Stalo se vám někdy, že se vám v autě vylilo mléko? Pak si vybavíte ten smrdutý zápach. V 50. letech se taková nehoda stane i mlékaři z New Yorku. „Nejde to ničím odstranit,“ postěžuje si zoufalec chemikovi Juliu Sämannovi. Pro muže to je výzva.
Půjde se nadechnout nevábného odéru a začne přemýšlet, jak by nešťastníkovi pomohl. Je logické, že puch musí pohltit příjemná vůně. Ale jaká?
Sämannovi (1911–1999) se vybaví odér svěžího vzduchu, protkaného vůní borovicového jehličí v Kanadě, kam utekl z rodného Uffenheimu v Německu. Právě zde mu totiž jako Židovi za druhé světové války hrozila smrt.
Jak vyroste stromek z papíru?
Sämann jako expert na aromatické látky se pokouší jejich vůni nějak uchovat. Když se do prostoru nastříká vůně, vydrží jen chvilku, proto chemik musí nalézt prostředek, který bude vůni do prostoru uvolňovat postupně.
Sämann zkouší různé věci, nakonec mu přijde pod ruku speciální savý papír.
Napustí jej právě voňavkou s akcentem borovicového jehličí, vůni pojmenuje Royal Pine (královská borovice). V roce 1952 tak vzniká první osvěžovač, který si řidič zavěsí do svého auta.
Chce ho každý
I když jde o drobný doplněk, každý si ho všimne. Když nastoupí do auta, zavoní mu příjemná vůně, která přebije nejen rozlité mléko, ale i případnou zatuchlost ve vozidle. Stále víc lidí chodí do lékárny v newyorském městě Watertown a touží po novince.
Sämann si s tvarem hlavu neláme. Jaký jiný vizuál doplňku dát než právě stromek? V roce 1954 si nechává nápad patentovat pod názvem Car–Freshner. Jeho podoba se nemění ani víc jak půl století od svého vzniku.
Chytrý rodinný byznys
Jednoduchý papírový kousek zabalený v celofánu a opatřený šňůrkou. Jen přibývají vůně, kterými můžete osvěžit své autíčko. Dokonce i výrobna se nikam nestěhuje, stále se vyrábí ve Watertownu. Stromek udělá z rodiny Sämannů miliardáře.
Dokud žije sám tvůrce nápadu, společnost Julius Sämann Ltd. patří jen jemu. Dnes se o rodinný poklad starají dědicové. Proč jsou vonné stromečky tak populární? Jde o tajemství výroby, které se nepodařilo nikomu stále napodobit.
Různá jména
Stromky nejen voní, umí pohlcovat nepříjemné pachy. I když jde o primitivní vynález, zatím jej nezvládla konkurence zcela pokořit a produkty jsou oblíbené už od 70. let, kdy stromečky zahltí celý svět.
V Americe je znají pod názvem Little Trees, v Německu Wunder-Baum, na jihu Evropy je koupíte pod názvem Arbre Magique.
Místo stromku nahá žena?
Vonné stromečky patří mezi bohatství v USA. Američané jsou na vynález tak hrdí, že dokonce přihmouří oko, když s ním řidiči porušují předpisy.
V mnoha státech totiž nesmí řidičovu pozornost rušit cokoli, co se houpe na zrcátku, v případě vonných stromečků se ale pokuty nerozdávají. Stačilo ale málo a ikonické stromky interiéry vozidel vůbec nezdobily.
Když Sämann vymýšlí tento produkt, pohrává si s nápadem, že by se v autě mužům spíš líbily spíš tvary pin-up girls, tedy spoře oděné ženy.