Domů     Silnice je džungle: Co nám v ní pomůže přežít?
Silnice je džungle: Co nám v ní pomůže přežít?
29.7.2024

Bezpečnost je jedním z nejdůležitějších parametrů, které by měl vůz splňovat, proto je důležité se na ni zaměřit už při jeho výběru.

Nakolik je daný typ automobilu bezpečný a spolehlivý, můžete posoudit na základě nezávislých recenzí a zkušeností jiných řidičů, ale hlavně z crash testů, které umožňují srovnání jednotlivých modelů mezi sebou. Podle čeho se pozná bezpečné auto?

Při vývoji automobilů kladou automobilky na bezpečnost velký důraz. Vůz je ucelený systém, ve kterém musí vše fungovat najednou a bezchybně, protože při nehodě jde doslova o setiny sekundy.

Vymyslet to dá hodně práce, proto vývoj nového auta stojí miliardy a trvá několik let. Na bezpečnosti vozu se podílí karoserie, deformační zóny, výztuhy, sedačky, opěrky a bezpečností pásy, stejně jako nejrůznější asistenční systémy.

Neméně důležité jsou bezpečné dětské autosedačky, stejně jako správné používání vozidla.

Poprvé byl automobil vybaven bezpečnostními pásy v roce 1948. V roce 1959 představila tříbodový bezpečnostní pás automobilka Volvo a nasadila ho do sériově vyráběného vozu. Jako první zavedla povinné bezpečnostní pásy Austrálie. U nás jsou povinné od roku 1967, nejprve tomu tak bylo jen na předních sedadlech a mimo obec, od roku 1976 na všech sedadlech, od roku 1990 i v obcích. Dětské bezpečnostní sedačky, obrácené proti směru jízdy, představilo Volvo v roce 1972.Foto: shutterstock
Poprvé byl automobil vybaven bezpečnostními pásy v roce 1948. V roce 1959 představila tříbodový bezpečnostní pás automobilka Volvo a nasadila ho do sériově vyráběného vozu. Jako první zavedla povinné bezpečnostní pásy Austrálie. U nás jsou povinné od roku 1967, nejprve tomu tak bylo jen na předních sedadlech a mimo obec, od roku 1976 na všech sedadlech, od roku 1990 i v obcích. Dětské bezpečnostní sedačky, obrácené proti směru jízdy, představilo Volvo v roce 1972.Foto: shutterstock

Bezpečnost především

Ročně jen u nás dojde k téměř 100 tisícům dopravních nehod.

Málokdo si však uvědomuje, že velký vliv na bezpečnost posádky při jízdě v autě mají i pravidelné kontroly a dobrý technický stav vozidla, funkční a čistá světla, zejména při jízda potmě a v nepříznivém počasí, čistá okna a dobrý výhled, bezpečně uložený a upevněný náklad včetně domácích mazlíčků a zejména odpočatý, předvídající a ohleduplný řidič. To už ale automobilky ovlivnit nemohou.

Aktivní versus pasivní bezpečnost

Na co však vliv rozhodně mají, to je vybavení auta. Bezpečnostní prvky se dělí na aktivní a pasivní. Jaký je mezi nimi rozdíl? Hlavním účelem aktivních prvků je předejít nehodě. Jde tedy o nejrůznější asistenty a další bezpečností systémy.

Naopak pasivní bezpečnostní prvky se aktivují až ve chvíli, kdy se stane nehoda, jejich účelem je tak minimalizace následků srážky. Takže je vlastně nepotřebujete, dokud nedojde k nejhoršímu.

PASIVNÍ PRVKY BEZPEČNOSTI

Karoserie

Karoserie vozu je základním a nejdůležitějším prvkem ochrany posádky. Je funkčně rozdělena na dvě části. Deformační část má za úkol pohltit a ztlumit energii nárazu, nachází se v přední a zadní části auta.

Druhou částí je potom prostor pro posádku neboli kabina, který se naopak deformovat nesmí. Je důmyslně vyrobena z různých materiálů, aby při nehodě co nejlépe ochránila posádku vozidla.

Standardizované crash testy provádí v Evropě nezávislá organizace Euro NCAP. Pro snadnější orientaci v hodnocení používá od roku 1997 systém hvězdiček. Nejbezpečnější vozy získávají pět hvězd, zatímco ty, kterým se v nárazových testech příliš nevedlo, odejdou s jednou, maximálně dvěma hvězdami. Foto: shutterstock
Standardizované crash testy provádí v Evropě nezávislá organizace Euro NCAP. Pro snadnější orientaci v hodnocení používá od roku 1997 systém hvězdiček. Nejbezpečnější vozy získávají pět hvězd, zatímco ty, kterým se v nárazových testech příliš nevedlo, odejdou s jednou, maximálně dvěma hvězdami. Foto: shutterstock

Bezpečnostní pásy

Mezi základní bezpečnostní prvky patří bez jakékoliv pochyby bezpečnostní pásy. Jejich úkolem je ochránit tělo před nárazem do částí vozu či ostatních cestujících a zároveň také zabránit tomu, aby nevyletělo z vozu.

Pásy jsou vybaveny pyrotechnickými předepínači a omezovači tahu, které při nárazu bleskovým přitažením zkrátí pás zhruba o 10 cm. Cestující je tak pevněji přitažen k sedadlu, což ho lépe chrání před nárazem při nehodě.

Autosedačky

Používání dětských autosedaček pro nejmenší pasažéry je povinné ze zákona pro všechny děti do výšky 150 cm. Při výběru správné sedačky záleží zejména na její bezpečnosti, kompatibilitě s vozem, na výšce a váze dítěte.

Pro větší a spolehlivější ochranu dětí jsou nejnověji vozy vybaveny úchyty pro dětské autosedačky systému Isofix. Děti do 15 měsíců věku musí být přepravovány proti směru jízdy. Větší děti mohou používat i podsedáky.

Co se airbagů týče, v roce 1971 vyrobil Ford flotilu vozů se vzduchovými polštáři, v roce 1974 vybavilo General Motors airbagy pro řidiče a spolujezdce své luxusní vozy. Do sériové výroby je jako první zavedl Mercedes-Benz v roce 1981, s bočními airbagy pak přišlo v roce 1995 Volvo. Systém ABS představil roku 1970 Mercedes-Benz nejprve u svých luxusních tříd, následně ji zavedl i do sériové výroby. Totéž udělal i se systémem ESP, technologii následně zdarma poskytl i ostatním automobilkám. Foto: shutterstock
Co se airbagů týče, v roce 1971 vyrobil Ford flotilu vozů se vzduchovými polštáři, v roce 1974 vybavilo General Motors airbagy pro řidiče a spolujezdce své luxusní vozy. Do sériové výroby je jako první zavedl Mercedes-Benz v roce 1981, s bočními airbagy pak přišlo v roce 1995 Volvo. Systém ABS představil roku 1970 Mercedes-Benz nejprve u svých luxusních tříd, následně ji zavedl i do sériové výroby. Totéž udělal i se systémem ESP, technologii následně zdarma poskytl i ostatním automobilkám. Foto: shutterstock

Airbagy

Jejich hlavním úkolem je pohlcovat a přesměrovat energii při nárazu a zároveň zabránit střetu cestujících s pevnými částmi vozidla, a tak minimalizovat riziko zranění posádky. Čelní airbag se aktivuje za 0,04 sekundy.

Po nafouknutí dochází k jeho kontrolovanému vypouštění tak, aby tělo nebylo odraženo, ale měkce pohlceno. Čelní airbagy se aktivují během čelních nárazů až po nárazy šikmo zepředu.

Boční airbag v sedadlech účinně chrání pánev a hrudník při nárazech zboku, aktivuje se jen na straně nárazu. Hlavový airbag chrání hlavy cestujících vpředu i vzadu, zůstává naplněný i po nárazu.

Kolenní airbag pak chrání kolena řidiče před kontaktem se spodní částí přístrojové desky.

AKTIVNÍ PRVKY BEZPEČNOSTI

ABS a ASR

Pod tajemnou zkratkou ABS se nachází protiblokovací brzdový systém, který zabraňuje zablokování kol během brždění, čímž výrazně přispívá ke zvýšení ovladatelnosti automobilu.

Používání ABS však nezkracuje brzdnou dráhu, naopak, například na štěrku a sněhu ji může ještě prodloužit. Se systémem ABS se nikdy nesmí brzdit přerušovaně! ASR je zase protiskluzový systém, který zabraňuje protáčení hnacích kol během zrychlování.

Brzdné systémy

Vedle výše zmíněných existují ještě další brzdné systémy, například multikolizní brzda, která se samočinně aktivuje v okamžiku, kdy je aktivován airbag řidiče či spolujezdce.

Maximálně brzdí, čímž minimalizuje následky srážky a snaží se zabránit vybočení automobilu. Brzdové asistenty MBA a HBA zase pomáhají maximalizovat brzdný účinek v krizové situaci a dosáhnout co nejkratšího zastavení.

Nouzový brzdný systém se aktivuje samočinně v nouzi a brání nehodám či zmírňuje jejich následky. Pomocníkem je i aktivace výstražných světel při prudkém brždění, pokud je zpomalení větší než 7 m/s2, či asistent rozjezdu do kopce.

ESP

Stabilizační systém zvyšuje kontrolu nad vozidlem v krajních jízdních situacích jako je například rychlá jízda do zatáčky či jízda na kluzkém povrchu.

V závislosti na jízdních podmínkách snižuje nebezpečí smyku a zlepšuje jízdní stabilitu, a to při jakékoliv rychlosti vozidla. Zabraňuje vzniku až 80 % nehod způsobených smykem, neboť 25x za sekundu hlídá pohyb vozidla a brání vzniku smyku. Od roku 2011 je systém ESP povinný pro všechny nové osobní a užitkové vozy.

Další pomocníci

Bezpečnost jízdy zvyšuje také Front Assistant, který hlídá prostor před vozem a vyhodnocuje vzdálenost, směr a rychlost předmětů před vozem a v případě nebezpečí spustí automatické brzdění.

V noci sehrávají významnou roli systémy ovládající světla, například adaptivní světlomety, které se natáčejí podle volantu a osvětlují prostor, kam vůz jede, či noční vidění.

Velkým pomocníkem je i systém kontroly jízdy v pruhu či parkovací asistenti usnadňující zaparkování vozu. Další systémy umí rozpoznat únavu řidiče, hlídají mrtvý úhel či signalizují nezapnutí bezpečnostního pásu.

K ochraně dětí zase přispívá dětská pojistka zadních dveří či možnost zablokování elektronického ovládání zadních oken.

Víte, že

Je-li ve voze nainstalován systém eCall, vytočí v případě nehody automaticky linku 112, a navíc operátorovi této linky zašle přesnou polohu vašeho havarovaného vozu a další důležité informace.

Foto: viz popisky. Úvodní foto: shutterstock
Související články
Lifestyle
Burning Man: Festival plný divočiny odstartuje rozchod!
Kdyby někdo šel náhodou kolem, usmyslí si, že se nejspíš stal terčem fata morgany. V dálce totiž vidí vzducholoď na kolečkách, vůz připomínající létající talíř a v dálce dokonce automobil ve tvaru ryby! Všemu přihlíží několikametrová dřevěná socha! Za vším hledej ženu, podobně je na tom i týdenní americký festival Burning Man (Hořící muž). Hosté se sjíždějí […]
Lifestyle
Voňavá domácí kosmetika: Jak si ji vyrobit?
Výroba domácí kosmetiky je zábavná, jednoduchá a navíc ušetříte i nějakou tu korunku. Spoustu surovin pro výrobu najdete doma v kuchyni. Základní recepty na výrobu domácí kosmetiky jsou složeny pouze z tuků, proto je potřeba si pořídit pár olejů, které budete používat k výrobě kosmetických produktů. Oleje můžete obohatit dalšími léčivými účinky bylinek. Výborná jsou […]
Lifestyle
Z historie tetování: Jak staré vlastně je?
Nejen slavný Ötzi, jenž byl roku 1991 nalezen v Alpách, ale i dvojice egyptských mumií, žena a muž, ve stáří asi 5 000 let, nám dokládají, že tetování je pravděpodobně ještě mnohem starší než oni. Bylo totiž provedeno tak kvalitně, že jistě již v jejich době bylo zvládnuté na vysoké úrovni. Tato tetovaná starověká dvojice […]
Lifestyle
Od kočáru po superjachty. Jak šel čas s cestováním pro bohaté?
Cestování a poznávání nových světů lákalo lidi odnepaměti. Zatímco chudší vrstvy musely obvykle po svých, v lepším případě na koni, ty bohatší na tom byly mnohem lépe. Pro boháče totiž vždycky existovaly možnosti, jak si cestu zpříjemnit… Ulicemi starověkých měst se bohatí obyvatelé nechávali přepravovat na nosítkách, nesených otroky. K prvním případům cestování na dlouhé vzdálenosti docházelo […]
reklama
věda a technika
Tullundský muž: Nejslavnější mumie z bažin
V dánském údolí Bjældskovdalu leží Tollundský močál. V roce 1938 je tu při těžbě rašeliny objeveno tělo asi třicetileté pravěké ženy. Bohužel těžbou značně poničené. O 12 let později těží ve stejném močále rašelinu Viggo a Emil Højgaardovi. A 6. května 1950 se to stane. Jsou zhruba v hloubce 2,5 metru, když si všimnou ruky […]
Co signalizuje brnění nohou?
Jedná se o poměrně časté obtíže, které v mnoha případech mívají banální příčinu. Zároveň ale mohou signalizovat chorobné stavy, které by člověk rozhodně neměl podceňovat. Brnění či mravenčení končetin čas od času potká každého. Dlouhé sezení způsobuje velký útlak nervů a obvykle odezní, jakmile změníte polohu a začnete se hýbat. Tento pocit lze popsat jako […]
Co diktuje móda pro procházky měsíčním prachem?
Módní kritici by z nich asi u vytržení nebyli. Ani modelky na předváděcích molech by v nich asi neudělaly bůhvíjaký dojem. Přesto se jedná o jedny z nejúžasnějších druhů oblečení, které pod rukama krejčích vznikly. I když ani ne tak krejčích – hlavní slovo v tomto ohledu mají technologové. Vesmír pro člověka není přívětivým místem. […]
Který pták létá nejrychleji?
Když někdy někam hodně spěcháme, přáli bychom si umět létat jako ptáci! Pomohlo by nám to? Dostali bychom se na určené místo rychleji než třeba autem? Za nejrychlejšího ptáka a zároveň vůbec nejrychlejšího živočicha na Zemi je považován sokol stěhovaný. Ten při střemhlavém letu dokáže vyvinout rychlost až 389 km/h (podle naměřeného rekordu)! Na paty […]
reklama
záhady a tajemství
Papežka Jana: Mýtus, nebo historická postava?
Kdesi v Anglii patrně v 9. století žila mladičká Jana, kterou čekal tradiční úděl žen tohoto věku – práce, rození dětí a zřejmě i předčasná smrt. Jana se však rozhodne jít jinou cestou. Jana cítí, že byla vyvolena pro jiný osud, a tak se rozhodne v převleku za muže nastoupit na dráhu teologie. Stoupá církevní hierarchií […]
Záhada neplodných Rožmberků: Proč Vilém zemřel bezdětný?
Potomků se nedočkal ani Petr Vok, ani jeho starší bratr Vilém z Rožmberka. Dokonce ani dvě z celkem čtyř jejich sester také děli neměly, přestože se vdaly. Jaká byl Vilémův život a co mohlo být příčinou neplodnosti? V červenci 1572 umírá polský král Zikmund II. August (* 1520) a s ním vymírá i vládnoucí jagellonská dynastie. Polský trůn chtějí […]
Lucifer: Jitřenka, nebo čiré zlo?
Pokud se ráno a k večeru podíváte na oblohu, spatříte obvykle tři nejnápadnější objekty: Slunce, Měsíc… a Venuši! Její oběžná dráha leží mezi námi a Sluncem – a pokud jde o fáze, v lecčem nám připomíná Měsíc. Není divu, že ji lidstvo pozoruje již celé věky.   „Chak ek!“ nazývají ji s posvátností Mayové. V […]
Podivná smrt mocného Vojtěcha z Pernštejna: Otrávili ho jeho nepřátelé?
Vražedkyni pošle na smrt, ovšem jenom dva dny poté čeká smrt i jeho. Odchod Vojtěcha z Pernštejna proto dodnes budí spekulace, zda za ním nestojí přívrženci odsouzené Kateřiny z Komárova a Pičína. Jeden z nejmocnějších mužů českého království, dvorní hofmistr (zodpovídá za královské finance) a předseda komorního soudu Vojtěch z Pernštejna (1490–1534) pošle 23. ledna 1534 na smrt vražedkyni […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz