Japonská kosmická agentura JAXA v minulých letech oznámila, že by ve spolupráci se společností Toyota zkonstruovala vozidlo, jež by v brzké budoucnosti mohlo přepravovat lidi po měsíčním povrchu.
Najetá vzdálenost elektromobilu by na jedno nabití mohla díky špičkové technologii dosahovat přes 10 tisíc kilometrů.
Konstrukce přístroje má být odezvou na kosmický program Číny a Spojených států, obě země ohlásily jejich zvýšený zájem o dobytí povrchu Měsíce.
Na počátku roku 2018 slavila čínská kosmická agentura úspěch v podobě přistání se sondou Čchang-e 4 na odvrácené straně Měsíce.
Další zájemce o dobytí Měsíce na obzoru
Snad není žádné vesmírné agentury, která by nesnila o pokoření povrchu Měsíce. I japonští inženýři ze společnosti JAXA vydávají ze sebe to nejlepší, aby si splnili svůj sen.
V současnosti je JAXA zahrnuta do již zmíněného projektu Gateway, ale zároveň přišla i s něčím zcela novým – společnost se podílí na vývoji nového typu dopravního prostředku určeného do vesmíru.
„Chceme přispívat pomocí vynikajících japonských technologií a potenciálně tak pomáhat ke vzniku dalších benefitů, které by mohly vznikat formou spin-offů,“ sdělil prezident agentury Hiroši Jamakawa a zároveň dodal, že JAXA také usiluje o to, aby se mohla zapojit do velké řady mezinárodních projektů, a že svou špičkovou technologii je ochotna nabídnout i ostatním.
Projekt je navíc podpořen známou automobilkou, zapojení Toyoty nejen zvyšuje sebevědomí japonské firmy, ale projekt díky tomu působí seriózně.
Nejmodernější technologie v celé své kráse
Inovativní technologie počítají s pohonem vozítka pomocí palivových článků, jež by měly zajišťovat přímou přeměnu chemické energie paliva na elektřinu. „Řízená vozítka budou důležitou součástí v detailním průzkumu měsíčního povrchu.
A právě na to bychom rádi soustředili technologické schopnosti naší země,“ podotýká Jamakawa zároveň s tím, že ekologická stránka provozu je velice důležitá.
Pokud jde o samotný prototyp, vědci počítají s využitím kyslíko-vodíkového článku, jenž by měl být skutečně nejen velice účinný, ale také, podle slov jeho tvůrců, nebude produkovat téměř žádný odpad.
Jediné, co za sebou bude zanechávat, je voda a ta není považována za něco nadbytečného, ale spíše se s ní počítá pro další použití – voda se podle odborníků bude lidem na Měsíci velice hodit.
K palivovým článkům se vyjádřil také výkonný viceprezident Toyoty Šigeki Teraši, jenž je považuje za výjimečně ideální pro projekt, který s agenturou JAXA diskutují.
Kdy odstartuje svou cestu?
Japonští výzkumníci předpokládají s vypuštěním vozidla na oběžnou dráhu nejpozději do roku 2029. Jedinou vadou na kráse celého projektu je fakt, že odborníci stále nemají určeno, jakou raketu by k tomu mohli použít.
Uchylují se ale k tomu, že se jim podaří vypuštění začlenit do nějakého mezinárodního projektu. Podobný problém vyvstal i u samotného vozítka, které je také pouze ve fázi konceptu. Vědci na svou obranu uvádějí, že jeho konstrukce je značně složitá.
Nemohou totiž počítat s většinou běžných pravidel pro vývoj automobilů určených pro pozemské užití. Nepřítomnost vzduchu, nízká gravitace a přetlakové prostory pro lidskou posádku, to vše jsou úkoly, s nimiž je potřeba se vypořádat nejdříve.