Letadla, vzducholodě, raketoplány… Všechny tyto vymoženosti považujeme za výdobytky posledních staletí. Je ale možné, že létající stroje existovaly už před dlouhými věky? O jednom z nich se možná zmiňuje i samotná Bible!
Prorok Ezechiel měl vidění létajícího objektu u řeky Ebar a zanechal nám detailní popis celé události. „Třicátého roku ve čtvrtém měsíci, pátého dne toho měsíce, když jsem byl mezi přesídlenci u průplavu Kebaru, otevřela se nebesa.
Viděl jsem, jak se přihnal bouřlivý vítr od severu, veliké mračno a šlehající oheň. Okolo něho byla zář a uprostřed jakýsi třpyt oslnivého vzácného kovu,“ píše se hned v úvodu knihy Ezechiel.
Čtyři tváře, čtyři křídla
Jeho popis silně připomíná start nebo přistání moderního letounu: nechybí zde silný vítr, zář, která může vycházet z motorů, a mraky. Uvnitř stroje prý viděl čtyři postavy: „Podobenství člověka měli.
A po čtyřech tvářích jedno každé, a po čtyřech křídlích jedno každé mělo.
Jejichž nohy přímé, ale zpodek noh jejich jako zpodek nohy telecí, a blyštěly se podobně jako ocel pulerovaná.“ Ze svého zážitku se Ezechiel podle svých vlastních slov vzpamatovával sedm dní. Podobnou vizi měl mít za svůj život ale ještě aspoň třikrát.
Díky jeho pečlivému stylu psaní můžeme tyto události datovat, a to do let 593, dvakrát do roku 592 a naposledy do roku 572 př. n. l.
Spatřil prorok mimozemšťany?
Jeho popis událostí dodnes nedá spát mnohým vědcům, v prvé řadě Josephu F. Blumrichovi (1913–2002), bývalému vysoce postavenému zaměstnanci NASA. Jako mnozí i on považoval Ezechielovu příhodu za pouhý nesmysl a rozhodl se její pravost vyvrátit.
„Při pozorném čtení jsem ale začal být na vážkách. Postupně jsem viděl stále více záchytných bodů v tom smyslu, že Ezechielův text dává logický smysl, pokud vycházíme z předpokladu, že to, co viděl, byly skutečně kosmické lodě,“ tvrdí Blumlich.
Biblický prorok si možná myslel, že se setkal s Bohem, podle Blumlicha však spatřil mimozemšťany.
Přistávací modul, či horkovzdušný balon?
Blumlichovi se podle Ezechielova popisu podaří stroj narýsovat a následně také postavit. Jeho stroj má prosklenou kabinu a podvozek s koly, které se dovedou otáčet do všech stran.
Mělo se prý jednat o přistávací modul, jenž měl sloužit k cestám na velkou mateřskou loď. Existují však i jiné výklady.
Wolfgang Volkrodt, vedoucí Výzkumného a vývojového oddělení společnosti Siemens, v popisovaném stroji vidí horkovzdušný balon s jednoduchým vrtulovým motorem.
Ten podle něj nepatřil mimozemšťanům, nýbrž příslušníkům nějaké vyspělé civilizace, o níž už dnes nemáme zprávy.
Babylonské slavnosti jako zdroj inspirace
Odpůrci těchto teorií tvrdí, že celá scéna z knihy Ezechiel je jenom metafora pro silné zbraně nepřátel, kterým musel Izrael v té době čelit.
Prorok, jenž se během svého života ocitl v babylonském zajetí, mohl být také při psaní ovlivněn výjevy ze života Babyloňanů, jichž byl svědkem. Zdejší slavnosti k oslavě pohanského boha Marduka byly prý obzvlášť velkolepé.
Nechyběly při nich ani vozy s trůny, na nichž seděly, podpírány menšími sochami strážných duchů, sochy Mardukovi podřízených bohů. Tento výjev možná ne náhodou nápadně připomíná líčení tajuplných událostí Ezechielem.