Skip to content

Boříme mýty o detoxikačních kúrách: Tenhle článek vás překvapí!

Každý si během svého rozmařilého života někdy řekl: A dost! Odteď budu pít jenom vodu a zelený čaj, jíst pouze ovoce a zeleninu, vystříhám se tuků a přepalovaných olejů a alkoholu se vyhnu jako čert kříži! Játra a vůbec celý organismus se hezky vyčistí… Je tomu ale skutečně tak?

1. Speciální nápoje a spousta vody čistí játra

Verdikt: NE

Je pravdou, že většina očistných nápojů, čajů nebo směsí obsahuje bylinné extrakty, které mohou do jisté míry zlepšovat krevní tlak či snižovat riziko usazování cholesterolu. Běžně zmiňovanou aktivní látkou bývá kupříkladu ostropestřec mariánský či pampeliška lékařská, které mají napomáhat čištění jater. Ačkoliv se jedná o poučku znějící jako z herbářů našich babiček, žádná klinická studie podporující podobné účinky neexistuje. Nadměrná konzumace vody je jiný případ. Ačkoliv její pití je pro správnou funkci jater a ledvin nezbytné, doporučená denní dávka přijímaných tekutin (včetně horkých nápojů či v jídle) se pohybuje okolo 2 litrů pro dospělého muže a 1,6 litru u ženy. Některé detoxikační kúry však doporučují i dvojnásobek, což v dlouhodobém horizontu může vést kromě zvýšeného pocení a močení i k zásadnímu ovlivnění některých mozkových funkcí kvůli narušení elektrolytické rovnováhy. S čistou vodou tedy opatrně.

drinking-water-filter-singapore-1235578_960_720
Nadměrná konzumace vody může tělu naopak ublížit, zásadní je rovnováha.

2.Detoxikace pomáhá zdravě hubnout

Verdikt: NE

Ačkoliv detoxikační kúry skutečně pomáhají rychlému zhubnutí, jojo efekt v okamžiku jejich přerušení bývá drastický. Rovněž metoda vyloučení celé potravinové skupiny (například detoxikace od zhoubných účinků červeného masa) není v dlouhodobém horizontu přínosná. Přehnaná by neměla být ani důvěra v zázračné účinky jednodruhových „superpotravin“ (například brokolice). Dietoložka Catherine Collinsová z londýnské nemocnice sv. Jiří se domnívá, že základem zdravého životního stylu je vyváženost: „Většina lidí si myslí, že je pro ně dobré upřednostňovat určité druhy potravin a jiným se pro změnu vyhýbat. Nejlepším ‚detoxem‘ v rámci životního stylu je ale stále totéž – nekouřit, cvičit a dopřávat si vyvážený jídelníček, jaký nabízí například středomořská kuchyně.“ Není důvod se zbytečně mučit, základem všeho je rovnováha. A jídelníček složený z ryb, libového masa, celozrnných obilovin, salátů, sýrů, olivového oleje či oříšků snad nikoho neurazí. I ona konzumace alkoholu, je-li k ní přistupováno s mírou, má na organismus nakonec pozitivní účinky.

Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet with Walnuts. (PRNewsFoto/California Walnut Commission)
Středozemská dieta představuje jeden z vyvážených jídelníčků.

3. Očištění organismu napomáhá klystýr

Verdikt: NE

Výplachy střev jsou oblíbenou praxí mnohem dříve, než je zpopularizuje Haškův (1883–1923) Dobrý voják Švejk. První záznamy o jejich praktikování pocházejí z egyptského Ebersova papyru, který se datuje do poloviny 2. tisíciletí před naším letopočtem. V medicíně se v průběhu času vodní výplachy užívají běžně k vyčištění spodního zažívacího traktu či k aplikaci léků, je-li ústní podání nemožné. Účinky klystýru, které propagují zastánci detoxikace, mají však poněkud jinou podobu. Podle nich dochází ve střevě k hromadění fekálií, které v průběhu let vytvářejí na jeho stěně povlak, skrze nějž se do organismu uvolňují škodlivé látky. Silný klystýr napomáhá jeho odstranění, a tudíž detoxikaci. Co na tom, že tento „fekální plak“ žádný lékař nikdy neviděl nebo že neodborně provedený klystýr může vést i natržení střevní tkáně a způsobit vnitřní krvácení. Velmi populární je v jistých kruzích také výplach střev pomocí kávy, který údajně chrání organismus před rakovinou tlustého střeva. Kdo by se potom zabýval tím, že pumpování kofeinem nabité tekutiny zadním vchodem do zažívacího traktu může vést k zánětlivým a infekčním onemocněním, salmonelóze nebo srdečnímu selhání.

3
Klystýr je lékařským nástrojem už tisíce let. Zázraky ale nedokáže.

4. Sauna pomáhá detoxikaci

Verdikt: ANO

Termoterapie za využití sauny sahá svými kořeny hluboko do minulosti, až k antickým sudatoriím, která bývala běžnou součástí lázeňského komplexu. Její moderní podoba vychází z tradic severských národů a domorodých obyvatel Střední Ameriky, kteří používají tzv. temazcal neboli „potící chatku“. Suché teplo dosahující i 90 °C má skutečně na organismus příznivé účinky a podporuje látkovou výměnu prostřednictvím kůže. Pomáhá také organismu odbourávat ve svalech se hromadící kyselinou mléčnou, kyselinu močovou či sodík, které vylučuje prostřednictvím potu. Kromě pocení napomáhá sauna také k prokrvení pokožky či snížení hladiny cukrů u lidí trpících diabetem. Při srdečních chorobách a zvýšené tělesné teplotě je však pobyt v sauně většinou rizikový. Stejně tak se nedoporučuje návštěva přehřáté místnosti pod vlivem alkoholu, drog anebo s ranní kocovinou kvůli nebezpečí přehřátí a dehydratace.

4
Sauny podporují prokrvení a napomáhají odbourávání kyseliny mléčné.

5. Díky detoxikaci se udržuje acidobazická rovnováha organismu

Verdikt: ANO

 Acidobazická rovnováha těla je chemická vyrovnanost mezi zásaditými látkami a kyselinami, které vstřebává náš organismus a které mají zásadní vliv na jeho vnitřní prostředí. Překyselení, nazývané také acidóza, má mnoho podob. Může se vyskytnout například při dlouhodobé extrémní zátěži jako doprovodný efekt cukrovky, při intoxikaci etanolem nebo špatném fungování či selhání ledvin, které nestačí filtrovat sulfáty a fosfáty, které by se běžně vyloučily močí. Přílišná zásaditost neboli alkalóza může být způsobena například protahovaným zvracením, požíváním diuretik (látky podporující močení), nedostatečným příjmem potravy anebo špatnou funkcí jater. Při detoxikaci se většinou užívá speciálně navržených diet, které po naměření pH vychýleného na tu či onu stranu upraví poměr kyselosti nebo zásaditosti organismu zpět k rovnováze. Vyrovnanosti kyselin a alkaloidů je možné dosáhnout i jednodušším způsobem. Stačí se pohybovat na čerstvém vzduchu, volit variabilní stravu, cvičit a dopřávat si dostatek zdravého spánku. Není na tom vlastně nic těžkého.

 

Foto: : jerznerhof.at, wikia.org, wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Lifestyle Zobrazit více …