Domů     Silnice je džungle: Co nám v ní pomůže přežít?
Silnice je džungle: Co nám v ní pomůže přežít?
29.7.2024

Bezpečnost je jedním z nejdůležitějších parametrů, které by měl vůz splňovat, proto je důležité se na ni zaměřit už při jeho výběru.

Nakolik je daný typ automobilu bezpečný a spolehlivý, můžete posoudit na základě nezávislých recenzí a zkušeností jiných řidičů, ale hlavně z crash testů, které umožňují srovnání jednotlivých modelů mezi sebou. Podle čeho se pozná bezpečné auto?

Při vývoji automobilů kladou automobilky na bezpečnost velký důraz. Vůz je ucelený systém, ve kterém musí vše fungovat najednou a bezchybně, protože při nehodě jde doslova o setiny sekundy.

Vymyslet to dá hodně práce, proto vývoj nového auta stojí miliardy a trvá několik let. Na bezpečnosti vozu se podílí karoserie, deformační zóny, výztuhy, sedačky, opěrky a bezpečností pásy, stejně jako nejrůznější asistenční systémy.

Neméně důležité jsou bezpečné dětské autosedačky, stejně jako správné používání vozidla.

Poprvé byl automobil vybaven bezpečnostními pásy v roce 1948. V roce 1959 představila tříbodový bezpečnostní pás automobilka Volvo a nasadila ho do sériově vyráběného vozu. Jako první zavedla povinné bezpečnostní pásy Austrálie. U nás jsou povinné od roku 1967, nejprve tomu tak bylo jen na předních sedadlech a mimo obec, od roku 1976 na všech sedadlech, od roku 1990 i v obcích. Dětské bezpečnostní sedačky, obrácené proti směru jízdy, představilo Volvo v roce 1972.Foto: shutterstock
Poprvé byl automobil vybaven bezpečnostními pásy v roce 1948. V roce 1959 představila tříbodový bezpečnostní pás automobilka Volvo a nasadila ho do sériově vyráběného vozu. Jako první zavedla povinné bezpečnostní pásy Austrálie. U nás jsou povinné od roku 1967, nejprve tomu tak bylo jen na předních sedadlech a mimo obec, od roku 1976 na všech sedadlech, od roku 1990 i v obcích. Dětské bezpečnostní sedačky, obrácené proti směru jízdy, představilo Volvo v roce 1972.Foto: shutterstock

Bezpečnost především

Ročně jen u nás dojde k téměř 100 tisícům dopravních nehod.

Málokdo si však uvědomuje, že velký vliv na bezpečnost posádky při jízdě v autě mají i pravidelné kontroly a dobrý technický stav vozidla, funkční a čistá světla, zejména při jízda potmě a v nepříznivém počasí, čistá okna a dobrý výhled, bezpečně uložený a upevněný náklad včetně domácích mazlíčků a zejména odpočatý, předvídající a ohleduplný řidič. To už ale automobilky ovlivnit nemohou.

Aktivní versus pasivní bezpečnost

Na co však vliv rozhodně mají, to je vybavení auta. Bezpečnostní prvky se dělí na aktivní a pasivní. Jaký je mezi nimi rozdíl? Hlavním účelem aktivních prvků je předejít nehodě. Jde tedy o nejrůznější asistenty a další bezpečností systémy.

Naopak pasivní bezpečnostní prvky se aktivují až ve chvíli, kdy se stane nehoda, jejich účelem je tak minimalizace následků srážky. Takže je vlastně nepotřebujete, dokud nedojde k nejhoršímu.

PASIVNÍ PRVKY BEZPEČNOSTI

Karoserie

Karoserie vozu je základním a nejdůležitějším prvkem ochrany posádky. Je funkčně rozdělena na dvě části. Deformační část má za úkol pohltit a ztlumit energii nárazu, nachází se v přední a zadní části auta.

Druhou částí je potom prostor pro posádku neboli kabina, který se naopak deformovat nesmí. Je důmyslně vyrobena z různých materiálů, aby při nehodě co nejlépe ochránila posádku vozidla.

Standardizované crash testy provádí v Evropě nezávislá organizace Euro NCAP. Pro snadnější orientaci v hodnocení používá od roku 1997 systém hvězdiček. Nejbezpečnější vozy získávají pět hvězd, zatímco ty, kterým se v nárazových testech příliš nevedlo, odejdou s jednou, maximálně dvěma hvězdami. Foto: shutterstock
Standardizované crash testy provádí v Evropě nezávislá organizace Euro NCAP. Pro snadnější orientaci v hodnocení používá od roku 1997 systém hvězdiček. Nejbezpečnější vozy získávají pět hvězd, zatímco ty, kterým se v nárazových testech příliš nevedlo, odejdou s jednou, maximálně dvěma hvězdami. Foto: shutterstock

Bezpečnostní pásy

Mezi základní bezpečnostní prvky patří bez jakékoliv pochyby bezpečnostní pásy. Jejich úkolem je ochránit tělo před nárazem do částí vozu či ostatních cestujících a zároveň také zabránit tomu, aby nevyletělo z vozu.

Pásy jsou vybaveny pyrotechnickými předepínači a omezovači tahu, které při nárazu bleskovým přitažením zkrátí pás zhruba o 10 cm. Cestující je tak pevněji přitažen k sedadlu, což ho lépe chrání před nárazem při nehodě.

Autosedačky

Používání dětských autosedaček pro nejmenší pasažéry je povinné ze zákona pro všechny děti do výšky 150 cm. Při výběru správné sedačky záleží zejména na její bezpečnosti, kompatibilitě s vozem, na výšce a váze dítěte.

Pro větší a spolehlivější ochranu dětí jsou nejnověji vozy vybaveny úchyty pro dětské autosedačky systému Isofix. Děti do 15 měsíců věku musí být přepravovány proti směru jízdy. Větší děti mohou používat i podsedáky.

Co se airbagů týče, v roce 1971 vyrobil Ford flotilu vozů se vzduchovými polštáři, v roce 1974 vybavilo General Motors airbagy pro řidiče a spolujezdce své luxusní vozy. Do sériové výroby je jako první zavedl Mercedes-Benz v roce 1981, s bočními airbagy pak přišlo v roce 1995 Volvo. Systém ABS představil roku 1970 Mercedes-Benz nejprve u svých luxusních tříd, následně ji zavedl i do sériové výroby. Totéž udělal i se systémem ESP, technologii následně zdarma poskytl i ostatním automobilkám. Foto: shutterstock
Co se airbagů týče, v roce 1971 vyrobil Ford flotilu vozů se vzduchovými polštáři, v roce 1974 vybavilo General Motors airbagy pro řidiče a spolujezdce své luxusní vozy. Do sériové výroby je jako první zavedl Mercedes-Benz v roce 1981, s bočními airbagy pak přišlo v roce 1995 Volvo. Systém ABS představil roku 1970 Mercedes-Benz nejprve u svých luxusních tříd, následně ji zavedl i do sériové výroby. Totéž udělal i se systémem ESP, technologii následně zdarma poskytl i ostatním automobilkám. Foto: shutterstock

Airbagy

Jejich hlavním úkolem je pohlcovat a přesměrovat energii při nárazu a zároveň zabránit střetu cestujících s pevnými částmi vozidla, a tak minimalizovat riziko zranění posádky. Čelní airbag se aktivuje za 0,04 sekundy.

Po nafouknutí dochází k jeho kontrolovanému vypouštění tak, aby tělo nebylo odraženo, ale měkce pohlceno. Čelní airbagy se aktivují během čelních nárazů až po nárazy šikmo zepředu.

Boční airbag v sedadlech účinně chrání pánev a hrudník při nárazech zboku, aktivuje se jen na straně nárazu. Hlavový airbag chrání hlavy cestujících vpředu i vzadu, zůstává naplněný i po nárazu.

Kolenní airbag pak chrání kolena řidiče před kontaktem se spodní částí přístrojové desky.

AKTIVNÍ PRVKY BEZPEČNOSTI

ABS a ASR

Pod tajemnou zkratkou ABS se nachází protiblokovací brzdový systém, který zabraňuje zablokování kol během brždění, čímž výrazně přispívá ke zvýšení ovladatelnosti automobilu.

Používání ABS však nezkracuje brzdnou dráhu, naopak, například na štěrku a sněhu ji může ještě prodloužit. Se systémem ABS se nikdy nesmí brzdit přerušovaně! ASR je zase protiskluzový systém, který zabraňuje protáčení hnacích kol během zrychlování.

Brzdné systémy

Vedle výše zmíněných existují ještě další brzdné systémy, například multikolizní brzda, která se samočinně aktivuje v okamžiku, kdy je aktivován airbag řidiče či spolujezdce.

Maximálně brzdí, čímž minimalizuje následky srážky a snaží se zabránit vybočení automobilu. Brzdové asistenty MBA a HBA zase pomáhají maximalizovat brzdný účinek v krizové situaci a dosáhnout co nejkratšího zastavení.

Nouzový brzdný systém se aktivuje samočinně v nouzi a brání nehodám či zmírňuje jejich následky. Pomocníkem je i aktivace výstražných světel při prudkém brždění, pokud je zpomalení větší než 7 m/s2, či asistent rozjezdu do kopce.

ESP

Stabilizační systém zvyšuje kontrolu nad vozidlem v krajních jízdních situacích jako je například rychlá jízda do zatáčky či jízda na kluzkém povrchu.

V závislosti na jízdních podmínkách snižuje nebezpečí smyku a zlepšuje jízdní stabilitu, a to při jakékoliv rychlosti vozidla. Zabraňuje vzniku až 80 % nehod způsobených smykem, neboť 25x za sekundu hlídá pohyb vozidla a brání vzniku smyku. Od roku 2011 je systém ESP povinný pro všechny nové osobní a užitkové vozy.

Další pomocníci

Bezpečnost jízdy zvyšuje také Front Assistant, který hlídá prostor před vozem a vyhodnocuje vzdálenost, směr a rychlost předmětů před vozem a v případě nebezpečí spustí automatické brzdění.

V noci sehrávají významnou roli systémy ovládající světla, například adaptivní světlomety, které se natáčejí podle volantu a osvětlují prostor, kam vůz jede, či noční vidění.

Velkým pomocníkem je i systém kontroly jízdy v pruhu či parkovací asistenti usnadňující zaparkování vozu. Další systémy umí rozpoznat únavu řidiče, hlídají mrtvý úhel či signalizují nezapnutí bezpečnostního pásu.

K ochraně dětí zase přispívá dětská pojistka zadních dveří či možnost zablokování elektronického ovládání zadních oken.

Víte, že

Je-li ve voze nainstalován systém eCall, vytočí v případě nehody automaticky linku 112, a navíc operátorovi této linky zašle přesnou polohu vašeho havarovaného vozu a další důležité informace.

Foto: viz popisky. Úvodní foto: shutterstock
Související články
Lifestyle
Trapasy na červeném koberci: Zac Efron a Sacha Baron Cohen v centru pozornosti
Vydejte se s námi na červený koberec největších filmových premiér a galavečerů. Tentokrát však zapomeňte na dokonalou eleganci a bezchybné pózy. Čekají vás nečekané přešlapy, podivné momenty a vtípky, které baví především samotné aktéry. Stačí jediná chyba a z oslnivé události je rázem virální senzace. Do kapes sahejte opatrně… Představte si svět, ve kterém máte […]
Lifestyle
Vánoční vzpoura: Když vaječný likér tekl proudem
Na Východním pobřeží Spojených států se v roce 1826 na prestižní Vojenské akademii Spojených států v West Pointu odehrává jeden z nejbizarnějších vánočních skandálů v americké historii – Eggnog Riot. Co začíná jako tajná snaha o výrobu silného svátečního vaječného punče, přerůstá ve vánoční noci ve výstřední rebelii proti vojenské disciplíně, která změní životy desítek […]
Lifestyle
Jak bojovat s nespavostí. Tipy, které fungují
Nespavost není jen občasné „neusnu do půlnoci,“ je to porucha spánku, která ovlivňuje náladu, soustředění i zdraví celkově. Lékaři a spánkoví odborníci se shodují, že nejlepší výsledky nepřináší jediný trik ani tabletka, ale cílené změny v denním režimu, prostředí a návycích, které tělu i mozku jasně signalizují, kdy je čas odpočívat.   Prvním krokem k lepšímu […]
Lifestyle
Ředkev versus ředkvička. Kdy je poprvé ochutnaly naše jazýčky?
Ředkvička je dnes běžnou zeleninou, kterou známe jako malý, křupavý červený kulatý kořen. Její raná historie je ale zahalena tajemstvím. Prakticky neexistují archeologické nálezy, které by jasně ukazovaly, kdy a kde lidé ředkvičky poprvé pěstovali. O dějinách ředkve toho víme mnohem více.   Podstatné je rozlišit mezi ředkví a ředkvičkou. V obou případech jde o […]
reklama
zajímavosti
Adventní zpívání: Hudba, která rozzáří tmu
„Mami, mně se tam nechce,“ protestuje malý školák a vleče se mrazivou ranní tmou. Raději by ještě spal v teple své postele, a kdyby mu máma neslíbila po skončení zpívání vafle v nedaleké pekárně, jistě by se bránil ještě více. Ale když otevřou dveře do svíčkami ozářeného kostela, úžasem se mu rozšíří oči. Předvánoční čas […]
Když žížaly pracují za vás. Domácí kompostér schováte do sklepa nebo garáže
Zahrada odpočívá. Venkovní kompost se stává ledovou hromadou a bioodpad z kuchyně se kupí v koši. Řešení je přitom jednoduché. Říká se mu vermikompostér, tedy kompostér s žížalami. Funguje i v chladných měsících, pokud mu dopřejete správné místo a péči. A skvělá zpráva: funguje i ve sklepě, garáži nebo v bytě a nesmrdí, když je […]
Rozsviťte Vánoce!
Vánoce jsou krásné svátky, mají však jednu nevýhodu. U nás na severní polokouli jsou právě v době, kdy je většinu dne tma! Jak je udělat jasnější a rozzářenější, když nám nepomůže slunce? Odpověď je jasná! Zimní slunovrat znamená, že se den bude konečně prodlužovat! Ovšem jen velmi pozvolna, slunce a světlo je třeba promyšleně lákat […]
Jak se zrodila tradice štědrovečerního obdarovávání?
Dávání dárků o Vánocích nevzniká najednou, jde o plynulý přechod z předkřesťanských zvyků, náboženských rituálů a raně novověkých změn moci a etikety. Dnes si představíme, jak tradice vzniká a co si lidé dávají od 16. do 19. století. Už v antice se lidé obdarovávají při zimních slavnostech (Saturnálie, strenae), výměna dárků tu funguje jako zvyk […]
záhady a tajemství
Mohli existovat? Mýty o jednorožcích a Kyklopích
Příběhy o bájných tvorech se objevují ve všech kulturách už od nejstarších dob. Jednorožci, symboly čistoty a magie, i děsiví Kyklopové představující hrubou sílu a strach fascinují lidstvo dodnes. Odborníci z různých oborů se dlouhodobě snaží odhalit, co se za těmito mýty skutečně skrývá. Jsou legendární bytosti pouhou fantazií, nebo mají reálné kořeny? Jednorožec: Od […]
Ztraceni v zeleni: Neúspěšné hledání tajemného města „Z“
Touha objevit ztracené město v Amazonii se u britského dobrodruha Percyho Fawcetta mění doslova v posedlost. Věří, že v srdci amazonského pralesa se skrývá dávná civilizace a právě on se stane tím, kdo ji pro svět objeví a užije si za to svůj díl slávy. Podle úlomků keramiky, starých map i vyprávění domorodců je Percy […]
Tajemství Svatební košile: Nejtemnější příběh z Erbenovy Kytice
V časech, kdy noc osvětloval jen plamínek lampy a lidská představivost byla plná stínů a neznáma, vznikl jeden z nejmrazivějších příběhů české literatury. Dnes nás horory zaplavují digitálními efekty a hlasitými výkřiky, přesto se Erbenovi před více než 170 lety podařilo vytvořit děs, který dokáže proniknout až do kostí — bez jediného trikového obrazu. Jeho […]
Aghóríové a jejich pro Evropany těžko pochopitelný svět: Pojídají mrtvoly a mažou se kremačním popelem
Pokud zamíříte mezi věčné ohně do svatého města hinduistů i buddhistů, Váránasí, možná narazíte i na jednoho ze zhruba 20 posledních skutečných aghóríů. Tato sekta dříve čítající stovky stoupenců se osamostatnila zřejmě již ve 14. století. Proč je kolem ní stále tolik rozruchu, když jde v podstatě o padlou slávu? Aghóríové věří, že bůh Šiva […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz