Toho roku 1906 položí zemětřesení San Francisco, zase se probudí Vesuv a ve Francii skončí politický skandál Dreyfusova aféra. Žije se období belle époque, je nebývale dlouho klid a k tomu všemu se zrodí značka, která naučí Evropu prodávat auta.
Automobilismus má několik legend. Pány Bentleyho i Forda, Škodu i Citroëna.
A taky gentlemany Rollse s Roycem, kteří právě v roce 1906 začnou prodávat svůj první model Silver Ghost. Jenže ikonami jsou i pánové, kteří ty všechny auta v téhle době umí prodat…
Obchod s grácií
Nizozemsko není první motorizovanou zemí v Evropě. Vlastně je docela vzadu. Mladý Walter Joachim Jochems (1884–1947) už čtyři roky závodí na 60koňovém mercedesu a daří se mu.
A když se i jeho přátelé rozhodnou koupit si nové mercedesy, napadne ho myšlenka, že by je mohl prodávat. Píše se rok 1906… O autech se tehdy mluví s grácií, protože jich jezdí málo. Protože to jsou stroje s duší.
Jenom v Čechách je v roce 1906 hlášeno 208 automobilů a 774 motocyklů (z toho 68 aut a 248 motorek v Praze). Prodej znamená obchod a to musí mít úroveň. Zákazník musí mít vizi. Mít sen.
Tím vším disponuje i haagský fotograf Aldophe Zimmermans a pak taky notář Backx – první dva zákazníci Waltera Joachima Jochemse poté, co v nizozemském Haagu otevře prodejnu automobilů. Je to vlastně obyčejná kancelář.
Zimmermans, s pověstí prvního motoristy v zemi, si vybere mercedes a stane se tak současně i prvním živoucím milníkem historie společnosti Auto Palace. Dodnes je to nejstarší obchodní dům s automobily v Evropě a jeden z nejstarších na světě. Navíc s nepřehlédnutelnou českou stopou v podobě automobilů Škoda.
Od mercedesů ke škodovkám
Mercedesy stojí od 12 450 po 22 900 guldenů a jsou jedny z nejdražších na holandském trhu. Dováží se i italské Italy, německé Hansy, francouzské Unicy nebo 18koňové americké Buicky za 3 300 guldenů.
Firma sama prodává vlastní značku Auto Palace za 2 895 guldenů se sloganem: „Tak tichý jako elektromobil“. Všechno ale změní válka. Nizozemsko sice jako neutrální země není přímo poškozené, ale ekonomika i tak utrpí drastický zásah.
Po hrůzách 1. světové války firma očekávala expanzi, proto hledá nové tváře. A o práci v prvním evropském chrámu automobilů se v roce 1919 uchází i 16letý Pieter Cornelis Lauret (1902–1960).
Chtěl se stát instalatérem, měl to vlastně docela jasně nalajnované, práci v Auto Palace jen zkusí… Je přijat a za osm let se stává ředitelem N.V. Auto Palace. Éra Laureta se pak pojí se zlatým věkem firmy, kterou nepoloží ani hospodářská krize v Americe, kdy si i uklízečky myslí, že můžou obchodovat na burze.
Nizozemsko totiž má – co se týče motorizace – ostatní evropské země v čem dohánět. Poptávka po nových autech neustále narůstá a více než 40 nezávislých dovozců tuhle díru velmi rychle vykrývá.
A aby Auto Palace mohl být nadále úspěšný, Lauret si uvědomí potenciál nové a levné Škody 420. Je to terno, v roce 1938 se prodá celkem 220 škodovek…
Češi na špici i po válce, ale…
Mnohem hůře zasáhne automobilový trh druhá světová válka. Značka Škoda dokáže dodávat své stroje o něco déle než jiné automobilky, přesto se i jejich prodej časem úplně zastaví. Lauret se začne specializovat na náhradní díly a zajišťuje i opravy a servis.
I tohle peklo ale jednou skončí a po osvobození Nizozemska je v zemi pouze 30 000 provozuschopných osobních aut. Tisíce zastaralých vozů navíc potřebují rozsáhlé opravy. Takže dalším trumfem se stane nový model Škoda 1101 (Tudor).
Rok 1949 je velmi důležitým z hlediska změn firemní struktury Auto Palace. Zakladatel Jochems v roce 1947 umírá a Pieter Cornelis Lauret v roce 1949 vykupuje podíly od spolumajitelů.
Na konci 40. let pomalu a postupně roste kupní síla a začínají se prodávat nové modely.
Nová Škoda 1101 Tudor, která se prodává za tehdejších 4 600 nizozemských guldenů (což je v dnešním přepočtu úctyhodných 535 tisíc korun!), se stává nejúčinnější zbraní, s níž firma vstupuje do dynamických 50. let. Ale tahle zbraň začne střílet slepými.
Po roce 1950 prodeje škodovky značně klesají. Ale protože nabídka osobních i nákladních automobilů, motocyklů, autobusů a zemědělských strojů je široká, dokáže Auto Palace prosperovat i bez českých aut.
Sedmdesátkám kraluje mazda
Další historický zlom firmy přichází v roce 1960, kdy ve věku 58 let umírá Pieter Cornelis Lauret.
Vedení firmy přebírá jeho syn Rolf, kterému je pouhých 22 let a právě se vrátil ze studií v USA. V další dekádě se stává největším dovozcem vozů Mazda v Evropě a i díky tomu přežívá ekonomickou recesi na začátku 80. let.
Navíc obnovuje dovoz českých vozů Škoda. Na začátku 90. let umožňuje úspěch firmy Auto Palace de Binckhorst – i díky vysokým prodejům vozů značky Mazda – rozvoj nových doplňkových služeb.
Po fúzi české Škody s Volkswagenem je dovoz škodovek do Nizozemska předán skupině Pon Holdings. Rolf Lauret ale využívá své rozsáhlé kontakty v tehdejším Československu a u výrobce vozů Mazda se snaží rozběhnout dovoz této značky do Československa. Stává se tak prvním zahraničním podnikatelem v tomto segmentu u nás.
Český Auto Palace i s elektromobily
Skupina Auto Palace, která u nás zahajuje svou činnost v roce 1991 jako importér a prodejce automobilů značky Mazda, dnes patří mezi tři nejvýznamnější automobilové dealery na trhu. Za 25 let působení na českém a slovenském trhu skupina prodává 111 461 vozů.
Svým zákazníkům nabízí ve svých dvou prodejních centrech v Praze a jednom v Brně, prodej automobilů celkem osmi značek – Ford, Mitsubishi, Mazda, Hyundai, Škoda, Opel, Volvo a Peugeot.
V ČR je dnes Auto Palace leaderem na trhu v prodejích vozů Mazda, Ford a Mitsubishi. V dubnu 2016 rozšiřuje společnost svoji činnosti i o prodej luxusních ojetin – AutoPoint Premium. Vedle toho podporuje i prodej elektromobilů a vlastní i dvě nabíjecí stanice.
P.S.: To je příběh společnosti, která stála před 110 lety u samého počátku prodeje aut v Evropě, a pokračuje dodnes.