Skip to content
reklama
reklama

Trpký závěr života prvního muže české aviatiky

„Kde jste kdo? Pojďte sem!“ hystericky křičí postarší žena. Do minuty se v místnosti tlačí několik sousedů. Na zemi leží muž. Hlavu má omotanou šálou. Zápach z benzinu se nedá vydržet. „Honzíčku, proč jsi mi to udělal?“ sténá klečící žena u postele.

Jan Kašpar své sestře Bohumile neodpoví. Z kómatu se již neprobere.

Pohybuje se na výsluní společnosti a po svém prvním letu se stává dokonce hrdinou. Co ale dovede nadějného aviatika Jana Kašpara (1883–1927) k sebevraždě? Tisk ho zprvu opěvuje, nastává světlá část jeho života.

Později však přijde i ta temná. Začíná první světová válka. Doba civilních letů končí. Válku přežije Kašpar v ústraní. Jenže po válce se s piloty, kteří nemají práci, roztrhne pytel! Roku 1920 se Kašpar stává spolumajitelem pily.

Namísto výnosného byznysu ho ale čekají jen dluhy. Poprvé se pokusí o sebevraždu. Proč? Ke znechucení z vlastní situace se přidá smrt otce. V zajetí dluhů spoří jen na lahve s tvrdým alkoholem.

blank
V roce 1910 si v Paříži koupil letadlo Blériot XI. FOTO: Kogo / Creative Commons / CC BY-SA 3.0

Otec to zaplatí

Jan Kašpar se narodí do zámožné pardubické rodiny. Otec je známým hoteliérem a majitelem několika realit. Přestože nemá na místním gymnáziu převratné výsledky, vystuduje v Praze ČVUT. Poté se potlouká po Německu, zkouší závodit na motorkách, podnikne i let balonem.

Po návratu do Čech nastoupí do mladoboleslavské automobilky Laurin a Klement. „Můj sen je postavit si vlastní letadlo,“ opakuje neustále svému bratranci, inženýru Evženovi Čihákovi (1885–1958). Na otázku, kde sežene peníze, jen mávne rukou: „Otec to zaplatí!“

blank
Jan Kašpar bude navždy patřit mezi největší postavy našeho letectví. FOTO: Neznámý autor / Creative Commons / volné dílo

40 metrů k prvenství

Netrvá to ani rok a Jan Kašpar přemluví Evžena k odchodu z automobilky. „Postavíme letadlo, už mám peníze!“ S mladistvým elánem se oba vrhnou do nového úkolu. Jenže neúspěch střídá neúspěch. „Nemám na to nervy,“ praští jednoho dne Kašpar v hangáru montážním klíčem.

Následující týden odjíždí do Francie, přímo do továrny pana Louise Blériota (1872–1936), muže, který jako první přeletěl v roce 1909 Lamanšský kanál. „Chci od vás koupit letadlo, na penězích nezáleží,“ osloví majitele. Do svého prvního letadla posléze v Pardubicích namontuje nejdříve vlastní motor, poté motor Anzani. 16. dubna 1910 skutečně vzlétne. Pravda, uletí jen dva kilometry ve výšce necelých 40 metrů, ale jde o první historicky doložený let českého pilota!

Vzduch je naše moře

Aviatice zcela propadne a konečně sestaví i vlastní letadlo – tentokrát s motorem Daimler o výkonu 70 koní. Jindy nešťastný pátek 13. května 1910 přinese Kašparovi sladkou odměnu. S předstihem informuje svého známého, redaktora listu Národní politika Jaroslava Kalvu (1878–1952): „Poletím na svatbu přítelkyně do Velké Chuchle!

“ Ten zamýšlenému letu dodá příslušnou reklamu. Kašpar uletí vzdálenost 121 kilometrů za 92 minut. V té době jde o první dálkový let ve střední Evropě. „Tento den můžeme označit jako základní milník české aviatiky!“ píší shodně všechny přední české noviny.

Kašpar je na vrcholu blaha a čestná uznání se jen sypou. „Vzduch je naše moře!“ vysvětluje úspěšný pilot. V době největší slávy si osud zahraje s předním aviatikem krutou hru. V sobotu 3. května 1913 zemře nečekaně jeho otec František.

blank
Hrob jana Kašpara na pardubickém hřbitově FOTO: Petr1888 / Creative Commons / CC BY-SA 4.0

Jsem jen na obtíž!

Kašpar se musí ze dne na den věnovat správě rodinného majetku. Vyschne přísun peněz a aviatik s létáním končí. Od té doby to s ním jde z kopce. Rok 1927 je kritický. Zadlužený bankrotář Kašpar se přestěhuje ke své sestře Bohumile. Smutek utápí v alkoholu. Z někdejší slávy nezbude vůbec nic. „Jsme na mizině a sestru jen obtěžuji,“ zoufá si. Namočí šálu do benzinu a pevně si ji omotá kolem hlavy. Jedovaté výpary vdechuje tak dlouho, až mu není pomoci.

Foto: kramerius.army / Creative Commons / volné dílo, Neznámý autor / Creative Commons / volné dílo, Kogo / Creative Commons / CC BY-SA 3.0, Petr1888 / Creative Commons / CC BY-SA 4.0
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Více nemocných než loni, ale méně než před covidem.
epochalnisvet.cz

Více nemocných než loni, ale...

Virus chřipky, který na začátku jara 2020 téměř vymizel,...
Derviš se čtyřicet dní modlil za rozpůlení skály… Jak to dopadlo?
enigmaplus.cz

Derviš se čtyřicet dní modlil...

Jako derviš je nejčastěji označován stoupenec mystického...
CVIČNÁ ŠTOLA STAŘÍČ
epochanacestach.cz

CVIČNÁ ŠTOLA STAŘÍČ

Nedaleko Frýdku-Místku...
Jak těžké je stát se mámou…
skutecnepribehy.cz

Jak těžké je stát se...

Představa to byla hezká....
Bojovnice s úsměvem
nasehvezdy.cz

Bojovnice s úsměvem

Filmové princezně Jasněnce...
O Stropnického je připravena bojovat!
nasehvezdy.cz

O Stropnického je...

Jako kdyby si pořád...
Smetanové bramborové placky
tisicereceptu.cz

Smetanové bramborové placky

Tradiční bramborové placky jsou díky smetaně...
Chytré technologie dobývají domácnosti
rezidenceonline.cz

Chytré technologie dobývají...

Pryč jsou doby, kdy bylo inteligentní řízení domu...
CBD je skvělé i na vlasy
iluxus.cz

CBD je skvělé i na vlasy

Možná to znáte: suchá pokožky hlavy a...
Mám tě ráda jako… SŮL
panidomu.cz

Mám tě ráda jako… SŮL

Je k životu nezbytná. Potřebujeme ji každý den. Ale...
Havárie u Smolenska je stále plná otazníků: Kdo střílel na místě nehody?
enigmaplus.cz

Havárie u Smolenska je stále plná...

Polsko se 10. dubna 2010 probouzí do...
Ohrožené druhy – jejich dny jsou sečteny
21stoleti.cz

Ohrožené druhy – jejich dny...

Ačkoli to běžný člověk na první pohled možná...