Nic pro slabé povahy. Takhle stručně by se dal charakterizovat jeden z nejnebezpečnějších závodů světa, proslulá Rallye Paříž-Dakar. Je jen málo těch, kteří neznají tento motoristický fenomén.
Už méně lidí však ví, jak vznikl, kdo stál u jeho zrodu a jaké byly osudy jeho zakladatele.
Rallye Paříž Dakar, také zkráceně Rallye Dakar slaví v letošním roce hned dvě výročí. V pondělí 14. ledna uplynulo přesně 40 let od chvíle, kdy do cíle v senegalském Dakaru dorazily posádky, účastnící se 1. ročníku tohoto terénního závodu.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Zatímco na startu stálo 182 vozidel, do cíle jich dojela méně než polovina. Ve čtvrtek 13. června by pro změnu jeho zakladatel, francouzský závodník Thierry Sabine (1949-1986) oslavil 70. narozeniny.
Triumfální návrat
Říká se, že i zlé věci mohou ve výsledku přinést něco dobrého. Platí to i v tomto případě. Thierry Sabine se od konce 60. let účastní automobilových a motocyklových závodů.
V roce 1977 jede rallye, vedoucí z Abidžanu na Pobřeží slonoviny do francouzského letoviska Nice.
Během africké části závodu se ztratí v Libyi a tři dny bloudí bez vody a jídla pustinou, než je 14. ledna zachráněn posádkou malého letadla. Při tomto boji o život se rozhodne, že se sem vrátí, pokud přežije.
A bude to pompézní návrat v roli organizátora náročného, ale zajímavého závodu, kde bude o všechny účastníky pečlivě a všestranně postaráno.
![Thierry Sabine byl známý tím, že s oblibou nosil kombinézu bílé barvy.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/03/1-20-768x486.jpg)
Změny trasy
Svůj sen si splní 26. prosince 1978, kdy z pařížského náměstí Trocadéro startuje první ročník soutěže. V tu chvíli málokdo tuší, že se rodí legendární událost, která vejde do dějin motoristického sportu. Původně vede trasa závodu z Paříže do Dakaru v Senegalu.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Kvůli nestabilní politické situaci a dalším faktorům se však postupně mění a to včetně startu i cíle. V souvislosti se změnami později mizí i tradiční označení a používá se spíše název Rallye Dakar.
Zatím poslední ročník na africkém kontinentu se koná v roce 2007, následující rok je závod zrušen kvůli teroristické hrozbě.
![Start 1. ročníku Rallye Paříž-Dakar v prosinci 1978.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/03/2-20-768x1088.jpg)
Rallye v Jižní Americe
Soutěž je od roku 2009 přesunuta do Jižní Ameriky, do Argentiny a Chile. O pár let později k nim přibude ještě Peru. Poslední ročník se dokonce odehrával výhradně na jeho území.
Většina úseků závodu vede vždy těžkým terénem, který se skládá z průjezdů písečnými dunami, blátem, úseky se skalami nebo rozlehlými pláněmi. Vozidla urazí od několika desítek do stovek kilometrů denně a celková trasa závodu měří přes 8 tisíc kilometrů. Soutěží se v kategoriích automobily, motocykly a kamiony.
![Trosky vrtulníku, ve kterém zahynul Thierry Sabine a další členové posádky.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/03/3-22.jpg)
Zrádný písek
Pro zakladatele závodu se stává osudným 14. leden 1986. Během noční písečné bouře a velmi špatné viditelnosti narazí doprovodný vrtulník pořadatelského týmu do vysoké písečné duny na území Mali.
Při nehodě zahyne celá posádka, mezi jejímiž 5 členy je i Thierry Sabine.
Přestože se zvažuje kvůli tragédii ukončení tohoto ročníku závodu, nakonec zvítězí názor, že památka zakladatele i dalších obětí bude nejlépe uctěna dokončením soutěže a pietní akcí v Dakaru. Popel zesnulého otce rallye je později rozprášen v poušti v Nigeru.
Nachází tak místo posledního odpočinku na kontinentu, který tolik miloval. Ani jeho smrt nezabrání pokračování závodu v dalších letech a v mnoha ročnících zazáří také Češi.