Naše pojmenování „expres“ se zdá najednou komické. V porovnání s některými vlaky by se spíš hodilo třeba „šnek“. EPOCHAplus.cz vám představí každodenní spoje, kterými se můžete zázračnou rychlostí svézt i vy. Stačí vyrazit do světa.
1. Shanghai Maglev
Maximální rychlost: 431 km/h
Že je čínský Maglev nejrychlejším vozidlem svého druhu nepopírá nikdo. Sporné ale je, jde-li o vlak. Jeho jméno je zkratkou pro originální technologii magnetické levitace. Díky ní po kolejích nejezdí, ale levituje nad nimi.
To umožňuje odbourat hluk a také tření. Dokáže se pohybovat ale jen po úplně rovné dráze, jejíž výroba je velmi drahá. Jediný komerčně využívaný stroj tak jezdí v Šanghaji na 30kilometrové trati mezi letištěm a centrem. Cestu zvládne za 8 minut.
2. Fuxing Hao CR400AF/BF
Maximální rychlost: 400 km/h
Vlaky Fuxing Hao již představují skutečnou železnici. Najdeme je také v Číně. V běžném provozu se pohybuje rychlostí 350 km/h, což z něj dělá vlastně nejrychlejší konvenční vysokorychlostní vlak na světě.
Vlaky Fushing Hao se musely poprat s technickými problémy, ale teď již křižují celou Čínu. Nejvytíženější jsou linky Peking – Hongkong a Peking – Šanghaj.
3. Harmony CRH 380A
Maximální rychlost: 380 km/h
Harmony je někdy také známá pod názvem Hexie Hao. Problém Harmony není technologický, ale byrokratický. Patenty jsou platné pouze v Číně a nemají žádnou mezinárodní moc.
Soupravy Harmony jezdí sice dále, není však žádná větší naděje, že by se nějaká souprava této série někdy podívala za čínské hranice.
4. Shinkansen E5, H5
Maximální rychlost: 360 km/h
Japonský Shinkansen má mnoho sérií a typů, v současnosti jsou těmi nejrychlejšími E5 a H5, které v běžném provozu dosahují běžně rychlosti 320 km/h. Shinkansen je vlastně názvem pro celou japonskou vysokorychlostní síť.
Ta obstarává dopravu mezi většinou velkých měst na ostrovech Kjúšú a Honšú. Tunelem je propojena i s ostrovem Hokkaido, propojení s ostrovem Šikoku se teprve plánuje.
Ve vývoji jsou také nové typy souprav série Shinkansen, které by v budoucnosti měly jezdit po kolejích rychlostí až 500 km/h.
5. AGV Italo
Maximální rychlost: 360 km/h
První zástupce Evropy. Už z názvu poznáte, že tento vysokorychlostní stroj bychom potkali v Itálii. Řada AGV je moderním nástupcem slavné francouzské série TGV. Při vývoji AGV došlo ke změnám v umístění motorů, které jsou nyní pod jednotlivými vagony.
Tím se zvětšil vnitřní prostor pro cestující, kterých je teď možno v jedné soupravě přepravit až 650. Zvláštní důraz je kladen na design. Jen na návrhu vagonů se podílelo asi 20 designérů. Souprava také překvapí revoluční aerodynamikou a aeroakustikou.
6. Talgo 350
Maximální rychlost: 350 km/h
Vítejte ve Španělsku. Talgo je zkratka pro Tren Articulado Ligero Goicoechea Oriol. První tři slova znamenají lehký kloubový vlak a jsou doplněna jmény zakladatelů společnosti, jimiž jsou Alejandro Goicoechea (1895–1984) a José Luis Oriol (1877–1972).
Společnost existuje od roku 1950 a dnes se může chlubit vysokorychlostním vlakem Talgo 350 konstruovaným na rychlost 350 km/h. S cestujícími ale obvykle jezdí o 20 kilometrů v hodině méně. Jinde než v jeho domovině se s ním nesvezete. Pro atypický tvar hlavy navíc dostane přezdívku kachna.
7. Haramain VRT
Maximální rychlost: 350 km/h
Míříme na Arabský poloostrov, konkrétně do Saudské Arábie. Zde totiž už dlouhodobě pod dohledem firmy Talgo běží výstavba vysokorychlostní tratě mezi městy Medinou a Mekkou se čtyřkilometrovou odbočkou na mezinárodní letiště Krále Abdulaha.
Délka vlastní tratě bude 449 kilometrů a bude po ní jezdit nový typ rychlovlaku vyvinutý na základě technologií Talga. Jmenovat se bude Haramain VRT. Vzdálenost mezi oběma městy by pak měl být schopen urazit za pouhých 2,5 hodiny.