Mánie fotografování sebe samotných, ideálně pomocí mobilního telefonu v možných i nemožných situacích a místech nabyla v posledních letech doslova epidemických rozměrů. Propadli jí nejenom obyčejné lidé, ale i známé osobnosti.
Která z dnešních celebrit nemá na svém profilu na sociálních sítích desítky nebo stovky selfíček, jakoby nebyla. V posteli, na pláži, u stolu anebo na večírku…zkrátka a dobře kdekoliv.
Sami sebe však fotografovali slavní lidé i v době, kdy byly novodobé selfie hudbou budoucnosti. Některé z těchto snímků jsou známé více, jiné méně. A každá má svůj příběh.
Ed Feingersh, Marilyn Monroe a Milton Greene
1955
Američan Ed Feingersh (1925-1961) proslul jako fotograf, schopný pořídit skvělé snímky i v takových světelných podmínkách, které zdánlivě fotografování neumožňují.
Pracoval pro různá média ponejvíce v 50. letech minulého století a jednou z jeho nejznámějších fotek je „selfie“ s Marilyn Monroe (1926-1962).
Populární herečku má pro časopis Redbook v květnu 1955 fotografovat během jejích běžných všedních dnů. Snímky mají být přirozené, aby co nejvíce připomínaly obyčejné momentky.
Fotograf stráví s populární star týden od 24. do 30. března 1955 a nejslavnější fotkou z této zakázky je snímek herečky a producenta Miltona Greena (1922-1985), odrážejících se v zrcadle. Spolu s nimi je na něm vidět Ed Feingersh.
V roce 2013 použije ve své reklamní kampani značka Chanel jinou fotografie z této akce, která zachycuje Marilyn s lahvičkou parfému Chanel No.5.
Linda, Paul a Mary McCartney (a taky Martha)
1969
Zarostlý chlapík na fotce vůbec nevypadá jako člen kapely, která rozpoutala především mezi mladými fanynkami hotovou mánii.
Tento usedlý táta s miminem na klíně je opravdu Paul McCartney (*1942) a na klíně drží svou prvorozenou, teprve několikaměsíční dceru Mary Annu (*1969). Fotografie rodinného štěstí by nebyla úplná, kdyby na ní chyběla máma.
Ale protože není, kdo by je zvěčnil, musí se sama chopit fotoaparátu. Jako zkušená profesionální fotografka si Linda McCartneyová (1941-1998) ví rady. Usadí rodinku k zrcadlu v koupelně, stiskne spoušť a na světě je ikonická fotografie.
A v pozadí si hoví i rodinný mazlíček, fena staroanglického ovčáka jménem Martha, v té době tříletá. O tom, že to s fotoaparátem Linda vždy uměla, svědčí i jiná známá fotografie.
Na ní maličká Mary Anna vykukuje z kabátu svého táty a hudebník ji použil na obal svého prvního sólového alba s názvem „McCartney“, známého také jako „Cherries“ (Třešně).
John Lennon
1967
Když Johna Lennona navštíví v červenci 1967 v jeho domě ve městě Weybridge v anglickém hrabství Surrey fotograf Leslie Bryce, který se po léta pohyboval v blízkosti skupiny, jako obvykle se pustí do fotografování.
John Lennon si přitom vypůjčí fotoaparát, aby se zkusil sám zvěčnit.
Těžko říct, co bylo prvotním impulsem k tomuto kroku, zda myšlenka umělecky založeného Johna, který nešel nikdy pro kreativní nápad daleko anebo jestli se to vše zrodilo v hlavě Leslieho Bryce.
Díky dvou zrcadlům, umístěným proti sobě však vznikla fotografie, která ukazuje populárního rebela ve zcela jiné podobě, než jak se běžně prezentoval na veřejnosti.
Působí zde křehce a zranitelně a mnozí fandové se dodnes ptají, zda ve fotografii nemělo být skryté poselství a zpěvák nechtěl ukázat svou pravou tvář. Snímek vznikl krátce poté, co vyšlo album skupiny Beatles „Sgt.
Pepper’s Lonely Hearts Club Band“, které je označováno za nejvlivnější rockové album všech dob a časopis Roling Stones jej zařadil na 1.místo žebříčku 500 nejlepších alb hudební historie.
Kennedyovi: John, Jacqueline a Ethel
1954
I zde posloužilo zrcadlo k tomu, aby mohla být zachycena spolu s ostatními také fotografka. Tentokrát je to sama budoucí první dáma Spojených států amerických Jacqueline Kennedyová (1929-1964).
V době pořízení snímku je její manžel John F. Kennedy (1917-1963), za kterého se provdala v září 1953, „pouhým“ členem amerického Senátu za stát Massachusetts.
Jacqueline měla vždy vytříbený vkus a pokaždé se na veřejnosti objevovala dokonale upravená. Její styl se snažily napodobit v 60. letech minulého století ženy na celém světě.
Ani tady nezůstává nic dlužná své budoucí pověsti a i když nejde o žádnou oficiální společenskou událost, je naprosto dokonalá. Tato fotografie by mohla sloužit jako ilustrační snímek, vypovídající o době i určité společenské třídě.
Po její pravici se usmívá Ethel Kennedyová (*1928), manželka Johnova bratra Roberta (1925-1968).
Neil Armstrong
1969
Když americký astronaut Neil Armstrong (1930-2012) vstoupil 21. července 1969 na povrch Měsíce, znamenalo to obrovský mezník v dobývání vesmíru. Je mužem, který svět naučil, jaká může být síla jediného kroku.
Jeho nesmrtelné konstatování „Malý krok pro člověka, ale velký krok pro lidstvo,“ se navždy zapsalo do historie.
Není to tak dávno, co se přišlo na to, že přece jenom archiv NASA obsahuje další zajímavost z mise Apolla 11. Při detailní prohlídce fotografie Edwina „Buzze“ Aldrina (*1930), který na Měsíc vystoupil z lunárního modulu jako druhý astronaut v pořadí i v historii a společně s Armstrongem během dvou a půl hodinové vycházky nasbíral 22 kilogramů měsíčních hornin, je patrný jeden detail.
Hledí helmy skafandru posloužilo jako zrcadlo a Neil Armstrong při fotografování svého kolegy neúmyslně zvěčnil také sebe.
Jeff Bridges
1997
Zatímco v době pořízení tohoto snímku svět na hlavní vlnu mánie jménem selfie teprve čeká, americký herec Jeff Bridges (*1949) je v této oblasti už zkušeným matadorem.
Od 80. let minulého století si totiž pořizuje černobílé snímky z natáčení každého filmu, ve kterém hraje. Používá k tomu panoramatický fotoaparát Widelux a s jeho pomocí zachytí atmosféru zákulisí i natáčení různých scén.
Pyšní se rozsáhlou sbírkou takových fotek a u každé má pečlivě poznamenány všechny důležité údaje. V jeho fotovzpomínkách jsou i mnohé selfie s ostatními herci.
Tato vznikla při natáčení filmu „Big Lebowski“ a spolu s ním je na ní zachycen i americký herec Sam Elliot (*1944). Jeff Bridges v tomto kultovním kasovním trháku ztvárnil hlavní roli povaleče jménem Jeff „Dude“ Lebowski.