Přenádherná dívka se zářivě usměje do kamery. Přistoupí k ní pohledný a jistě i po všech stránkách úspěšný muž a obejme ji. Čemu děvče vděčí za svou krásu a mladý pár za své štěstí? No přece omlazujícímu pleťovému krému! Alespoň tak se to snaží lidem vnutit mnohé reklamy a propagační akce…
Výrobci kosmetiky se doslova předhánějí v tom, jaké zdravé a účinné ingredience jejich výrobky obsahují. A čím složitější chemický název některé ze složky krému, tím lépe.
A tak tisíce a tisíce žen i mužů vynakládají nemalé peníze na pořízení často předražených kosmetických přípravků.
Krém má především pokožku zvlhčovat, tedy hydratovat. To ovšem zvládne i směs z lehce dostupných surovin, například voda, olivový či kokosový olej nebo třeba včelí vosk. Tyto ingredience poté stačí zahřát a poté různě kombinovat.
Pravda, vzniklá hmota pokožku sice zvlhčí, avšak nikdy nebude kolem sebe házet sliby o omlazování.
Nu, některé výzkumy v minulosti ukázaly, že určité krémy skutečně dodají pleti mladší vzhled. Jenže, nic není zadarmo. Do takových krémů se přidávají různé chemikálie, například silné hydroxykyseliny nebo intenzivní koncentrace různých vitamínů.
Jinými slovy, silná kyselina skutečně kůži natáhne a vyhladí tak vrásky, avšak zároveň působí jako dráždidlo. Proto jsou hydroxykyseliny přidávané do „omlazovacích“ krémů povinně ředěny.
A byť je současné produkty obsahují jen ve stopových množstvích, výrobci na ně poukazují, aby nalákali co nejvíc zákazníků a zákaznic.
Další typy látek, která se do krémů přidávají, jsou rostlinné bílkoviny. Ty obsahují aminokyseliny, které jsou schopné pokožku dočasně zpevnit a vyhladit tak drobné vrásky. Ale skutečně jen dočasně.
Tyto látky obsahuje v podstatě každý krém, takže se nedá říci, že by některý z nich v tomto ohledu vynikal.
V reklamách se výrobci také často ohánějí sofistikovaně znějícími názvy látek, které nejen že údajně omlazují, ale mají blahodárných vliv na buněčné tkáně.
Kanadský chemik Joseph Schwarz vzpomenul příklad, kdy byl v reklamě vychvalován produkt s obsahem palmitoylpentapeptidu. „Možná by pokožka po intenzivním používání těchto látek skutečně omládla, bylo by to však viditelné jen pod mikroskopem.“
V nedávném výzkumu americké Unie spotřebitelů se ukázalo, i ty nejlepší krémy zredukují hloubku vrásek nanejvýš jen o deset procent. Při vší úctě k takovému výkonu, takový posun není prostým okem viditelný.
Výzkum také ukázal, že názory žen na to, jak ten který krém funguje, nijak nesouvisel s jeho skutečnou účinností, ale spíše třeba s jeho vůní nebo tvarem nádoby, ve které byl umístěn.
Britský lékař Ben Goldacre je nekompromisní:
„Luxusní kosmetika je v podstatě dobrovolná daň pro lidi, kteří vůbec nerozumějí vědě.“ A tak jako v jiných oblastech, i zde platí, že nejlepší je nenechat se zmanipulovat reklamou a naopak neustále si rozšiřovat svoje vědomosti.