Úplně první značky výrobců byly nalezeny na nádobách s pivem a vínem ve starém Egyptě. Označení výrobku obchodním jménem s informacemi o obsahu se však ve velkém začaly zavádět až v 17. století.
V té době začalo poctivým anglickým obchodníkům vadit, že zboží dovezené ze zahraničí mívá zhoršenou kvalitu, je znečištěné a neinformovaní zákazníci kupují „zajíce v pytli“.
Čestní obchodníci proto zavedli značku svého zboží s identifikací pro upozornění zákazníkům. První oficiální značky byly zavedeny v roce 1866 bratry Smithovými pro jejich bonbóny proti kašli, které se dodávaly ve velkých sklenicích.
Použití obalu jako značky produktu byla revoluční novinka, která se ihned uchytila.
Svítivá červená Coca-Coly
Postupně se začaly rodit další značky. Chytré strategie spojit výrobek se snadno zapamatovatelným logem se chytí například Coca-Cola. Otcem tohoto nápoje je lékárník John Stith Pemberton (1831-1888).
Vymyslel ji roku 1886 v americkém městě Atlanta. Výrazné a dobře zapamatovatelné logo vytvořil z písma Spencer účetní firmy Frank M. Robinson. Nejdůležitější složky nápoje tvořil výtažek z kokainu (ten se ale přestal používat roku 1903) a ořechu koly.
Počáteční prodej ale nebyl nic moc. Pemberton musel utratit obrovské sumy za reklamu.
Coca-Cola Company vznikla roku 1892. Ovšem tím, kdo skutečně vybuduje značku Coca-Cola je As Candler (1851–1929), který ji koupil v roce 1888. Právě on ví, že aby lidé nápoj kupovali, musí být zkrátka všude.
Logo Coca-Coly proto nezůstane jenom na láhvích, ale objevuje se i na spoustě jiných reklamních předmětů. Dodnes se Coca-Cola objevuje v top desítce nejvíce ceněných značek světa. Společnost jí tam dělají další firmy, a to Apple, Amazon, Google nebo Microsoft.
Od značky ke stylu
Logos pochází z řečtiny a znamená slovo, řeč nebo pojem. Jak už bylo řečeno, tímto termínem chápeme grafickou značku, kterou firma opatřuje svoje zboží. Slouží k jednoznačné identifikaci výrobků firmy a jako záruka jejich kvality.
Mnohé firmy ale nezůstanou u loga a budují si celý propracovaný vizuální styl, který zahrnuje i koncepci orientačního a informačního systému. Jeho součástí jsou třeba přesně definované barvy nebo písmo vytvořené pro tento účel.
Bylo tomu tak už i v minulosti a první vlaštovky existovaly i u nás. Například pro Pražské metro vytvořil v letech 1971-1972 originální abecedu s názvem Metron grafik Jiří Rathouský (1924-2003) společně s designérem Petrem Tučným.
Jeho systém, který dnes už v metru nenajdeme, zahrnoval mimo jiné i řadu překlápěcích číslic Digita.
Ty jsou nyní nahrazeny digitálními displeji. Vizuální styl mají dnes už i města, festivaly (výrazný je třeba styl Karlovarského filmového festivalu) a další kulturní nebo sportovní akce.