Skip to content
reklama
reklama

První vodíkový vrtulník dostává obrysy

blank

Za duchovního otce letectví je považován Leonardo da Vinci, autor mnoha návrhů létajících zařízení, mimo jiné vzdušného šroubu – vrtulníku. Jak by se tvářil na ambice vyrobit první vodíkem poháněný vrtulník, se už nikdy nedozvíme.

Jedno je ale jisté – vodíková technologie zažívá v dopravě obrovský rozmach a nezalekla se ani letectví.

blank
Pro představu – dnešní běžně dostupné lithiové baterie jen zřídka přesahují hodnotu 300 W-h/kg. Foto: TZ

Vodík je navrhován jako palivo bez emisí, které by mohlo pomoci vyčistit pověst letectví jako významného producenta uhlíku. V duchu této rétoriky plánují firmy HyPoint a Piasecki Aircraft vyvinout a certifikovat vodíkový systém, který lze začlenit do jakéhokoli letadla s elektrickým pohonem, které je schopné kolmého startu i přistání.

Společnosti vyčlenily prvních 6,5 milionu dolarů na vývoj zařízení, které by se mohlo stát revolučním hnacím prvkem pro elektrická letadla. Díky vodíkovému systému, plně certifikovaném americkou Federální správou letecké dopravy (FAA), by elektrické letadlo mělo k dispozici několikanásobně více energie.

Došlo by tak ke zvýšení doletu a rychlejšímu doplňování paliva.

blank
Soustavně se pracuje na vozech poháněných vodíkem. Foto: TZ

Vrtulník se pyšní výjimečným designem

Kombinovaný vrtulník Piasecki PA-890 je navržen tak, aby splňoval příslušné normy pro komerční certifikaci. Do roku 2025 by měla být zahájena jeho sériová výroba. Elektrický pětimístný stroj disponuje širokými sklopnými křídly, která zajišťují efektivní let se zpomalenou horní vrtulí a také vyrovnávací rotor, který se za letu vpřed sklápí dozadu, a stává se z něj tedy tlačná vrtule.

Křídla se při startu a přistání vyklápějí o 90 stupňů nahoru, aby nepřekážela hlavní vrtuli.

Jeho verze poháněná palivovým článkem se má stát prvním vodíkovým vrtulníkem na světě ovládaným lidskou posádkou. Podle počáteční dohody je v plánu pět 650kW systémů s vodíkovými palivovými články, jež budou do vrtulníku začleněny.

blank
Své úsilí společnost Toyota zhodnotila v roce 2018, kdy představila autobus na vodík Toyota SORA. Foto: pixabay

Stoprocentně se soustředíme na vývoj a certifikaci 650kW systému pro náš kombinovaný vrtulník, který by se mohl stát světově první helikoptérou s vodíkovým pohonem a lidskou posádkou,“ prohlásil generální ředitel John Piasecki.

Pokud uspějeme, otevře se nám cesta ke spolupráci s dalšími výrobci a zajistíme tak širší využití této technologie. První laboratorní zkoušky, které společnost Piasecki financovala vloni v zimě, prokázaly technickou proveditelnost systému vodíkových palivových článků firmy HyPoint.

Technologii společnosti HyPoint porovnáváme s jinými možnostmi a svá zjištění pečlivě testujeme a ověřujeme, přičemž výsledky nám dávají důvod k velkému optimismu. Naším cílem je do dvou let vyvinout plnohodnotné systémy, které bude možné použít už v roce 2024 ke zkouškám pro účely certifikace, a v roce 2025 chceme začít dodávat již objednaných zhruba 325 kusů,“ doplnil Piasecki.

Vzduchem chlazený systém má překvapivý výkon

Společnost HyPoint uvádí, že její vzduchem chlazený turbo systém s palivovými články dokáže vyrobit dostatečné množství nepřetržitě dodávané energie, která je potřeba pro energeticky náročné kolmé starty a přistávání.

Odlehčený systém navíc dosáhne výkonu až 2000 W/kg. To je více než trojnásobek poměru výkonu a hmotnosti běžných, kapalinou chlazených systémů s vodíkovými palivovými články. Maximální hustota energie by měla dosáhnout hodnoty 1500 W-h/kg, což umožní delší cesty.

blank
Ve snaze dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví dopravy vyvíjí také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Foto: pixabay

Toyota podporuje nové technologie

Na vodík se orientují už i globální firmy. Automobilka Toyota podporuje vodík v pozemní i vodní dopravě. Kromě vodíkového vozu Mirai postavila například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.

Firma již 30 let pracuje na široké škále nízkoemisních a bezemisních pohonů a dalších technologií snižujících emise.

Foto: Úvodní foto: TZ
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Noc vědců v Národním zemědělském muzeu: zemědělská věda všemi smysly
epochanacestach.cz

Noc vědců v Národním zemědělském...

Už pošesté se Národní...
Záhadný batutut: Co je zač tento malý bigfoot z Vietnamu?
enigmaplus.cz

Záhadný batutut: Co je zač...

Hluboké vietnamské džungle prý mohou obývat...
Dvounohá robotka Cassie láme rekordy v běhu
21stoleti.cz

Dvounohá robotka Cassie láme...

Podle vědců je lidské tělo jako...
Na správnou diagnózu čekají lidé se sklerodermií roky
epochalnisvet.cz

Na správnou diagnózu čekají...

Poporodní deprese, lupus,...
Ze zlatokopky jsem se stala zamilovanou ženou
skutecnepribehy.cz

Ze zlatokopky jsem se stala...

Stýkala jsem se se starším...
Kdo se jim pokouší zničit manželství?
nasehvezdy.cz

Kdo se jim pokouší zničit...

Stabilnější pár byste v...
Ušijte si originální bytové doplňky a dekorace
panidomu.cz

Ušijte si originální bytové...

Originální kousky, které si ušijete sami, dodají...
Rychlá kedlubnová pomazánka
tisicereceptu.cz

Rychlá kedlubnová pomazánka

Pokud se vám někdy podaří odolat tomu,...
Přijde nakonec Patrasová o všechno?
nasehvezdy.cz

Přijde nakonec Patrasová o...

Má problémy s alkoholem,...
UFO nad Washingtonem: 70 let stará záhada zůstává bez vysvětlení
enigmaplus.cz

UFO nad Washingtonem: 70 let...

V červenci 1952 ve Washingtonu dochází k sérii...
Speciální edice malých psacích per Montblanc Heritage  „Rouge et Noir“ Baby
iluxus.cz

Speciální edice malých...

Kolekce Montblanc Heritage je poctou...
Tichomořské sídlo Matta Damona
rezidenceonline.cz

Tichomořské sídlo Matta Damona

Poprvé za celá desetiletí se věhlasný...