Závod začíná. Motory řvou jako rozdrážděné šelmy. Poslední kontrola technického stavu, pak mávnutí praporem a jde se na věc. Auta si to sviští v závratných rychlostech a kromě rozpálených motorů je slyšet jen pekelné vrzání gum.
Tak začíná Velká cena Belgie v roce 2018, ale jak vidíme na snímku, hned po začátku má Fernando Alonso smůlu.
Jeho soupeř Hülkenberg nedokáže ubrzdit svůj Renault a jeho špička naráží do Alonsova McLarenu, což způsobuje hromadnou kolizi a připomíná drsnou realitu motoristického sportu.
Svět Formule 1 je plný adrenalinu, inovací a vášně, ale nese s sebou i neustálé riziko. Jak se z jednoduchých silničních závodů vyvinul tento globální fenomén, kde na trati dochází k dramatickým soubojům i osudným okamžikům?
Od Grand Prix po „formule“: Historické milníky královny motorsportu
Počátky Velké ceny, tedy předchůdce moderní Formule 1, se dají doložit k roku 1894. Tehdy závodily první automobily v soutěžích mezi francouzskými městy.
Jezdilo se po veřejných silnicích, což z dnešního pohledu zní neuvěřitelně nebezpečně, a o nehody nebyla nouze. Tyto rané závody, často na prašných cestách a bez jakýchkoli bezpečnostních prvků, položily základy pro budoucí motoristické sporty.

„V roce 1906 se konal první závod, který měl ve jménu již Grand Prix a pořádala ho asociace Automobile Club de France v Le Mans. Ano, to slavné Le Mans. Ale tehdy měl jeden okruh délku celých 106 km a jezdci ho jeli celkem šestkrát.
Jedno kolo v té době jeli zhruba hodinu. Maximální rychlost byla v té době u některých vozů až 160 km/hod. Celkem bylo na startu 32 posádek z 12 různých zemí,“ popisují odborníci rané dny motorsportu.
Dodejme, že posádku tehdy tvořili řidič a mechanik, který často za jízdy opravoval motor nebo pneu, což dnes zní jako sci-fi.
Ještě se ale nepoužíval název Formule, na ten si museli diváci počkat až do roku 1946, kdy byla názvem FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) „formulae“ definována pravidla pro jednosedadlové otevřené vozy.
Toto byl klíčový moment, který sjednotil a formalizoval závodní kategorie. První závod Formule 1, jak ji známe dnes, proběhl v Turíně.
O rok později, v roce 1947, se poprvé a naposledy jela Velká cena také v bývalém Československu, což je zajímavá, ale málo známá kapitola historie.
Střídání vítězů: První šampioni a dominance anglických stájí
Tehdy se ještě závod jmenoval Formule A, ale v roce 1948 už můžeme mluvit o plném názvu Grand Prix Formule 1, neboť vznikla i nižší kategorie Formule 2, která měla sloužit jako přípravka pro budoucí hvězdy.
První titul mistra světa v roce 1950 vyhrál Ital Giuseppe Farina (1906–1966) s vozem Alfa Romeo, čímž se zapsal do historie jako první šampion F1. Hned za ním byl fenomén své doby, vítěz Velkých cen z let 1951 a 1954–1957 Juan Manuel Fangio (1911–1995) z Argentiny, který je dodnes považován za jednoho z nejlepších jezdců všech dob.
Konkurenceschopné začaly být záhy vozy značky Ferrari, které se staly symbolem italské vášně pro rychlost.

První sezony probíhaly ještě na předválečných vozech s motory vpředu, úzkými pneumatikami a 1,5litrovým přeplňovaným nebo 4,5litrovým atmosférickým motorem, což byly tehdejší technologické špičky.
Na přelomu 50. a 60. let přišli na stupínek vítězů Britové.
Nejprve roku 1958 vyhrál mistrovství světa Mike Hawthorn na Ferrari, aby o rok později zvítězil Jack Brabham (1926–2014) s autem, jež mělo motor uprostřed – revoluční konstrukce, která zásadně změnila aerodynamiku a rozložení váhy vozů.
Postupně na tento koncept přešli všichni závodní stáje, ale jsou to angličtí garážisté, kteří dominují v tomto sportu v 60. a 70. letech a jejich stáje jako Brabham, Lotus, Lola nebo McLaren se staly legendami, které formovaly tvář Formule 1. Tyto týmy neustále posouvaly hranice technických inovací a závodního inženýrství.
Odkaz prvních legend
Historie Formule 1 je příběhem neustálé evoluce, technických inovací a nezměrné odvahy. Od prvních Grand Prix až po éru moderních monopostů prošel tento sport obrovskou proměnou, ale jedno zůstává – vášeň pro rychlost a nebezpečí.
Jak se ale proměnil přístup k bezpečnosti v tomto drsném sportu a jaké osudy potkaly ty, kteří se nebáli riskovat život pro vítězství? O tom se dozvíte v další části našeho seriálu.