Neumí počítat ani do pěti! – říká se občas o někom. Toto úsloví by se však nemělo používat ve vztahu ke slonům.
Nejnovější výzkumy totiž ukázaly, že tito sympatičtí chobotnatci jsou výtečnými matematiky.
Slon indický svou hmotností okolo čtyř tun patří mezi největší suchozemské savce. Překonává ho už jen jeho africký příbuzný, jehož váha se může blížit až k sedmi tunám.
(Nejtěžší zvážený slon dokonce dosáhl tun dvanácti) V této hoře masa se však skrývá i slušná porce inteligence. Odborníci např. dokázalii, že slon – podobně jako člověk nebo některé opice – dokáže poznat sám sebe v zrcadle.
O jeho učenlivosti svědčí i fakt, že mnohde je využíván jako domestikované zvíře. Ale to zdaleka není vše.
Zoologická zahrada v japonském Tokiu se stala dějištěm neobvyklého pokusu. Nástrojů k němu nebylo zapotřebí příliš – stačil jeden slon, rozlehlý výběh a dva koše s ovocem.
Výzkumným pracovníkem se stala japonská studentka ekologie Naoko Irieová. Ta do prvního koše vhodila tři jablka, zatímco do druhého jich umístila pět.
Poté každý koš doplnila ještě dvěma kusy ovoce, takže nakonec bylo v prvním koši pět a ve druhém sedm jablek. Třicetiletá slonice jménem Ašija nemohla do košů s ovocem ani nahlédnout, ani je prozkoumat svým zvídavým chobotem.
Přesto podle Irieové bylo zřejmé, že při vhazování ovoce do nádob je slonice počítá. Celkem byla úspěšná v téměř 90 % příkladů.
Řada vědců tvrdí, že mnoho zvířat zvládne základní počty, ale s číslem tři nebo čtyři už mohou mít problémy. A vše, co je výše, prý už přesahuje možnosti jejich chápání. Slonice Ašija však bez větších problémů zvládla i číslici pět a šest.
„Zpočátku jsem tomu nemohla uvěřit,“ vypráví Ireová. „Ti sloni byli okamžitě schopni nejen tyto počty poznat, ale také je srovnávat.“ Chobotnatci za chvíli pochopili, že pět a šest je rozdíl, jakož i to, že pět je více než tři.
Tato schopnost jednoduchého matematického uvažování má svůj adaptační důvod. Sloni se ve volné přírodě pohybují v početných stádech.
V tomto stádu jsou přitom velmi silné sociální vazby, sloni se snaží ochránit slabší jedince – jak nemocné či zraněné, tak zejména slůňata. A schopnost jednoduchých počtů zřejmě slouží k tomu, aby se slůňata neztrácela.