Velocipedista Václav Klement se zlobí. Nepochodil s reklamací vadné součástky u výrobce, a tak přemýšlí o tom, jestli by opravu nezvládl sám. Chtělo by to ale zdatného mechanika. Brzy mu ho přihraje náhoda….
Majitel malého knihkupectví v Mladé Boleslavi Václav Klement (1868‒1938) se o sebe musí postarat sám. Do shrbeného mrzouta ponořeného v knihách ale má hodně daleko.
Jak mu to práce jenom trochu dovolí, už vytahuje z kůlny svůj velocipéd a se skupinkou podobných nadšenců brázdí okolí města.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Na kole se ale občas něco rozbije, a tak poměrně rychle svoje podnikání s knihami rozšiřuje o další artikl, a sice náhradní díly na velocipedy.
![Václav Klement (vlevo) a Václav Laurin (vpravo), zakladatelé české automobilky Laurin & Klement. FOTO: Skoda Auto Archive/Creative Commons/Public domain](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/01/1-22.jpg)
Osudové setkání
„Nemáte k tomuto obchodování povolení,“ zní varování ze strany úřadů. Co teď? Česká závist funguje…Jakou cestou se vlastně dát? Opustit stabilní, i když nijak závratné podnikání s knížkami, nebo se pustit do nového dobrodružství s nejistým koncem?
Za Václava rozhodne osud. Mladoboleslavská velocipedistická komunita je silná a dva milovníci kol se nemohou minout. „Je to vynikající mechanik.
Určitě si budete rozumět,“ zdůrazní Klementovi kdosi z jeho přátel, když mu představí strojního zámečníka Václava Laurina (1865‒1930) a naráží dotyčný na společný koníček obou mužů.
![Laurin a Klement začali vyrábět kola Slavia. FOTO: Karl Gruber/Creative Commons/CC BY-SA 4.0](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/01/3-22-768x1152.jpg)
Přijmou zaměstnance
Cyklističtí nadšenci si padnou do noty. Vzájemně se doplňují. Zatímco Klement má vynikajícího obchodního ducha, Laurinovi sudičky zase nadělily doslova zlaté ručičky. Na kole umí smontovat, rozmontovat i opravit prakticky cokoliv.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Dohromady vytvoří sehranou dvojku a rozhodnout se podnikat v oboru velocipédů. Pronajmou si 17. prosince 1895 ve městě prostory pro malou dílničku, postupně přijmou pět zaměstnanců a začnou s nimi vyrábět česká jízdní kola Slavia.