Skip to content

Smrt na kolejích: Největší vlakové nehody!

Cestování vlakem vyhledává značné množství lidí. Pokud tedy dojde k vlakové tragédii, následky bývají většinou fatální. K jakým nejhorším vlakovým katastrofám došlo během století?

1. Královna moře se utopila

Kde: Peraliya, Srí Lanka

Kdy: 26. prosince 2004

Počet obětí: 1700

Příčina: vlna tsunami

Královna moře, jak se expres č. 50 nazýval, spojoval po pobřežní železnici Colombo a Mataru. Osudného dne však došlo k velkému zemětřesení, které vyvolalo vlnu tsunami. V té době se na ostrově Srí Lanka navíc slavily křesťanské svátky společně se svátky buddhistickými, což bylo pro konečný výsledek tragédie zásadní.

Souprava byla totiž přeplněná a převážela kolem 1500 platících cestujících. Jenže počet lidí byl mnohem vyšší, mnoho pasažérů cestovalo načerno. Když se vlak dostal ke stanici Peraliya, přišla první vlna tsunami.

Po tragédii se našlo přibližně 900 těl, kolem 200 se nikdy nepodařilo spolehlivě identifikovat.

Vlak musel zastavit na náspu a nemalý počet místních obyvatel vylezl na střechu vozů, další se schovali za vlak. Asi o deset minut později přišla druhá a mnohem ničivější vlna, která vlak doslova smetla z kolejí.

Lidé vně vlaku byli soupravou rozdrceni, zatímco ti uvnitř neměli šanci se z vagonu dostat a utopili se. Přežilo asi jen 150 cestujících.

2. Příčina zůstává neznámá…

Kde: Bihár, Indie

Kdy: 6. června 1981

Počet obětí: 800

Příčina: špatné počasí, technická závada

V té době to byla největší vlaková katastrofa na světě, dodnes se však nepodařilo zjistit přesnou příčinu tragédie. K nehodě došlo nedaleko severoindického města Biháru, kde projížděl osobní vlak, jedoucí na trase mezi městy Mansi a Saharsa.

K osudnému neštěstí došlo při přejezdu mostu přes řeku Bágmati.

Nehodu přežilo pouhých 88 cestujících.

Na tomto místě vlak vykolejil a sedm z devíti vozů skončilo v rozbouřené vodě. Bohužel nehoda nebyla dostatečně zdokumentována. Kromě nepříznivého počasí mohlo nehodu způsobit i selhání brzd. Při záchranných pracích se během pěti dnů podařilo najít pouze dvě stovky těl, ostatní byla zřejmě odnesena silným proudem řeky.

Válku přežili, jízdu vlakem ne!

Kde: Saint Michel de Maurienne, Francie

Kdy: 12. prosince 1917

Počet obětí: 700

Příčina: selhání brzd kvůli přetížení

Francouzská nehoda patří k těm největším na území Evropy. Stalo se tak během první světové války, kdy vlakem cestovalo několik stovek francouzských vojáků, kteří odjížděli z italské fronty na vánoční dovolenou za svými rodinami.

Toho dne jelo v 17 vagonech celkem 1200 vojáků, a souprava tak byla přeplněná. Za stanicí Modane se navíc nacházelo prudké klesání, o kterém strojvedoucí věděl a právem se ho obával.

Podrobnosti nehody byly klasifikovány jako vojenské tajemství, neboť vina padla na velení francouzských vojsk. Generál Fayolle nikdy nestanul před soudem, a v roce 1921 byl dokonce povýšen na maršála.

Nemohl však nic dělat, neboť generál Marie Émile Fayolle, velitel francouzských vojsk, nakázal vypravit vlak a pod hrozbou zastřelení přinutil strojvůdce vlak převzít a odjet s ním. Když se pak vlak řítil v klesání do zatáčky, prolétl jí rychlostí 100 km/hod.

I když měly všechny vagony brzdy, fungovaly pouze ty za lokomotivou a první dva vagony. V důsledku přílišné rychlosti se vozy utrhly a vylétly z kolejí, a po dopadu začaly navíc hořet. Ani vyprošťování z trosek nebylo lehkou prácí, ztěžoval ji horský terén i žár z planoucího ohně.

Tunel jako plynová komora

Kde: Balvano, Itálie

Kdy: 3. března 1944

Počet obětí: 626

Příčina: únik oxidu uhelnatého v tunelu

U obce Bavlano v Apeninách na jihu Itálie došlo k tragickému neštěstí vlaku se 47 vagony, který vyjížděl večer ze Salerma do Potenzy. V tu dobu v něm cestovalo asi 800 lidí, především černých pasažérů.

V průběhu cesty musel vlak zastavit, aby se před soupravu připojila kvůli stoupající trati další lokomotiva. Protože však předchozí vlak měl na trati nehodu, musela souprava zastavit v tunelu Delle Armi.

Když pak brzdař volal o pomoc, bylo již pozdě. Všichni uvnitř vlaku byli mrtví, udusili se oxidem uhelnatým.

Většina cestujících zemřela ve spánku. I když se tragédie držela pod pokličkou, následně představitelé italských drah zavedli nová opatření, aby se něco podobného už nikdy neopakovalo.

Po nehodě došlo k vyšetřování tragédie a zjistilo se, že za ní stála souhra mnoha nešťastných příčin, které se setkaly v jednu dobu. Hlavní podíl patřil nekvalitnímu uhlí s velkým podílem síry, husté mlze a naprostému bezvětří, které nezachovalo přirozené větrání tunelu.

Atmosférický opar způsobil zvlhnutí kolejí, po nichž zastavený vlak sklouzl do tunelu, a než mohla jeho posádka cokoli podniknout, byla „uspána“ plynem. Ten se v těchto podmínkách šířil tak rychle, že k tragédii došlo dříve, než mohla být poskytnuta jakákoli účinná pomoc zvenčí.

Když nefungují brzdy

Kde: Ciurea, Rumunsko

Kdy: 14. ledna 1917

Počet obětí: okolo 600

Příčina: porucha brzd

K této nehodě došlo v průběhu první světové války v rumunské stanici Ciurea. Vlak s názvem Kurýr se skládal z 26 vagonů. Už na začátku cesty došlo k mnoha problémům. Ještě než vlak vyjel, musel čelit leteckému bombardování Němců, při kterém byla poškozena lokomotiva.

I se zpožděním se souprava vypravila na cestu, a když se blížila ke stanici Ciurea, členové posádky zjistili, že nefungují brzdy.

V ruinách se našlo několik stovek těl. Ta, která se nepodařilo identifikovat, záchranáři pohřbili v hromadných hrobech na poli za stanicí. Mezi cestujícími byl i tehdejší ministr financí Emil Costinescu.

Respektive šly pouze u prvních dvou vagonů, od třetího dále se brzdový ventil omylem uzavřel. Vlak kvůli tomu vykolejil a v rychlosti asi 95 km/hod. narazil do lokomotivy, stojící na vedlejší trati. Náraz do některých palivových nádrží způsobil výbuch a obrovský požár.

Celý dřevěný vlak shořel za méně než dvě hodiny.

Co může způsobit jiskra?

Kde: Ufa, Rusko

Kdy: 4. června 1989

Počet obětí: 575

Příčina: výbuch unikajícího plynu v blízkosti vlaků

K nehodě došlo na traťovém úseku Aša-Ulu-Těljak v Čeljabinské oblasti Ruska. Je to nejtragičtější nehoda v dějinách nejen Ruska, ale i Sovětského svazu. K události došlo asi 11 kilometrů od města Aša v okamžiku, kdy se míjely dva dálkové rychlíky.

Příčinou nehody bylo poškození nedalekého plynovodu, kde vybuchla směs lehkých uhlovodíků.

Exploze měla sílu 250–300 tun ekvivalentu TNT, to je přibližně padesátkrát méně, než měla atomová puma svržená na Hirošimu.

V plynovodu se již několik let před touto tragédií vytvořila sice úzká, ale asi 1,7 metru dlouhá netěsnost. K neštěstí navíc přispěly i meteorologické podmínky, kdy se v údolí zkoncentrovala smrtící výbušná směs.

Tři hodiny před nehodou klesl v potrubí tlak, ovšem obsluha namísto hledání příčiny zvýšila objem plynu. Když se pak rychlíky míjely, došlo k iniciaci a pohromě se již nedalo zabránit. Detonaci zřejmě způsobil buď z vlaku vyhozený nedopalek od cigarety, nebo jiskra z brzd.

Tragédie ve třech

Kde: Torre del Bierzo, Španělsko

Kdy: 3. ledna 1944

Počet obětí: 250–500

Příčina: srážka tří vlaků

K železniční katastrofě došlo ve španělské provincii León, když se v tunelu srazily celkem tři vlaky. Vše začalo v Madridu, ze kterého vyjel poštovní expres Galicia, jenž táhly dvě parní lokomotivy. Když souprava dorazila do Astrogy, přijížděla s dvouhodinovým zpožděním a její posádky hlásila problémy s brzdami.

Personál je pak zkontroloval a vyměnil jednu z lokomotiv z důvodu přehřátí nápravové skříně. Následně vyjel a navzdory potížím s brzdami během prudkého klesání pokračoval v jízdě.

Oheň hořel celé dva dny a znemožnil jakékoli pokusy o záchranu i identifikaci obětí.

Problémy nastaly ve stanici Albares, kde se nepodařilo zastavit, i když personál použil všechny ruční brzdy. K neštěstí pak došlo následně v nedalekém tunelu, kde se v tu chvíli nacházela další vlaková souprava se třemi vagóny.

Náraz způsobil požár dřevěných vagonů. Ke vší smůle se z opačného směru blížil nákladní vlak s uhlím. I když se strojvedoucí pokusil vlak zastavit, srážce zabránit neodkázal a uhlí živené požárem pak dokonalo dílo zkázy.

Nejhorší nehoda u nás

Kde: Stéblová, Československo

Kdy: 14. listopadu 1960

Počet obětí: 118

Příčina: lidská chyba

Na našem území se stala nejhorší nehoda v roce 1960 na trati Pardubice–Hradec Králové, poblíž stanice Stéblová, kde do sebe narazily dva osobní vlaky. Měly se křižovat na jednokolejné trati ve stanici Stéblová, kde byly tři koleje.

Dodnes se však nepodařilo zcela přesně zrekonstruovat, co se vlastně odehrálo. Ten den panovala hustá mlha a nebylo téměř vidět. Strojvedoucí dal příkaz k odjezdu vlaku, i když neviděl zelené světlo, a nikdo z personálu si nevšiml ani odjezdového návěstidla „Stůj“.

Osádka odjíždějícího vlaku i několik svědků v mlze zahlédli zelené světlo, znamenající volno. Dodnes není jasné, kdo tento signál dal, či kde se ono světlo vzalo.

Když výpravčí v kanceláři uviděl, že se vlak rozjíždí, nemohl už nic dělat, i přesto, že svítil baterkou a pískal na dvě píšťalky. Nevšiml si ho ani starší průvodčí, který kontroloval jízdenky. Vlak se ještě snažil na kole dohnat jeden z výhybkářů, ale ani jemu se to nepodařilo.

Vlaky se pak srazily, když oba jely již rychlostí kolem 60 km/hod. Zatímco strojní četa parního vlaku vyvázla bez zranění, motorový vlak byl zcela zdemolovaný. Následky srážky zhoršil ještě požár, který vypukl potom, co žhavé uhlí zapálilo naftu unikající z motorového vozu.

Velice neštědrý den…

Kde: Šakvice, Československo

Kdy: 24. prosince 1953

Počet obětí: 103

Příčina: opilý strojvůdce

Druhá nejtragičtější nehoda na našem území se odehrála u Šakvic, na trati Brno–Břeclav v noci na Štědrý den roku 1953. Srazil se zde osobní vlak s rychlíkem, a to vinou hrubé nedbalosti vlakové čety rychlíku, která byla opilá.

Rychlík narazil v plné rychlosti do osobního vlaku, který čekal v Šakvicích na nádraží.

Opilý strojvedoucí před nehodou usnul a minul několik varovných návěstidel. Stanicí Vranovice projel rychlostí 90 km/hod., přičemž povolená rychlost činila pouze 40 km/hod.

Devět zadních vagonů osobního vlaku se převrátilo, u rychlíku se poškodily tři vozy. Jeden z vykolejených vagonů ještě následně poškodil přijíždějící rychlík z opačného směru. Štěstí v neštěstí měli lidé, kteří vystoupili asi 200 metrů před stanicí, když vlak zastavil kvůli uvolnění koleje.

Počet úmrtí by tak vystoupal na mnohem vyšší číslo.

Kus vlaku zkrátka chyběl

Kde: Eschede, Německo

Kdy: 3. červen 1998

Počet obětí: 101

Příčina: technická závada na jednom z kol vlaku

Tato nehoda byla nejhorší havárií vysokorychlostního vlaku na světě. Došlo k ní 3. června 1998 v obci Eschede v okrese Celle v Dolním Sasku. Vysokorychlostní vlak InterCityExpress 884 Wilhelm Conrad Roentgen jel z Mnichova do Hamburku.

V průběhu cesty, asi šest kilometrů od Eschede praskla kvůli opotřebení obruč kola a prorazila podlahu vozu, kde zůstala zaklíněná. Obruče si sice všiml jeden z cestujících, ale udělal ohromnou chybu.

Strojvedoucí si ztráty většiny vlaku ani nevšiml, protože se mu na řídicím panelu nezobrazila žádná porucha. Když se dozvěděl, co se stalo, zhroutil se a nebyl schopen opustit svou kabinu.

Místo toho, aby vlak zastavil pomocí záchranné brzdy, šel nejprve informovat průvodčího. Ten už nestihl místo zkontrolovat, neboť došlo k nehodě. Zaklíněná obruč narazila do výhybky a nadzdvihla vůz, který následně vykolejil.

Z kolejí s sebou strhl i další vozy, některé navíc narazily do dvousettunového silničního mostu a zdemolovaly ho. Přežili pouze pasažéři v přední části vlaku, lidé v zadních vagonech neměli v rychlosti 200 km/hod.

sebemenší šanci.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …
reklama

Nenechte si ujít další zajímavé články

Záhadná hora Krudum: Bloudí zde duše mrtvých horníků?
epochanacestach.cz

Záhadná hora Krudum: Bloudí zde...

V chráněné krajinné...
Po stopách prokletých panenek
enigmaplus.cz

Po stopách prokletých panenek

V roce 2011 stane jistý Byron Robertson z Texasu...
Festival vína VOC Znojmo místo května v září
epochanacestach.cz

Festival vína VOC Znojmo místo...

Festival vína VOC Znojmo...
Vztahy v době pandemie
21stoleti.cz

Vztahy v době pandemie

Více než rok trvající pandemie prověřila kvalitu...
Nadčasové stěny v obýváku
rezidenceonline.cz

Nadčasové stěny v obýváku

Vzdušný interiér patří v oblasti bytového designu k...
El Cuero: Postrach domorodých dětí má číhat ve vodě
enigmaplus.cz

El Cuero: Postrach domorodých...

Jižní Amerika je obrovským územím s bezpočtem legend o...
Manžel o ni musí bojovat s kolegou
nasehvezdy.cz

Manžel o ni musí bojovat...

Seriálová hvězda LUCIE...
Kdo je muž na děsivém obraze?
enigmaplus.cz

Kdo je muž na děsivém obraze?

Poněkud děsivý obraz muže s jedním okem...
Sennheiser zahájil prodej špičkových mikrofonů pro nezávislé tvůrce
iluxus.cz

Sennheiser zahájil prodej...

Sennheiser zahájil prodej nových kondenzátorových...
Má jediné přání! Splní se jí to, po čem tak touží?
nasehvezdy.cz

Má jediné přání! Splní se jí...

Nikdy nebyla tak nešťastná,...
Město duchů San Zhi: Leží na něm temná kletba?
epochalnisvet.cz

Město duchů San Zhi: Leží na...

Výstavba futuristického města se zastavila, co tam...
Čeští zoologové zmapovali šíření hlodavců z Asie do Evropy. Pomohly jim genetické stopy z doby ledové.
21stoleti.cz

Čeští zoologové zmapovali...

Mezinárodní tým vedený Pavlem Stopkou z...