Lidstvo přesouvalo v průběhu věků opravdu velké a těžké předměty. Stále se divíme, jak například staří Egypťané mohli zvládnout přepravit 2,5tunové žulové bloky kilometry daleko, a to vše bez použití moderních strojů. Jaké objekty se podařilo přesunout v dnešní době?
1. Vrtná plošina Troll
Kde: Severní moře, Norsko
Kdy: 1996
Hmotnost nákladu: 1 100 000 tun
Vrtná plošina na zemní plyn se nachází asi 65 km od norského Kollsnes a 80 km od Bergenu. Dlouhou dobu držela prvenství v Guinnessově knize rekordů jako největší těžební plošina světa. Poté ji překonala plošina Petronius v Mexickém zálivu.
Stavba stojí na čtyřech betonových sloupech, které jsou ukotvené v hloubce 303 metrů pod hladinou moře. Betonové nohy mají praktickou funkci, musejí unést plošinu až do roku 2066 a zároveň být natolik pružné, aby se přizpůsobily náporům vlnobití. V roce 1996 bylo potřeba plošinu přesunout do Severního moře.
Jméno dostala po trollovi
Název Troll A získala po bytosti ze severské mytologie, která je charakterizována hlavně svým odporem vůči lidem a bohům.
Platforma váží neuvěřitelných 1,2 milionu tun a s výškou 472 metrů je nejtěžší a zároveň nejvyšší věc, kterou kdy lidé přesunuli z jednoho místa na druhé.
Transport na vzdálenost 280 kilometrů vyžadoval práci celkem 10 remorkérů, přičemž osm z nich táhlo plošinu vpředu a další dva ji jistily zezadu. Celá kolona plula rychlostí 2 km/h, takže trvalo celkem 7 dní a 6 hodin, než se dostala do cíle.
2. Přesun Titanicu na vodu
Kde: Belfast, Irsko
Kdy: 1911
Hmotnost nákladu: 23 587 tun
Titanic patřil k technologickým skvostům počátku 20. století, ve své době šlo o největší osobní parník světa. Byl jedním ze tří zaoceánských lodí společnosti White Star Line.
Na výsluní se ale udržel jen krátkou dobu, než ho 14. dubna 1912 postihla katastrofa, při které se srazil s ledovcem. Během této tragické události zahynulo 1500 cestujících a členů posádky.
Stále se také spekuluje, jestli měl Titanic nějaké technické problémy, nebo selhal lidský faktor.
Slavnostní spuštění na vodu
Na vodu se Titanic dostal staromódním způsobem, kdy byl spuštěn po šikmé plošině na pokyn předsedy správní rady loděnice, Williama Jamese Pirrieho. Stalo se tak 31. května 1911 v loděnici v Belfastu.
Postavená loď vážila zhruba 26 000 tun a pracovníci na její přesun použili 22 tun loje a mýdla, které vytvořili vrstvu o tloušťce 2,5 cm. Po ní se pak mohl kolos sesunout do moře. Této události přihlíželo velké množství pozvaných lidí a zvědavých občanů.
Spuštění proběhlo dle obvyklých ceremonií, ale bez křtu, který společnost White Star Line nikdy nedělala. Později to mnozí pokládali za jednu z příčin katastrofy lodi.
3. Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Kde: Most, Česká republika
Kdy: 1975
Hmotnost nákladu: 10 000 tun
Kostel Nanebevzetí Panny Marie je pozdně gotický chrám, který byl vystavěn po požáru města v roce 1515. Stavební práce proběhly mezi lety 1517 až 1550.
Svou proslulost ale získal až v roce 1975, kdy se přesouval o 841 metrů po kolejích a zapsal se tím do Guinnessovy knihy rekordů jako nejtěžší předmět přepravený po kolejích. K transportu došlo kvůli plánované výstavbě uhelného dolu.
Záchrana památky
Vše začalo už v roce 1964, kdy byla schválena postupná demolice staré zástavby v Mostě a současně výstavba nových sídlišť. Společně s tím se začala řešit i otázka, jak naložit s kostelem.
Do jeho záchrany se vložil Státní ústav památkové péče a ochrany přírody v Praze, který vypracoval umělecko-historický průzkum budovy. V roce 1971 se pak provedlo i archeologické zkoumání kostela a celého okolí.
Současně s tím probíhala i laboratorní šetření a speciální testování jízdních vlastností kol při extrémní zatížení či zkoušky ztužování chrámové klenby.
Jištění kostela ze všech stran
Ještě před přesunem bylo nutné zabezpečit interiér kostela.
To zajišťoval speciální nástřik, který zpevňoval klenbu a také ocelová konstrukce, jež sevřela kostel zevnitř i zvenčí a umožnila rozložit celou váhu historického zdiva na jednotlivé transportní vozíky. Celý obvod kostela ještě jistil betonový věnec.
Kolejiště se stále montovalo
K samotnému transportu došlo 15. září 1975. I když se jednalo o více než 800 metrů dalekou cestu, kolejiště bylo dlouhé pouze 160 metrů, přičemž za kostelem se vždy demontovalo. Celkově se muselo během přesunu 5x znovu namontovat.
Na kolejiště se pak zasunulo 53 transportních vozíků pracujících na hydraulickém principu, aby se kostel mohl po této dráze posouvat nepřetržitou rychlostí 1,2 až 3,2 cm za minutu.
Na místo určení se pak stavba dostala 27. října 1975.
4. Obří výparník
Kde: Ras Al-Khair, Saúdská Arábie
Kdy: 2012
Hmotnost nákladu: 4437 tun
Saúdská Arábie patří mezi největší světové výrobce odsolené vody. Zřejmě i proto přesunula v lednu 2012 logistická společnost Almajdouie obří výparník do továrny na odsolování vody.
Jednalo se o největší výparník na světě a nejtěžší zařízení, jaké se na Středním východě objevilo. Stroj byl dlouhý přibližně jako fotbalové hřiště (124 metrů), široký 34 metrů a vysoký 12 metrů. Vážil 4891 tun.
Podařilo se ho přemístit pomocí tahače s přívěsem se 172 nápravami a 688 pneumatikami s dvojitou šířkou. Tento počin zahrnoval měsíce příprav, průzkumu místa a plánování trasy.
5. Hotel Montgomery
Kde: San José, Spojené státy americké
Kdy: 2000
Hmotnost nákladu: 4354 tun
Hotel Montgomery byl postaven jako klasický a luxusní hotel v roce 1911 známým architektem a designérem Williamem Binderem a brzy se stal jednou z ikonických budov města. Až do roku 1926 byl považován za jediný prvotřídní hotel v centru San José.
Nacházelo se v něm 142 pokojů, restaurace, taneční sál a dvě jídelny. Jedna noc v hotelu stála ve 30. letech 1,5 dolaru, za soukromou koupelnu si hosté připlatili další dolar. Byl to první hotel ve městě, který měl elektrické osvětlení.
Přesun místo demolice
V roce 1989 po plánech na vybudování nového hotelu, se úředníci města San José rozhodli místo demolice přemístit historickou budovu na jiné místo.
K tomu ale došlo až v roce 2000, kdy byl hotel nadzvednut pomocí speciálně zkonstruovaného zařízení na gumových kolečkách s dálkovým ovládáním, které bylo umístěno pod konstrukci.
Jednalo se o 57metrový posun hotel na jih od původního místa a trval déle než tři hodiny.
Ke znovuotevření a rekonstrukci místa došlo 9. července 2004. Náklady na přemístění byly vyčísleny na 8,5 milionu dolarů (190 milionů korun), ale celkové náklady na obnovu místa činily 25,5 milionu dolarů (570 milionů korun).
6. Raketa Saturn
Kde: Houston, Spojené státy americké
Kdy: 2016
Hmotnost nákladu: 2812 tun
Saturn V se proslavil jako vícestupňová nosná raketa, která se používala v programu Apollo a Skylab.
Byl navržený a vyvinutý v Marshall Space Flight Center pod vedením Wernhera von Brauna, který pracoval v průběhu druhé světové války na německém programu raketových střel V-2. Během vesmírných misí mezi lety 1967 a 1973 vypustila NASA celkem 13 raket Saturn V. Hlavním úkolem těchto raket bylo vynést vesmírné lodě Apollo, aby dopravily astronauty NASA na Měsíc.
Raketa pluje po vodě
Saturn V byl schopen vynést na oběžnou dráhu Země až 118 000 kg nákladu. Skládal se ze tří stupňů a dalších přístrojových částí. Po dokončení se pak jednotlivé stupně přesunuly do Kennedyho vesmírného střediska na Floridu.
První dva stupně ale byly tak velké, že se mohly přesunout jen nákladními čluny po vodě.
Stupeň S-IC, vyrobený v New Orleans, se transportoval po řece Mississippi do Mexického zálivu a po obeplutí Floridy se dopravil po řece až do hangáru Vertical Assembly Building. Druhý stupeň S-II, zkonstruovaný v Kalifornii se přesouval přes Panamský průplav a třetí byl dopraven letecky.
7. Parní turbína, Texas
Kde: Houston, Spojené státy americké
Kdy: 2010
Hmotnost nákladu: 840 tun
V roce 2010 přesunulo Texaské ministerstvo dopravy 850 tunový parní turbínový motor Toshiba. Kolona startovala z přístavu v Houstonu do elektrárny Riesel východně od města Waco.
Aby mohli pracovníci stroj přesunout, museli sestavit speciální nákladní automobily, které na sobě měly celkem 520 pneumatik. Těžké vozidlo táhlo náklad dlouhý jako fotbalové hřiště s šířkou 11 metrů.
Obrovský motor táhli asi 402 kilometrů po státních silnicích přes 82 mostů rychlostí asi 16 km za den.
8. Obrovský balvan
Kde: Los Angeles, Spojené státy americké
Kdy: 2012
Hmotnost nákladu: 340 tun
Ve starověkém Řecku existoval jistý Sisyfos, kterého Bohové potrestali nekonečným tlačením obrovského kamene na kopec. Sisyfovi totiž kámen těsně před vrcholem vyklouzl a svalil se zpátky dolů a on tak musel začínat stále znovu.
Podobně těžkou prací bylo přemístění obrovského, 6,5 metru vysokého a 340 tun těžkého kamene, který musel být převezen z okresu Riverside do losangeleského Muzea umění.
Tato dopravní operace vyšla celkem na 10 milionů dolarů (224 milionů korun) a stala se tak největším přesunem monolitu od dob stavby egyptských pyramid.
Umělecké dílo
Obrovský balvan převážel přepravní automobil na 196 kolech. Silnice musely být dočasně uzavřeny, aby nebyl převoz nebezpečný pro ostatní motoristy. Vozidlo se pohybovalo rychlostí 16 km/h, přičemž cesta trvala 11 dní.
Deset metrů široký tahač se 44 nápravami provázelo 20 podpůrných vozů a 60 pěšáků. Důvod tohoto přesunu bylo poskytnout umělci Michaelovi Heizerovi surovinu pro jeho obrovskou venkovní sochu „Levitated Mass“.
Heizer plánoval projekt už od roku 1968, trvalo však několik desítek let, než našel ten správný kus kamene. Ten se nacházel v kamenolomu v údolí Jurupa zhruba 80 kilometrů východně od Los Angeles.
Balvan se dnes nachází před muzeem a návštěvníci si ho mohou prohlédnout hlavně ze 139 dlouhého a 4,5 metru hlubokého betonového žlabu, který vede pod balvanem.