Je sobota 4. září 2021. Nad dvojicí dálničních tunelů Çatalca u tureckého Istanbulu líně svítá. Jediný dopravní prostředek, který je tu k vidění, je překvapivě letoun Zivko Edge 540. V kokpitu sedí 41letý italský pilot Dario Costa.
Mezi leteckými akrobaty platí za špičku, v kokpitu je jako doma už 20 let a nalétáno má přes 5000 hodin. Jeho letoun je oproti jiným kouskům stejného typu decentně poupraven. S pilotem bude už za pár okamžiků čelit velké výzvě:
Musí odstartovat v tunelu, vyletět z něj, vlétnout do dalšího a ten celý proletět. Něco takového ještě nikdo neudělal…
Hodinky ukazují 6:43. Zivko Edge startuje. Costa drží stroj těsně nad asfaltem. Z každé strany to má k oblouku tunelu kolem čtyř metrů. Z pohledu stojící člověka spousta místa. Z pohledu letící letounu? Pekelně málo. Costa vylétá z prvního tunelu.
Skutečný boj začíná právě teď. Musí se trefit do toho druhého a bezpečně jím proletět. Manévruje s neskutečně jemně a precizně. Letadlo se smí odchýlit jen o pár milimetrů. Najednou foukne boční vítr a vychýlí ho doprava.
„Všechno jakoby se v tu chvíli zpomalilo,“ komentuje to poté pilot. Od konce prvního tunelu k začátku druhého je to 360 metrů. 40členný tým zatají dech. S bočním větrem se může Costa lehce rozbít o kraj 1730 metrů dlouhého tunelu!
Světlo na konci tunelu
Costa naštěstí zvládne vrátit stroj na původní kurz. Letoun vklouzne do tunelu. Pověstné světlo na konci tunelu dostává nový význam. Zivko Edge se jako řízená střela vynoří zpod posledního z oblouků a nabírá výšku.
Nadšený Costa se ve vzduchu protočí v oslavném loopingu. Dokázal to! „O tomhle jsem snil dlouhé roky! Nikdo předtím to neudělal,“ raduje se.
„NEJ“ zvládne během letu, který trvá jen 44 sekund a je dlouhý 2,26 kilometru od startu po opuštění druhého tunelu, ulovit hned několik:
Jde o první vzlet a následně nejdelší průlet tunelem v letadle, ale také nejdelší let pod pevnou překážkou, a vůbec první let dvěma tunely.