Stále zůstává trochu ve stínu Instagramu či TikToku. Denně se přitom na sociální síť Twitter připojí 206 milionů uživatelů. A trvá jen něco přes tři roky, než je na této platformě dosaženo milníku v podobě 1 miliardy tweetů. V současnosti je mimochodem stejný počet nashromážděn za méně než dva dny.
Ne vždy je potřeba dlouhých vět. Doba se zrychlila, a tak často stačí k vyjádření názoru málo – třeba jen 280 znaků. Tak jako na Twitteru. Potřebujete víc? Musíte napsat další tweet. Ve stručnosti je zkrátka síla.
#Otcové zakladatelé
Twitter je společným dílem čtyř kamarádů – Jacka Dorseyho, Noaha Glasse, Evana Williamse a Bize Stonea. Ti na začátku roku 2006 diskutují o vytvoření platformy na principu miniblogu, sloužící ke sdílení krátkých informačních zpráv či statusů.
Původně se jmenuje twttr, to kvůli tomu, že doména twitter.com je tehdy obsazena.
#První tweet
Čtveřice nelení, a tak už 21. března 2006 může Jack Dorsey poslat první tweet. Zní „just setting up my twttr“, tedy „právě si nastavuji twttr“. Jeho prvními čtenáři jsou zaměstnanci společnosti Odeo.
Twitter totiž původně vznikne jako interní služba právě pro ně. Veřejnosti je představen až 15. července 2006.
#Ptáček Larry
Nedílnou součástí Twitteru je ptačí logo. Výraz tweet lze totiž přeložit jako ptačí prozpěvování či cvrlikání. Prvních několik let je používán ilustrační obrázek ptáka. Od roku 2009 je ale opeřenec vytvářen Twitteru na míru.
Pojmenován je Larry the Bird, po slavném basketbalistovi Larrym Birdovi (*1956).
#Hashtag přichází
Jednou z možností, jak si na Twitteru prohlédnout příspěvky na téma, které vás zajímá, je nechat se vést tzv. hashtagy, klíčovými slovy nebo frázemi, začínající # (dvojkřížkem). Pro Twitter je v roce 2007 objeví americký blogger Chris Messina. Dnes je najdete i na Instagramu, Facebooku a YouTube.
#Navýšený limit
Až do listopadu roku 2017 se uživatelé Twitteru musejí spokojit s prostorem 140 znaků na jeden tweet, což pro rozmáchlé myšlenky řady z nich představuje nesplnitelný úkol. A tak se vedení firmy rozhodne limit zdvojnásobit. Zvukové a video tweety pak zůstávají u většiny účtů omezeny na 140 sekund.
#Retweetovaný rekordman
Jak svým tweetem oslovit co nejvíce lidí? Spoléhat na to, že ho někdo tzv. retweetne, což znamená, že ho nasdílí na svou zeď.
Absolutním rekordmanem je v tomto směru japonský miliardář Júsaku Maezawa, který v lednu 2019 slíbí, že 100 náhodně vybraným lidem, kteří jeho příspěvek retweetnou, pošle jeden milion jenů (tehdy cca 205 000 korun). Díky tomu nasbírá více než 4 miliony retweetů.
#Nejvíce sledovaní
Není příliš velkým překvapením že žebříčku nejsledovanějších účtů na Twitteru vládne bývalý americký prezident Barack Obama (*1961) s více než 130 miliony sledujících.
Za ním je zpěvák Justin Bieber (*1994) (114,2 milionu), který je zároveň nejsledovanějším hudebníkem na této sociální síti. Třetí je zpěvačka Katy Perry (*1984) (108,7 milionu), která je zase nejsledovanější ženou.
#Archiváři přecení síly
V roce 2010 oznámí americká Knihovna Kongresu, že hodlá archivovat veškeré příspěvky na Twitteru.
Dokonce zpětně získá všechny tweety od spuštění služby v roce 2006. Postupně ale přijde na to, že si ukousla příliš velké sousto, a tak jsou v Knihovně od roku 2018 ukládány jen tweety, týkající se zásadních událostí jako jsou třeba volby.