Škrtí to, uvědomuje si unaveně královna Alžběta I. Nosit pod krkem tuhle mohutnou krajkovou ozdobu není zrovna pohodlné. Jenže co by člověk neudělal pro parádu.
„Předstupně okruží jsme sledovali již v italské renesanční módě, naskládaná a navrapená košile u výstřihu u výstřihu se teď stává samostatnou součástí a vzniká límec,“ vysvětluje historička Ludmila Kybalová (1929–2012).
![Anglická královna Alžběta I. patří mezi parádnice.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/12/700px-darnley_stage_3.jpg)
Okruží si ale oblíbí i upjatý habsburský španělský habsburský dvůr a vlnu nadšení vzbudí v Anglii za vlády Tudorovců (1485–1603).
![I útlý dámský krček musí snést tuhou naškrobenou ozdobu.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/12/362px-annevavasour.jpg)
Do krajky strčí drát
„Žádám krajku z opravdu jemného plátna,“ ohradí se anglická královna Alžběta I. (1533–1603), která touží po rozměrném skládaném naškrobeném límci. Švadleny čeká nelehký úkol.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Do nařasené krajky musí vsunout lehkou drátěnou konstrukci, která bude límec držet a královnina hlava s drdolem zrzavých vlasů na něm bude vyložená jako na talíři.
![Parádu pod krkem si oblíbí i muži.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/12/diego_velazquez_-_philip_iii_on_horseback_detail_-_wga24408-768x1170.jpg)
Obří rozměry
Nejdéle móda okruží přežívá v Nizozemí, a to hluboko do 17. století. Holandské límce dosáhnou gigantických rozměrů, přezdívá se jim doslova „mlýnský kámen.“
![Své ženě malíř Rubens vymaluje takové okruží, že může velikostí směle soutěžit s mlýnským kamenem.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/12/rubens_33.jpg)
Například malíř Petr Pavel Rubens (1577–1640) namaluje na portrétu své ženě Isabelle Brantové opravdu úctyhodný obojek. V mnoha případech si ho muži oblíbí ještě více než ženy.