Když 4. března 1994 ve večerních hodinách odlétal z letiště v Moskvě let společnosti Aeroflot číslo 593 směřující do Hongkongu, nikdo neměl tušení, že skončí strašlivou katastrofou, jaká nemá v historii letectví obdoby.
To, co se toho dne dělo v kokpitu Airbusu A310, je jedním slovem neuvěřitelné.
Kapitánem letu byl zkušený čtyřicetiletý pilot Andrey Danilov, kopilotem o sedm let mladší Igor Piskaryov. Oba měli tisíce nalétaných hodin, ale většinu z nich odlétali na ruských strojích a na francouzský Airbus se přeškolili teprve nedávno. To mělo později sehrát svou roli.
Na palubě byl ten den také třetí pilot, Yaroslav Kudrinsky, který letěl do Hongkongu se svými dvěma dětmi, šestnáctiletým Eldarem a dvanáctiletou Yanou.
Kudrinsky ten den v práci být neměl, ale protože byl zaměstnán u Aeroflotu, ujal se funkce palubního technika. Na palubě byl ještě čtvrtý pilot společnosti Aeroflot, Vladimir Makarov, který ale toho dne cestoval jako běžný pasažér.
KUDRINSKY PŘIVEDL DĚTI DO KOKPITU
Když letadlo vystoupalo do cestovní hladiny a posádka zapojila autopilota, Kudrinsky odešel pro své děti. Chtěl jim dopřát jedinečnou možnost podívat se do kokpitu A310 za letu. Už to je samo o sobě závažné porušení leteckých předpisů.
Kudrinsky ale udělal ještě něco víc. Se svolením kapitána Danilova posadil za knipl letadla dvanáctiletou Yanu a přenastavil autopilota tak, aby to vypadalo, že Yana letadlo sama řídí.
Po ní pustil kapitán na své místo i Eldara. Ten ale na rozdíl od své sestry vyvíjel na berany takovou sílu, že částečně odpojil autopilota a letadlo se začínalo naklánět doprava.
Kudrinsky, Danilov ani Pisaryov neměli tušení, co se děje, protože na rozdíl od ruských letadel Airbus nemá zabudovaný při částečném odpojení autopilota zvukový alarm.
Než piloti přišli na to, co se děje, letadlo se naklonilo o 45 stupňů na pravé křídlo. Navíc se změnila indikace na obrazovce autopilota, který manévr vyhodnotil jako obrat o 180 stupňů.
To piloty ještě víc zmátlo, a náklon mezitím pokračoval dál a přesáhl povolené konstrukční limity. Letadlo se propadlo do strmého klesání a přetížení znemožňovalo Danilovovi dostat se k řízení.
LET SKONČIL KATASTROFOU
Eldar samozřejmě neměl žádný pilotní výcvik, a tak mohl provádět jen základní pohyby berany, které na něj Danilov i jeho otec křičeli. Druhý pilot Piskaryov sice dokázal letoun vyvést z pádu, ale při snaze vyrovnat klesání ho takzvaně přetáhl.
Rychlost poklesla pod kritickou mez, křídla ztratila vztlak a letadlo se propadlo podruhé. Ačkoliv se Danilov konečně dostal k řízení a mohl začít s Piskaryovem spolupracovat, na záchranu letadla bylo už příliš pozdě.
Pilotům se sice podařilo pád vybrat, ale letadlo srovnali těsně nad korunami stromů, a než stihli nabrat výšku, narazili do úbočí kopce asi 20 kilometrů od města Meždurečensk. Všech 75 lidí na palubě zahynulo.
Když vyšetřovatelé poprvé slyšeli nahrávku hovoru v pilotní kabině, nevěřili vlastním uším. Jak se mohla zkušená posádka vůbec opovážit takové nezodpovědnosti a posadit k řízení dopravního letounu děti?
Společnost Aeroflot sice zpočátku popírala, že děti Kudrinského v kokpitu byly, ale když ruské deníky a následně i New York Times zveřejnily přepis nahrávky, musela couvnout.
Aeroflot po nehodě upravil své linky a čísla letu a dál linku z Moskvy do Hongkongu provozuje.
Společnosti po celém světě začaly zavádět brutální postihy pro posádku za přítomnost nepovolaných osob v kokpitu a podobná katastrofa se od té doby už nikdy neopakovala.