Už dávno pryč jsou časy, kdy byl beton synonymem šedivých, často depresivně vyhlížejících paneláků. Tomáš Březina, zakladatel a majitel společnosti BEST a.
s., za čtvrtstoletí dokázal, že právě beton se stal okrasnou dlažbou nejen u luxusních domů, ale i na mnoha náměstích v Česku.
Začíná přitom podnikat jen se dvěmi tisícovkami dolarů v kapse, které si vydělal v Kanadě. Je rok 1990 a on stojí v malebné západočeské krajině v Rybnici u Kaznějova a slíbí si: „Tady postavím svou první továrnu!“
Na zádech se 100 miliony půjčky
Slib si plní už za rok. „Když jsem otevřel svou první továrnu, byla to směs nadšení, étosu, očekávání i zadostiučinění,“ vzpomíná Tomáš Březina. „Nejprve jsme nesmírně těžce sháněli peníze, pak rok stavěli.
Ty pocity byly odměnou za celou širokou rodinu i za naše předky, protože moje i manželčina rodina byla těžce postižena bývalým režimem. Naprosto však převažoval pocit odpovědnosti, protože jsem si uvědomoval, jaký očistec nás čeká.
Projekt byl stoprocentně úvěrovaný, dluh činil více než 100 milionů korun. (v kupní síle roku 1991 to tehdy byla fakticky skoro miliarda korun dnes…)… a do pěti let jsme vše museli splatit. Chápal jsem, že musíme být extrémně výkonní, funkční, bezchybní… A úspěšní.“
Impérium vzniká za pochodu
Společnost Best, poháněná zdánlivě nekonečnou energií, ale i tvrdostí svého majitele, se během let rozrostla do dnešních 8 výrobních areálů s 24 továrnami, 3 štěrkopískovými lomy a tisícovkou kmenových a externích zaměstnanců.
„Založil jsem tehdy u nás úplně nový průmyslový sektor stavebních hmot. Konkurence prakticky neexistovala,“ vysvětluje Tomáš Březina.
V roce 2010 začal stavět v Rumunsku výrobní haly za téměř půl miliardy korun, o dva roky později uvedl do provozu závod BEST Mohelnice, největší továrnu v tomto sektoru v historii ČR. BEST je tak dnes největším a nejtradičnějším českým výrobcem betonových stavebních prvků pro venkovní a zahradní architekturu. A obsadil i dominantní část tuzemského trhu.
Sepisuje firemní Desatero
Strůjce společnosti s dnes více než miliardovým obratem sepsal místo nesrozumitelných manažerských bichlí pro své zaměstnance a klienty firemní „Desatero“.
To vzniká v dubnu 2003 jako přednáška pro americké studenty MBA z Richmondu, kteří přijeli do ČR studovat rozvíjející se trhy… Místy drsný a někdy až černo humorný manuál, což se v byznysu až tak často nevidí (viz Box).
„Nejvíc si cením, když se občas umístím v nějakém žebříčku úspěšných a tedy i bohatých lidí, tak v té stovce lidí jsem jediný, který začal na absolutní zelené louce, nic nezrestituoval, ani nezprivatizoval,“ říká.
Tajemství úspěchu? Neexistuje!
Březinou kontrolovaný majetek je odhadován na více než 3 miliardy korun. On sám, byť jezdí jaguárem, však tvrdí, že se jako zhýralý boháč rozhodně nechová. „I když bych mohl utrácet asi více, než jiní, dopřávám si naprosto běžných radostí.
Mám skvělou rodinu a každý den se těším na své děti. Jsem šťastný, že můžu jít do slušné restaurace a nesledovat, kolik to jídlo stojí. Ale to je asi tak všechno,“ tvrdí. A jaké je tajemství jeho úspěchu v podnikání? „Žádné takové neexistuje.
Vše již bylo nesčíslněkrát popsáno v učebnicích a odborných textech. Chce to jediné. Správně a funkčně ty tisíce pravd a potřebností opravdu dělat. Neboli: myslet, vědět, umět a dělat.
Zejména dodržovat poslední sloveso je pro obrovské procento lidí otravné…“, uzavírá muž, který dokázal vtisknout betonu funkční krásu.
Více informací naleznete na: www.best.info