Skip to content

Slavné michelinské hvězdičky: Za kvalitního průvodce se musí platit!

Na pultu v obchodě se povaluje stoh modrých knížek s výzvou: „K rozebrání“. Čekající zákazník jednu z nich vezme do rukou a letmo prolistuje. „Věci, které jsou zadarmo, obvykle nestojí za nic,“ pomyslí si, a tak informacím, které mu nabízí, nevěnuje pozornost.

Po chvíli brožurku s unuděným výrazem odloží.

Průvodce po Francii neupoutá ani ostatní zákazníky. Když už jim ho někdo vnutí, nebo do něj z nudy nahlédnou, většinou neocení, co jim nabízí. Jsou totiž naučení, že za kvalitu se musí zaplatit. Proto nevěří tomu, že by v knížečce, která se ušpiněná válí na stole a přímo křičí: „Podívej se dovnitř!,“ mohly být opravdu kvalitní a věrohodné informace.

André Michelin je spolumajitelem továrny na pneumatiky a velkým cestovatelem. V automobilech vidí velký potenciál.

Situaci si ale naštěstí dobře uvědomují i samotní autoři příručky, Francouz André Michelin (1853 – 1931) se svým bratrem Edouardem Michelinem (1859 – 1940). Už v roce 1888, kdy bratři zakládají svoji továrnu na pneumatiky, tuší, jak velké možnosti podnikání přináší nový vynález – automobil.

Rozhodnou se proto připravit pro motoristy „malého průvodce pro zlepšení mobility“, který jim usnadní cestování. 35 tisíc výtisků první knížečky v modrém obalu spatří světlo světa v srpnu roku 1900. Už v prvním roce 20.

století se na francouzských silnicích pohybuje necelých 3 tisíce automobilů a každý z jejich řidičů přece potřebuje někde natankovat benzín a čas od času se také nevyhne nějaké opravě na svém voze. V brožurce proto najde seznam čerpacích stanic, ale také garáží, kde si může nechat opravit vozy značky Citroen nebo Peugeot.

Kromě toho nechybí tipy na kvalitní ubytování a stravu.

Edouard Michelin s bratrem připravuj eprůvodce na cesty.

Nic není zadarmo Roku 1904 se bratři Michelinové dokonce rozhodnou nabídnout svého průvodce i v jiných zemích, nejprve v Belgii a později v roce 1911 i ve Velké Británii. Velkoryse poskytují své tipy zadarmo, což se jim brzy vymstí.

Zájem firem o uvedení v knížce sice roste raketovým tempem, v roce 1921 jich touží po zařazení do adresáře 19 tisíc a o čtyři roky později dokonce už 155 tisíc, ale mezi čtenáři knížečka nevzbuzuje takový zájem, jaký si představovali.

André sám to pozná, když se zastaví v obchodě s pneumatikami. Na stole tam najde hromadu svých průvodců. „Lidé používají jenom to, za co skutečně zaplatí,“ dochází mu, když zklamaně kouká, jak tam jeho letitá práce leží bez užitku.

Přesto pevně věří v úspěch své myšlenky. Od roku 1920 proto chce za knihu poplatek 7 franků (na konci 19. století například bylo vstupné na pařížskou Eiffelovu věž 5 franků).

Bib, panáček z pneumatik, tvoří symbol michelinského průvodce.

Vidina ocenění končí v nenávratnu Stále ohmatanější stránky má část brožurky věnovaná jídlu. André Michelin proto přichází s nápadem, jak svého průvodce ještě více zatraktivnit. „Vytvořím skupinu lidí, kteří budou hodnotit kvalitu restaurací a nabízeného jídla,“ rozhodne se. Jeho tým komisařů potom anonymně přepadává restaurace a nekompromisně hodnotí jejich servis i jídlo. „Pokrmy vynikající, ale obsluha si dává na čas,“ hodnotí jeden z nich v roce 1930 kvalitu vyhlášené francouzské restaurace.

Vidina hvězdičky, která se v průvodci poprvé objevuje v roce 1926 jako označení dobré kuchyně, se tak pro majitele podniku rozplývá v nenávratnu.

Obálka knížečky s tipy na dobré restaurace se mění z modré na červenou.

Za dobrou kuchyní stojí za to si zajet Roku 1931 se ale objevuje i dvojitá a trojitá hvězdička a také se mění obálka knihy z modrého na červený. Jedna hvězdička znamená „velmi dobrá restaurace ve své kategorii“, dvě hvězdičky už „vynikající kuchyně, která stojí za zajížďku“ a tři hvězdy opravdu skvělý zážitek s „výjimečnou kuchyní, která stojí za zvláštní cestu“. Později se připojuje i hodnocení Bib, podle muže zvaného Bibendum symbolu firmy Michelin sestaveného z pneumatik, v podobě jednoho až pěti příborů. Jeden příbor nás zve do příjemné restaurace, pět už rovnou do luxusního podniku.

Už v roce 1933, tedy sedm let po zavedení hvězdičkování, vlastní prestižní ocenění hned 23 restaurací po celé Francii a pověst průvodce se bleskurychle šíří po celé Evropě.

Foto: wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Britská varianta COVID-19 se rychle šíří
21stoleti.cz

Britská varianta COVID-19 se...

Britská varianta COVID-19 se šíří i přes...
Archeologové popsali záhadnou mumii ženy, kterou po smrti obalili bahnem
enigmaplus.cz

Archeologové popsali...

Novou proceduru při přípravě mumií...
Nejtajuplnější hrad v Česku: Ukrývá Houska bránu do pekel?
epochanacestach.cz

Nejtajuplnější hrad v Česku:...

Snad každý hrad či...
Tajuplné věštění z kávové sedliny
nasehvezdy.cz

Tajuplné věštění z kávové...

Zdá se, že věštění nebylo nikdy příjemnější. Pokud právě...
Spánek je všemocný lék
nasehvezdy.cz

Spánek je všemocný lék

Každý den bychom měli naspat alespoň sedm až osm...
Otestován na Covid snadno a rychle! Testy společnosti Humasis byly povoleny Ministerstvem zdravotnictví ČR
21stoleti.cz

Otestován na Covid snadno a...

Dne 24.2.2021 Ministerstvo zdravotnictví ČR...
5 zajímavých českých mostů: Znáte je?
epochanacestach.cz

5 zajímavých českých mostů:...

Na našem území je spousta...
Městu daroval totem, který později proklel. Dar prý místním dodnes nosí smůlu
enigmaplus.cz

Městu daroval totem, který...

Uprostřed města Livermore v americké Kalifornii...
Altán pro onkologické pacienty jako místo odpočinku
epochalnisvet.cz

Altán pro onkologické...

Nadějné vyhlídky, tak zněl název kreativního...
Nadčasové kuchyňské sestavy
rezidenceonline.cz

Nadčasové kuchyňské sestavy

I když se trendy ve vybavení kuchyní každoročně...
Návrhář Jan Černý jezdí Lexusem, který si sám navrhl
iluxus.cz

Návrhář Jan Černý jezdí...

Módní návrhář Jan Černý se stal novým...
Bukit Timah: Singapurský Bigfoot, kterého se prý podařilo vyfotit
enigmaplus.cz

Bukit Timah: Singapurský...

Zdá se, že každá část planety má svého...