Skip to content
reklama

Parník Great Eastern: Byla největší loď světa prokletá?

„Chci loď, která dopluje z Anglie do Austrálie, aniž by musela doplňovat uhlí. Chci loď dvakrát větší než to největší zaoceánské plavidlo. Luxusní plovoucí město pro čtyři tisíce lidí,“ takto mluvil slavný britský konstruktér Isambard Kingdom Brunel.

Psal se rok 1852 a mnoho lidí považovalo jeho plány za bláznovství. Přesto se Brunel do stavby pustil.

Britský konstruktér Isambard Kingdom Brunel se proslavil například stavbou velkých železničních mostů a projektováním přepravních tras.
Britský konstruktér Isambard Kingdom Brunel se proslavil například stavbou velkých železničních mostů a projektováním přepravních tras.

Katastrofa na startu

Po dlouhém vyjednávání se Brunelovi podařilo sehnat peníze na stavbu od společnosti East Steam a za svého partnera si vybral nejlepšího lodního konstruktéra Johna Scotta Russella. Byli to v té době patrně jediní dva lidé na světě natolik schopní, aby projekt dokončili.

Velký požár ale zachvátil loděnici, ještě než se vůbec začalo se stavbou, a ve skladištích shořely na popel stovky tun nakoupeného dřeva. Na konstrukci přes 200 metrů dlouhé lodi se tak začalo pracovat až v roce 1854.

Plášť trupu byl snýtován z plátů ocele silných 19 milimetrů a bylo při tom použito celkem 3 miliony ocelových nýtů.
Plášť trupu byl snýtován z plátů ocele silných 19 milimetrů a bylo při tom použito celkem 3 miliony ocelových nýtů.

Neprobádané končiny

Nebylo to ale vůbec snadné. Mnoho konstrukčních řešení na lodi bylo nových a nevyzkoušených, bylo třeba vymyslet nové typy nářadí a postupů. Každý další krok inženýrů směřoval dál do neprobádaného území.

Šlo o jedno z prvních celokovových plavidel a vůbec první s dvojitým trupem a přepážkami. Tak velké parní stroje, jaké byly pro pohon navrženy, dosud nikdo nepostavil. Dohromady měly dodávat 8000 koní!

Ohromná lopatková kolesa s průměrem 17 metrů byla jedním ze tří použitých principů pohonu. Loď poháněly i lodní šrouby a plachty.
Ohromná lopatková kolesa s průměrem 17 metrů byla jedním ze tří použitých principů pohonu. Loď poháněly i lodní šrouby a plachty.

Prokletá stavba

Přibližně 12 tisíc dělníků na konstrukci pracovalo ve dne v noci. Nebylo to ale bez obětí. Jeden z dělníků se zabil při pádu z jeřábu, další dva nýtaři zmizeli beze stopy. Lidé si začínali šuškat o prokleté stavbě.

Konečně v listopadu 1857 měl být parník spuštěn na vodu. Pokus o spuštění však selhal, jeden z řetězů se přetrhnul a 5 mužů vážně zranil, jeden pak na poranění zemřel. Dostrkat obří trup na vodu nakonec trvalo celých 90 dní.

Na svou první plavbu se parník Great Eastern vydal v roce 1859, ve službě ale nakonec vydržel jen 30 let. Pak byl rozebrán.
Na svou první plavbu se parník Great Eastern vydal v roce 1859, ve službě ale nakonec vydržel jen 30 let. Pak byl rozebrán.

Na moři bez slávy

Parník Great Eastern nakonec na první plavbu vyplul 9. září 1859, ovšem bez svého tvůrce na palubě. Brunel totiž při prohlídce lodi utrpěl mrtvici. Také první plavba dopadla špatně. Vybuchl parní kotel a 5 členů posádky zemřelo.

Inženýr Brunel skonal krátce po této katastrofě a jeho loď už nikdy nezískala zaslouženou slávu. Nakonec parník alespoň pomáhal položit telefonní kabel přes Atlantik a po pouhých 30 letech šel do šrotu.

Při rozebírání trupu objevili dělníci kostry dvou nýtařů, kteří tu byly zřejmě pohřbeni zaživa.

Foto: wikipedia.com, shutterstock.com, youtube.com
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Záhady a tajemství
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Prorok Charles Wesley: Byl konec světa na dosah?
enigmaplus.cz

Prorok Charles Wesley: Byl...

V dubnu 1749 stane před oltářem na první pohled...
Děs z postsovětských hlubin: Obývají jezera Somin a Issyk-kul neznámá monstra?
epochalnisvet.cz

Děs z postsovětských hlubin:...

Vesnice Lukiv leží na západě Ukrajiny, nedaleko od...
Jak jsem dostala lekci od sňatkového podvodníka
skutecnepribehy.cz

Jak jsem dostala lekci od...

Vždycky jsem byla rozumná a racionální žena,...
Honda a JAXA vyvinou systém oběhu obnovitelné energie
21stoleti.cz

Honda a JAXA vyvinou systém...

Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a...
Lanovkou na Sněžku
epochanacestach.cz

Lanovkou na Sněžku

Při návštěvě Krkonoš nesmíte...
Vojenská pozorování děsivých kryptidů!
enigmaplus.cz

Vojenská pozorování děsivých...

Plukovník Remy van Lierde přelétá helikoptérou...
Když kameny čistí vodu
panidomu.cz

Když kameny čistí vodu

Že se drahé kameny a polodrahokamy používají...
Lexus partnerem světové kulinářské soutěže Bocuse d`Or
iluxus.cz

Lexus partnerem světové...

Automobilová značka Lexus se v Česku stala...
Zvládne Žilková všechny tyhle pohromy?
nasehvezdy.cz

Zvládne Žilková všechny...

Loňský rok nebyl pro...
Opustí Kajnarová manžela, protože s ní nechce další děti?
nasehvezdy.cz

Opustí Kajnarová manžela,...

ZUZANA KAJNAROVÁ (40) se...
VEGETARIÁNSKÁ ŘECKÁ MUSAKA
tisicereceptu.cz

VEGETARIÁNSKÁ ŘECKÁ MUSAKA

Musaka je tradiční jídlo typické pro oblast...
Designový klenot Českého lesa
rezidenceonline.cz

Designový klenot Českého lesa

Blahodárný klid hlubokých lesů chodského...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha