Muž v sutaně se rozhlédne a přistoupí ke dveřím kostela Všech svatých v německém Wittenbergu. V rukou svírá cennou tiskovinu, kterou vzápětí přibije na dřevěné dveře. Leták se stejným textem se brzy objeví i na dveřích dalších wittenberských kostelů. Akce se rozjíždí…
O co tady vlastně jde? O úmysl změnit poměry v církvi. A kdo za tím stojí? 31. října 1517 se o to postará německý teolog Martin Luther (1483–1546). Svými 95 tezemi rozpoutá reklamní kampaň za novou církev.
Jejím výsledkem je reformace, která rozhýbe celou Evropu. Lutherovy myšlenky se díky šikovně zvolené taktice šíří mezi lidmi jako mor. Zvolil to šikovně, možná ani sám nedoufal, že jeho nápad bude mít časem tak obrovský dopad nejenom v jeho rodné zemi.
Očištění přivede nové ovečky
Kampaň má i ekonomický efekt. Protestanté podporují osobní zodpovědnost člověka a odtud už je jenom krůček k podnikání, kterému katolíci tehdy moc nepřejí. Církev ale dokáže své působení propagačně využít i jinak.
Nedávná vědecká práce amerických ekonomů Petera T. Leesona a Jacoba W. Russe líčí čarodějnické procesy jako svérázné reklamní tažení.
Získá víc oveček
„Vyšetřování čarodějnictví si vyžadovalo čas, během kterého se zprávy šířily od úst k ústům. Pokud došlo k soudu a obviněná byla odsouzena na smrt… proběhla její poprava veřejně, to ještě zvětšilo publikum a zvýšilo dosah reklamy,“ tvrdí Leeson s Russem.
Očištění církve od ďáblových živlů podle nich má jediný cíl: Přivést do jejího lůna ještě více oveček. Přibití letáku na dveře kostela znamená vlastně veřejné vyvěšení plakátu.
Lutherových 95 tezí a jeho snahu o reformaci církve tedy můžeme s trochu nadsázky označit za první reklamní kampaň jak ji známe dnes.