Když letecký výrobce Boeing vstoupil v roce 2017 na světový trh s vylepšenou verzí populární 737 s označením MAX, nikdo ještě netušil, že tyto letouny se ve vzduchu příliš dlouho nezdrží a od svého uzemnění se rok a půl nepodívají do vzduchu.
Dvě nehody, které si dohromady vyžádaly tři stovky lidských životů, jeho pověst značně pošramotily.
DVĚ NEHODY BĚHEM PŮL ROKU
Boeing 737 MAX poprvé oficiálně vzlétl 29. ledna 2016 a o rok a půl později byl první letoun pro komerční provoz dodán malajským aerolinkám Malindo Air. Zdálo se, že tím odstartuje éra úspornějších 737 s tiššími motory.
Od Boeingu to byl rozhodně dobrý tah, protože 737 patří i padesát let po svém prvním letu mezi nejvíce využívané modely od tohoto výrobce.
Všechno se však mělo velice rychle změnit. 29. října 2018 se krátce po startu z Jakarty zřítil do moře let společnosti Lion Air číslo 610 se 189 lidmi na palubě. Pilot ještě stihl požádat o návrat, poté ale došlo ke ztrátě kontaktu a letadlo se zřítilo.
Nehodu nikdo nepřežil.
Vyšetřování ukázalo, že už den před nehodou mělo letadlo problém – před přistáním v Jakartě začal systém generovat nesprávnou vzdušnou rychlost a automatický pilot potlačil řízení k zemi v domnění, že letadlo je na hranici pádové rychlosti. Kapitán odpojil automatické ovládání výškovky a přistál manuálně.
Druhého dne už piloti tolik štěstí neměli. Zapisovač letových dat odhalil rozdíly v indikovaném úhlu náběhu a automatický systém stabilizace letu znovu zasáhl a prakticky tak bránil pilotům ovládat letadlo, které ve skutečnosti žádné potíže nemělo. Pilotům se nepodařilo automat přetlačit a odvrátit tak katastrofu.
10. března 2019, půl roku po této nehodě, se v Etiopii zřítil let Ethiopian Airlines číslo 302 se 157 lidmi na palubě. Ani tuto havárii nikdo nepřežil.
Podle přepisů komunikace mezi řídící věží a posádkou a analýzy záznamníku letových dat automatický systém stabilizace letu i tady bezdůvodně potlačil nos letadla k zemi a pilotům se nepodařilo zabránit ztrátě výšky.
Americký úřad pro letectví o měsíc později uvedl, že Boeing 737 MAX má softwarovou chybu v systému stabilizace letu a uzemnil s okamžitou platností všechna letadla tohoto typu.
OBŽALOBA TESTOVACÍHO PILOTA
Toto uzemnění trvalo téměř dva roky. Boeing podle svých slov provedl změny v systému, které by opakování těchto nehod měly zabránit, a vydal manuál pro letové společnosti, jak se chovat v případě nepřiměřeného automatického zásahu do řízení.
18. listopadu 2020 dostal Boeing 737 od amerického federálního úřadu povolení k návratu do vzduchu a 9. prosince vypravily brazilské aerolinky GOL první let ze Sao Paula do Porto Alegre.
Celá událost však bude mít ještě právní dohru.
Kromě toho, že vyšetřování obou nehod ještě nejsou zcela uzavřena, v říjnu 2021 Federální úřad pro letectví obžaloval z podvodu Marka Forknera, bývalého hlavního testovacího pilota firmy Boeing pro program MAX. Forkner měl zprostředkovat nepřesné nebo neúplné informace o systému stabilizace letu a tím zavinit obě výše zmíněné nehody.
Boeingy 737 MAX jsou tedy po více než roce a půl znovu ve vzduchu a zatím létají bez nehod. Zdá se, že Boeing si dal na opravách chybného systému opravdu záležet. Ale jsou stroje, které si vyžádaly 300 lidských životů, už opravdu spolehlivé?
Mezi mnohými leteckými odborníky i laickou veřejností se názory různí, ale Boeing 737 se podle všeho nálepky problémového letadla ještě nějakou chvíli nezbaví. Cena za odhalenou chybu opravdu nebyla malá.