Červená světla zhasla a do boje vyráží dvacítka monopostů! Deštivé počasí slibuje nervy drásající podívanou, jenže v první zatáčce naráží jeden ze závodníků do druhého a karambol je na světě.
Díky bezpečnostním prvkům vyváznou piloti bez zranění, nehoda ale přidělá vrásky šéfům týmů, protože škody atakují milionové částky!
Formuli 1 se často přezdívá královna motorsportu. A opravdu, závody jsou jen pro ty nejlepší a nejodvážnější, protože téměř pokaždé jde o holý život.
Jako v raketoplánu
První nablýskané monoposty vyráží za šachovnicovou vlajkou 13. května 1950. Děje se tak na britském okruhu Silverstone. Vítězí Giuseppe Farina (1906–1966), zároveň si připíše i nejrychlejší kolo – stopky se zastaví na čase 1 minuta a 50 vteřin.
Jen pro zajímavost, v loňské sezoně proletí mírně upravenou tratí Sergio Peréz (*1990). Na volantu mu svítí cifra 1: 28: 617, což jen potvrzuje fakt, že ve formuli je rychlost velice důležitá.
Vozy totiž atakují hranici 370 kilometrů v hodině, někteří piloti frčí do zatáčky klidně i dvoustovkou!
Díky neskutečné rychlosti jsou jezdci vystaveni šílenému přetížení, například při brzdění se pohybuje kolem 5G. Krušné chvíle si prožije francouzský závodník Romain Grosjean (*1986), jenž narazí v roce 2020 do svodidel.
Experti vypočítají, že jeho tělo zažilo přetížení až 67G! A přestože se říká, že 20G může být pro lidi smrtelné, pilot odkráčí od nehody po svých.
Rizikové povolání
Ostatně formule platí za nebezpečný sport, kde zubatá doslova čeká v boxech. Do dnešních dnů vyhasne život 52 pilotů.
Naposledy vlaje nad paddockem, jak se říká zázemí pro týmy, černý prapor po hrůzné bouračce Julese Bianchiho (1989–2015) Talentovaný pilot vyletí z trati a narazí do jeřábu, který odklízí jiný monopost. Fatální následky se nevyhýbají ani největším hvězdám.
V roce 1994 celý svět jen těžko vydýchává šokující smrt Ayrtona Senny (1960–1994), mistra světa a formulové celebrity. Ale ředitelé závodů jdou bezpečnosti naproti. Všichni musí mít speciální ohnivzdorné kombinézy s ramenními vycpávkami.
Látka dokáže odolávat plamenům více jak 10 vteřin. Změny se ale týkají i vozů, obrovské haló způsobí systém Halo, tedy speciální obručová zábrana, kterou mají jezdci nad kokpitem. Vozy jako takové jsou kapitolou samy pro sebe.
Tvoří je totiž až 80 tisíc různých součástek a komponentů. Mezi nejdražší složky patří bezpochyby motor, jehož výzkum a vývoj stojí až 20 milionů dolarů. Jeden takový exemplář však vydrží pouze sedm závodů.
V případě křídel se pohybujeme v řádech sta tisíců, ta se ale na rozdíl od motorů ničí celkem pravidelně.
Do kalhot, plenky nebo vydržet?
Piloti, kteří v rukou třímají obrovskou sílu, si užívají přízeň fanoušků, jenž hraničí s aureolou rockových hudebníků. Mezi absolutní šampiony patří Michael Schumacher (*1969) a Lewis Hamilton (*1985), oba shodně získali sedm mistrovských titulů.
V roce 2015 zase všechny poblázní Max Verstappen (*1997), nejmladší jezdec v historii. Do první velké ceny vletí jako sedmnáctiletý holobrádek, dokonce nemá ani řidičák. Na opačném konci zase najdeme monackého konstruktéra Louise Chirona (1899–1979).
Ten závodí v 58 letech! Jezdci to ale nemají jednoduché, týmy na ně kladou obrovské nároky, a tak musí pilovat fyzičku a zocelovat psychiku. Důležitá je také koncentrace před a během závodu. Udržují pitný režim, dokonce i v samotném monopostu.
Doplňování tekutin je pod drobnohledem, jelikož piloti zhubnou během závodu i několik kilo! Ale když to s pitím přeženou, čeká je opačný problém.
Na záchod totiž nemohou… Tajemství poodhalí pár jezdců, například takový Schumacher v honbě za vítězstvím koná potřebu do kombinézy. Díky velké teplotě v kokpitu se ale prádlo rychle vysuší. Někdo zase sahá po plenkách, další zkoušejí potřebu vydržet.
Poctivé obutí
Nedílnou součástí týmu jsou mechanici, jejichž počet se pohybuje ve stovkách. Ti mají například speciální tréninky na měnění pneumatik. Všem ale vyrazí dech tým Red Bull, když dokáže svému jezdci provést kompletní výměnu za 1,82 sekundy!
Pozornosti si zasluhují i gumy, jedna sada stojí zhruba 70 tisíc korun. Černé zlato těsně před závodem týmům půjčuje společnost Pirelli. Po konci víkendu musí pneumatiky zase vrátit.