Mosty v sobě skrývají naději. Něco spojují, přes ně se dá překročit rozbouřená řeka nebo hluboké údolí.
V mnoha případech jsou však mosty celého světa i skutečně pozoruhodná architektonická a technická díla.
Golden Gate Bridge
Země: USA
Rok otevření: 1937
Zajímavost: Nejznámější most
Králem všech mostů je bezesporu populární Golden Gate v San Franciscu. Jeden ze symbolů Kalifornie stojí nad stejnojmennou zátokou již od roku 1937. Přežil i dvě velmi silná zemětřesení, při nichž se jen trošku zhoupl.
Je dlouhý 2 740 metrů a zahrál si i v mnoha hollywoodských trhácích. Denně po mostě projede 125 000 automobilů, každý motorista zde musí zaplatit pětidolarové mýtné. Stavba mostu v seizmicky aktivní oblasti byla nesmírně obtížná.
Například drátěná lana se montovala z visutých lávek. Pylony mají obdivuhodnou výšku 227,4 metru a rozpětí mezi nimi je 1280 metrů. Ve výšce 67 metrů nad vodou je mostovka visící na ocelových lanech o průměru 90 centimetrů. Golden Gate váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů.
Pythonbrug
Místo: Nizozemsko
Rok otevření: 2001
Zajímavost: Má podobu hada
Architekti se v mnoha případech nechávají inspirovat přírodou. To je případ i mostu v nizozemském Amsterdamu. Designérskou společnost West 8 pracích na návrzích inspirovalo tělo hada.
Odtud pochází i název mostu, python totiž znamená v angličtině krajta. Železná krajta se tak vlní nad jedním z mnoha amsterdamských kanálů. Celkem je dlouhá 300 metrů.
Charatkteristická je pro ni červená barva, v noci pak bývá ozářena bílými žárovkami, kterých je zde 1200. Malé výletní lodě ji bez problémů podjedou, a pokud se k Pythonburgu blíží větší plavidlo, most ví, co se sluší a patří. Rozevře se a loď má cestu otevřenou.
Juscelino Kubitschek Bridge
Místo: Brazílie
Rok otevření: 2002
Zajímavost: Neotřelý design
Brazilský prezident Juscelino Kubitschek de Oliveira (1902 – 1976) je dobře znám i v našich končinách, vždyť jeho matka byla česká Romka.
Brazilci si dodnes tohoto politika velmi váží a tak není náhodou, že po něm pojmenovali i zajímavý most přes jezero Paranoá v hlavním městě země Brasílii. Pro tento most jsou charakteristické tři ocelové oblouky vysoké 61 metrů.
Právě na nich je zavěšena samotná mostní konstrukce. Most ještě navíc podpírají čtyři pilíře. Celý most je dlouhý 1 200 metrů. Automobily po něm mohou jezdit ve třech proudech v každém směru, po stranách jsou navíc chodníky a místo pro cyklistickou stezku.
Viaduc de Millau
Země: Francie
Rok otevření: 2004
Zajímavost: Budoval se s pomocí GPS
Věhlasný britský architekt Norman Foster je autorem mostu, který je skutečným divem světa. Je umístěn ve Francii a dálničnímu provozu již slouží osm let. Viadukt Millau je zavěšený most se sedmi betonovými pilíři a osmi mostními poli;
vlastní mostovka je ocelová a váží 36 000 tun. Celkem je stavba dlouhá téměř dva a půl kilometru. Samotná stavba mostu byla extrémně komplikovaná. Most se svažuje a navíc se nachází v zatáčce o poloměru 20 kilometrů. Pilíře mají rozdílnou výšku;
ta se pohybuje od 77 metrů až k 246 metrům. Jsou betonové a mají poněkud neobvyklý tvar, kdy se směrem nahoru zužují a dělí na dva menší.
Henderson Waves
Místo: Singapur
Rok otevření: 2008
Zajímavost: Optický klam
Most, který klame tělem. Tak by se mohl nazvat singapurský Henderson Waves, společné dílo britských singapurských projektantů. Z dálky tento most pro pěší vypadá, že turistu čeká slušný terénní výšlap.
Jenže zdání klame, mostovka je rovná jak pravítko. Host vede skrze rozsáhlý městský park o rozloze 9 km2. Povrch lávky tvoří tisíce desek z exotické dřeviny Balau. Most zaujme především svou vlnitou střechou.
Pod ní se skrývají lavičky pro ty, jež cesta přes 274 metrů dlouhý most příliš unavila.
Baluarte River Bridge
Místo: Mexiko
Rok otevření: 2012
Zajímavost: Nejvyšší most na světě
Nejvyšší most světa byl otevřen teprve nedávno. Mohou se jím chlubit Mexičané. Výška jeho mostovky nad nejnižším bodem terénu dosahuje 403 metrů. Kabelový most je tak vysoký, že by se pod něj vešla Eiffelova věž, a dlouhý je 1124 metrů.
Po mostě vede čtyřproudová silnice a jeho dominantou jsou dva sloupy, které se nad mostem tyčí. Most se stal součástí dálnice mezi Mazatlánem na pacifickém pobřeží a vnitrozemským Durangem.
Tato komunikace nahradí pověstnou a nebezpečnou silnici klikatící se horským terénem pohoří Sierra Madre Occidental, která nese jméno Ďáblova páteř. Kromě mostu Baluarte bude na trati dalších osm mostů o výšce přesahující 300 metrů a dále pak 60 tunelů. Cesta mezi Mazatlánem a Durangem by se měla zkrátit o šest hodin.