo Ho XVII, poháněné šesti proudovými motory. S ním přišli bratři Hortenovi.

Göring je ovšem přinutil sdílet informace o designu a konstrukci křídla s inženýry firem Junkers a Messerschmitt, což se jim hrubě nelíbilo.

Po válce se o létající křídlo začali zajímat Britové i Američané a o více než 40 let později inspirovalo vývoj amerického bombardéru B-2 Spirit.

Šestimotorové létající křídlo navrhla i společnost Arado a označila ho jako E.555. Nakonec vzniklo 11 verzí, s různým doletem, rychlostí i vzhledem.

Konečně do vzduchu

Skutečný létající prototyp byl zkonstruován v souvislosti s letadlem Ju 390 společnosti Junkers. Práce na něm započaly už v červnu 1940. Vznikly tři verze: transportní, námořní průzkumná a konečně bombardér s dlouhým doletem.

Dopravní letoun vzlétl poprvé 20. října 1943, a protože s ním luftwaffe bylo spokojeno, objednalo si hned 26 prototypů. Ty ale vyrobeny nikdy nebyly. Existující letadlo bylo testováno až do března 1944, trénovalo se na něm například tankování za letu.

V dubnu 1945 bylo ale zničeno, aby nepadlo do rukou Spojenců. Prototyp letadla pro průzkumné lety prvně vzlétl rovněž v říjnu 1943. Co se ním ale dělo dále, není známo. Ve výběrovém řízení bombardér každopádně neuspěl.

Vítězem se stává…

Projekt na dodání bombardéru s dlouhým doletem totiž nakonec vyhrál Messerschmitt Me 264. Práce na prototypu započaly už v roce 1937, ale jelikož nebyly prioritou, postupovaly pomalu.

To se změnilo s požadavkem německého námořnictva a ministerstva letectví na konci roku 1940. Stroj měl existovat ve čtyřech verzích – ozbrojené průzkumné, dálkovém bombardéru, námořní verzi a výškovém bombardéru.

V projektu Amerikabomber konkrétně vyhrála verze druhá, nikdy ale nebyla realizována.

Bombardér  Messerschmitt Me 264 měl existovat ve 4 verzích.
Bombardér  Messerschmitt Me 264 měl existovat ve 4 verzích.

3 funkční prototypy

Nakonec vznikly tři funkční letadla Me 264, nápadně podobná americkému bombardéru B-29, který svrhl atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki. První stroj vzlétl 23. prosince 1942. Měl křídla o rozpětí 43 metrů, ve kterých se nacházely veškeré zásoby paliva.

Kvůli tomu se ale velmi těžce ovládal, při letu nedržel stabilitu a manévrování s ním bylo složité. Následně byl zničen při jednom ze spojeneckých náletů. Druhý prototyp, stále bez výzbroje, měl větší plochu křídel a prostor pro posádku.

Byl zničen při náletu 18. července 1944. Třetí stroj měl konečně nést výzbroj, nebyl však nikdy dokončen.

Mimo soutěž

Autoři projektu Huckepack („Přepravník“) si naopak nemysleli, že by pro dosažení amerického pobřeží bylo nutné konstruovat nová letadla.

Počítali s tím, že by bombardér Heinkel He 177 dopravil co nejblíže ke břehům USA druhý stroj, Dornier 217. Ten by pak provedl bombardování amerických měst a se zbytky paliva by odletěl nad Atlantik. Posádka by vyskočila a čekala na německou ponorku.

Když však Německo přišlo o část území, které okupovalo ve Francii, projekt se už nedal, kvůli nedostatečnému doletu letadel, realizovat.

Stříbrný pták z Čech

Za zmínku stojí ještě stroj Silbervogel („Stříbrný pták“) konstruktéra Eugena Sägnera, pocházejícího z české obce Přísečnice.

Do projektu Amerikabomber vstoupil až v září 1944. Sägner předpokládal, že by jeho nadzvukový raketový bombardér startoval z rampy, načež by vyletěl do výšky 1200 metrů, kde by nastartoval raketové motory, a ve výšce přes 40 km by pak dosáhl rychlosti až 36 000 km/h.

Pak by přešel do klouzavého letu a zvolna klesal. Po svrchní, hustší vrstvě atmosféry by se tedy pohyboval jakýmisi skoky, jako když kámen dělá na hladině rybníka žabky.

Problémem ale bylo, že z výšky, ve které by stroj letěl, nebylo možné přesně zaměřit cíl, rozptyl by činil 175–500 km. Velmi podobné principy se o mnoho let později uplatnily při konstrukci raketoplánů Space Shuttle.

Stíhačky nad letadla

Projekt Amerikabomber byl oficiálně ukončen 23. září 1944, Hitler se své myšlenky na bombardování New Yorku vzdal. Důvodem bylo, že se válečná situace pro Německo nevyvíjela příznivě a síly bylo potřeba soustředit na výrobu stíhaček.

Němci pak ještě chvíli uvažovali, že by nad New Yorkem z prototypu letadla Me-261 Adolfine, který tam byl schopen doletět i z Německa, alespoň rozhodili letáky, nakonec však měli jiné starosti.

Proč to nevyšlo?

Důvodů nezdaru projektu na „americký bombardér“ bylo několik. Prvním z nich byl fakt, že práce na prototypech začaly pozdě. Kdyby byly zahájeny včas a od začátku jim bylo věnováno dostatečné úsilí, k bombardování New Yorku dojít mohlo.

Druhým problémem byla chybějící centrální autorita pro vývoj a konstrukci pokročilých zbraní včetně letadel.

Zdroje, během spojeneckého bombardování čím dál vzácnější, byly tříštěny mezi několik konkurenčních projektů, místo toho, aby se konstruktéři spojili a pracovali na vývoji bombardéru dohromady.

Vše zlé je k něčemu dobré

Na závěr nutno podotknout, že i kdyby se bombardování New Yorku zdařilo, není pravděpodobné, že by USA ve větším měřítku poškodilo.

Ztráty způsobené cílům ve Spojených státech malými bombami by se jen těžko daly srovnat se ztrátami Německa, kdyby o takový bombardér přišlo. Pokud by tedy stroj nenesl jaderné bomby, nemohl nijak významně ovlivnit výsledek války.

Pozitivním důsledkem tohoto programu je, že letadla vytvořená v jeho rámci později posloužila jako inspirace pro výrobu moderních strojů.

Foto: Shutterstock.com
Související články
Historie
4 naše nejznámější barokní památky: Sláva zdobnosti
Z dvanácti českých a moravských památek hmotného kulturního dědictví zapsaného na seznam UNESCO jsou čtyři barokní. Pojďte se na ně s Epochou podívat. Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého ve Žďáru nad Sázavou Zřejmě neznámější českou barokní stavbu najdete v samotném srdci Českomoravské vysočiny, na kopci zvaném Zelená hora. „Jde o nejoriginálnější příklad slohu zvaného barokní […]
Historie
Kdo chtěl zastavit řádění čarodějnic a kacířů?
Procesy s obviněnými jsou u nás stejně kruté jako ve světě. Kromě čarodějnic inkvizitoři trestají i nepravověrné křesťany, heretiky a sektáře. Mnohdy jsou metody inkvizitorů mnohem hroznější a krutější než činy, které připisují svým obětem. U nás nejkrvavější čarodějnické procesy zasáhly Šumpersko. Kolda z Koldic Je jedním z prvních doložených inkvizitorů u nás. Podrobně o […]
Historie
Ladislav Pohrobek: Dítě s královskou korunou
Říkají mu Ladislav Postumus, protože přichází na svět až po smrti svého otce. Udržet dítě na trůnu dá práci jak v Čechách, tak v nevyzpytatelných Uhrách, kde odmítají uznat nemluvně za vladaře. V Čechách se naštěstí může kralevic spolehnout na statečného a obratného správce Jiřího z Poděbrad. Jaký ale vůbec Ladislav byl? Jak vypadal? Čím […]
Historie
Lidické děti možná dosud žijí. Svou identitu ale neznají
„Děti shromáždit a schopné poněmčení dát do rodin SS v Říši. Zbytek bude podroben jiné výchově,“ píše Karl Hermann Frank ve svém návrhu, jak má být naloženo s vesnicí nedaleko Kladna. Tu nacisté pod záminkou, že je někdo z jejích obyvatel spojený s atentátem na zastupujícího říšského protektora Protektorátu Čechy a Morava Reinharda Heydricha, vybrali […]
reklama
lifestyle
Tipy pro získání energie
Hlídejte si pitný režim, to je náš první tip. Už mírná dehydratace ovlivňuje výkon, soustředění i pocity. Denně byste měli vypít asi 30 ml nápojů na kg hmotnosti. Pijte vodu, třeba s citrónem a mátou. Dobře poslouží také čaje, v létě s ledem. Pít byste měli průběžně celý den, nečekejte na žízeň a nedohánějte pití večer. […]
Když se objeví žaludeční vředy
Špatná strava, nadměrný stres, časté užívání léků nebo zákeřná bakterie. Tohle všechno může způsobit žaludeční vředy, které není radno podceňovat. Alespoň jednou v životě žaludeční vřed potrápí každého desátého Čecha. Žaludeční vředy jsou chronické vředové onemocnění s častým výskytem akutních obtíží, nejčastěji na jaře a na podzim. Žaludeční vředy jsou zánětlivé onemocnění postihující oblasti trávicího […]
Jaké aktivity vám dodají energii?
Energie je nedostatkové zboží. Jak ale řešit její absenci, kterou doprovází únava, špatná nálada a životní pesimismus? Zdravý pohyb a hudba Ranní protažení a cvičení je nejlepším receptem na dobrou náladu a doplnění hladiny energie. Stačí dvacet minut intenzivní sportovní aktivity a jste připraveni čelit všemu, co si na vás den připraví. Každá tělesná aktivita […]
Relaxační techniky ke zmírnění stresu
Stres je nevyhnutelnou součástí života a je nesmírně důležité naučit se ho zvládat, protože škodí našemu tělu i duši. Řízená vizualizace Jde o vytváření podrobných obrazů hezkých věcí v mysli. Slouží k rozptýlení a přesměrování pozornosti od příčiny stresu. Studie z roku 2012 potvrdila, že vizualizace pomáhá snižovat hladinu vnímaného stresu. Sedněte si na pohodlné […]
reklama
lifestyle
Modré zóny dlouhověkosti: Skutečně existují?
Na poloostrově Nicoya na Kostarice je průměrná délka dožití 85 let, jedna z nejvyšších na světě. Zčásti to lze přičítat i tamnímu životnímu stylu, nicméně výzkumy jasně ukázaly, že zdejší lidé mají mnohem delší telomery, než jak je tomu u jiných lidí. Tato oblast se proto řadí mezi tak zvané modré zóny.   Ty označují oblasti […]
Sladký zabiják: Přidaný cukr zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění
Sladká chuť kdysi našim předkům signalizovala, že daná potravina je zdrojem rychle využitelné energie, kterou potřebovali při dlouhých pochodech, namáhavé práci, útěku či při boji. Ovšem s dnešním pohodlnějším způsobem života a dostupností sladkostí prakticky na každém kroku se z cukru stal nepřítel číslo jedna, mimo jiné ohrožuje i naše srdce! Cukry rozlišujeme na v […]
Rozvod Jeffa Bezose: Měla dostat MacKenzie ještě víc?
Poznají se v práci. Časem dají výpověď a bok po boku rozjedou vlastní byznys. V maličkých kancelářích, kde je každý „holka pro všechno“.   „Měli jsme brigádníka, seděla jsem s ním v kumbálku, co fungoval jako kuchyňka a hlídala účetnictví. Když bylo hotovo, šla jsem balit objednávky,“ vzpomíná na rok 1996 většinou nepříliš sdílná MacKenzie […]
Tom Hanks a Rita Wilsonová: Hollywoodská pohádka
„Miluji tě,“ zašeptají jeden druhému, pak se políbí a odjedou vstříc zapadajícímu slunci. A pokud nezemřeli, žijí spolu dodnes. Každá správná pohádka končí svatbou. Bohužel ne každá svatba končí pohádkou. A pro Hollywood, kde se rodí ty nejslavnější pohádky, to platí dvojnásob. Pokaždé když člověk otevře nějaký společenský magazín, musí mít pocit, že se tu […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz