Skip to content

Technologové slibují: Vlaky brzy přesáhnou rychlost zvuku

Aby byla japonská vnitrostátní doprava v době konání letní olympiády v Tokiu plynulejší, byl zahájen mezi hlavním městem a Ósakou provoz prvního vysokorychlostního vlaku, zvaného Tokaido-Shinkansen.

Psal se rok 1964 a vlak tehdy svištěl rychlostí 210 kilometrů za hodinu. Proti současným japonským plánům však zaostává tento legendární vlak stejně jako český pivař z hospody U Švejka za Usainem Boltem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vlak ve stanici Kjóto

V posledních letech otěže vysokorychlostní železniční přepravy převzala Čína. Například souprava nazvaná Harmony Express zvládne tisícikilometrovou vzdálenost mezi městy Kanton a Wu-Chan za dvě a tři čtvrtě hodiny.

To znamená, že se řítí rychlostí 400 kilometrů za hodinu. Mezi Čínou a Japonskem po staletí panuje rivalita, takže není divu, že Japonci hozenou železniční rukavici zvedají.

3
Podobně jako systém Hyperloop, i vlaky budoucnosti hodlají využívat vakuové tubusy.

Cesta z japonské metropole Tokia do Nagoji trvá pěšky tři dny. Proč si ovšem ošoupat nohy, když Japonsko je plné rychlovlaků? Současný Shinkansen tuto trasu zvládne za devadesát minut. Pokud však vše půjde podle plánu, tak nový rychlovlak dosahující rychlostí 500 km/hod.

dojede v roce 2027 z jednoho města do druhého za pouhých minut čtyřicet.

04
Testovací trať systému Maglev.

Jak tohoto výkonu dosáhnout? Pomocí magnetické levitace. Právě zde je vedle systému Hyperloop budoucnost veřejné dopravy. I když velmi drahá budoucnost, na výstavbu takové trati jsou kladeny vysoké požadavky.

Železnice musí být maximálně chráněná před nepříznivými vlivy okolí. V současnosti se s maglevem setkáme jen na jedné trati v Číně a na jedné zkušební v Japonsku a v Německu. Například Německo plánovalo stejný princip využít při spojení centra Mnichova s letištěm.

Ale náklady se z původních 1,9 miliardy euro vyšplhaly až na 3,4 miliardy euro, takže projekt byl zastaven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Český stát se na revoluci v dopravě zatím nechystá.

Před šesti lety Číňané představili plán vysokorychlostní tratě mezi Pekingem a Londýnem, která měla zkrátit cestu mezi oběma městy na 72 hodin. Jak to tak ale bývá, Číňané rádi slibují, s realizací jejich projektů je to horší, jak ostatně vidíme na údajných miliardových investicích v České republice.

Foto: Montana Mohawk, theglimpse, mapio, wikimedia
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …
reklama

Nenechte si ujít další zajímavé články

Mohl megalodon přežít?
enigmaplus.cz

Mohl megalodon přežít?

Jen málokteré zvíře na planetě by dnes dokázalo v...
Moderní konvektory hřejí i šetří energii
rezidenceonline.cz

Moderní konvektory hřejí i...

Pokud pomineme vytápění obytných prostor na tuhá paliva, tak...
Chcete se stát astronautem? Řekneme vám jak na to!
21stoleti.cz

Chcete se stát astronautem?...

Už odmalička vás fascinují hvězdy, planety a...
Mrtvolné jezero
enigmaplus.cz

Mrtvolné jezero

Himálajské jezero vyvolává v myslích...
Soundbar Sennheiser AMBEO nově podporuje 3D zvuk Sony 360 Reality Audio
iluxus.cz

Soundbar Sennheiser AMBEO...

Dokonalý televizní obraz musí být...
Moravská Mariazell: Zázračné místo uprostřed lesů
epochanacestach.cz

Moravská Mariazell: Zázračné...

Stojí za to o něm...
Existují lidé se superschopnostmi?
enigmaplus.cz

Existují lidé se...

Téměř všichni milujeme filmy o...
Záhady fyziky hvězd pomáhá v Opavě řešit dalekohled „WHOO!“
21stoleti.cz

Záhady fyziky hvězd pomáhá...

Už pět let provozuje Slezská univerzita dalekohled...
Nový Peugeot 5008 GT: Majestátní lev, který vidí i v noci
epochalnisvet.cz

Nový Peugeot 5008 GT:...

Nejstarší stále fungující automobilová...
Skončí s herectvím kvůli sporům s kolegy?
nasehvezdy.cz

Skončí s herectvím kvůli...

Je na pokraji svých možností?...
Kvůli své velké kamarádce jde přes mrtvoly
nasehvezdy.cz

Kvůli své velké kamarádce...

Kolegyně Tereza...
Marsa Alam: Z rybářské vesničky nejoblíbenějším místem v Egyptě
epochanacestach.cz

Marsa Alam: Z rybářské vesničky...

Poznejte obdivuhodné...