Celých 24 hodin bez jediného nákupu? To přece nejde. Vždyť každý den je za co utrácet. Za jídlo, pití, tričko ve slevě, která se už nebude opakovat. Příznivci „Dne nekupování ničeho“ v tom ale nevidí problém! Každý rok na konci listopadu zamknou peněženky na sedm západů a fertig!
Nemá nikterak dlouhou tradici, nezahrnuje honosnou večeři ani divoké davové oslavy, přesto se do něj zapojují desítky zemí po celém světě. Tou úplně první je Kanada, odkud pochází autor celého konceptu, umělec Ted Dave.
Všichni kupují všechno
Ten už se nemůže dívat, jak lidi kolem něho neustále ve velkém utrácejí za všechno, co jim přijde pod ruku, a tak navrhne „Den nekupování ničeho“.
Nápadu se chytne kanadská neziskovka Adbusters, která Daveovi pomůže s organizací, a výsledkem je historicky první „Buy Nothing Day“, uspořádaný 24. září 1992 jako „den, kdy společnost prozkoumala otázku nadměrné spotřeby“.
V prvním podzimním měsíci vydrží do roku 1997, kdy je pro větší dopad přesunut na listopad.
V něm troufale vyzve na souboj svůj pravý opak – Černý pátek, tradiční americký „nákupní svátek“, přicházející den po Díkůvzdání, které ve Spojených státech připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu.
Souběžně s „Black Friday“ se den nákupního půstu koná v Severní Americe, Velké Británii, Finsku a Švédsku. Letos tak připadne na 29. listopad. V jiných zemích probíhá následující den, tedy poslední listopadovou sobotu.
Zombie v obchoďáku
Základní myšlenka je jasná – vydržet 24 hodin se zavřenou peněženkou. Komu se to zdá málo, může se zapojit do některé z řady doprovodných aktivit, upozorňující na problém nadměrné spotřeby a jejího negativního dopadu na společnost.
V nákupních centrech se například v ten den potulují „zombie“, jejichž pohled je stejně prázdný jako jejich vozíky, které strojovým pohybem tlačí kupředu.
Kdo nechce ztrácet čas se zdlouhavým líčením, stoupne si prostě jenom s košíkem, ve kterém nic nemá, do fronty. A protože takových je většina, za chvíli se mezi regály táhne štrúdl lidí, zatímco dav nakupujících okolo nich se může pominout.
Tradiční formou protestu proti konzumu je pak demonstrativní ničení platebních prostředků.
Šmik a závislost je u konce
„Ukončete svůj dluh na kreditní kartě a závislost na nakupování jedním jednoduchým střihem,“ stojí na plakátech, které spolu s nůžkami drží v rukou vyznavači „Buy Nothing Day“, když v supermarketech nabízejí své služby.
Výjimkou nejsou ani cedule „Přestaňte nakupovat, začněte žít!“ Ti největší poctivci pak kromě toho, že si ten den nekoupí ani zápalky, nepoužívají ani televizory, počítače, domácí spotřebiče, auta a vypínají i chytré telefony.
Přes všechna ta omezení se „Buy Nothing Day“ rychle rozšířil napříč ostatními národy a v současnosti se „slaví“ ve více než 65 zemích světa.
Na Vánoce bez dárků…
„Není to jen o změně vašich návyků na jeden den, ale o trvalé změně životního stylu, v rámci které budeme méně nakupovat a tím i produkovat méně odpadu,“ říkají zástupci organizace Adbusters, kteří kromě „Dne nekupování ničeho“ mají pod palcem i jeho sváteční obdobu „Vánoce bez nakupování“.
Jak už název napovídá, ta probíhá po celou vánoční nákupní sezónu, během které je zapovězeno cokoliv nového pořídit nejen sobě, ale i ostatním.