Lidé se za potravou přesouvali z místa na místo už od pradávna. Doprava ale byla pomalá a neefektivní. Průmyslová revoluce a vynález parního stroje byly ovšem milníkem, který umožnil rozvoj dopravy zrychlit, a to až do podoby, jakou známe dnes. Víte, kdy vzniklo první auto, letadlo nebo lokomotiva?
Zajímavosti:
K zavedení pravostranného provozu se Československo zavázalo již v roce 1926.
Rychlost 200 km/h automobil poprvé překonal už v roce 1906.
Výraz „silnice“ vychází ze spojení „silná“ a „cesta“.
Blue Flame (z roku 1970) je automobil, který jako první vyvinul rychlost 1000 km/h, roku 1997 pak bylo vytvořeno první nadzvukové auto.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Pěší doprava je historicky nejstarší, vždyť lidé ji využívají už více než tři miliony let! Homo sapiens sapiens pocházel z Afriky a odtud se vydával na dlouhé pochody do Evropy, Asie a Ameriky.
Člověk neandrtálský se na zimu stěhoval do teplejších jižních oblastí, v létě lovil na severu. Náklad se tehdy nosil na těle (na zádech, na hlavě), případně na nosítkách či ve vleku.
S domestikací zvířat ovšem přišla možnost využití jejich síly jak k přímé dopravě lidí, tak přepravě nákladu. Později byla zvířata zapřahána.
Převratný vynález kola
Doslova přelomový byl vynález kola, ke kterému došlo asi 3500 let př. n. l. u Sumerů (Mezopotámie). Ti uměli vyrobit hrnčířský kruh i vůz s koly.
(Zajímavé je, že třeba američtí Indiáni nebo australští domorodci kolo neznali.) Po dlouhá staletí pak byly vozy s koly (kočáry, vozy, zemědělské stroje) tažené koňmi, osly, velbloudy nebo voly základem dopravy osob i nákladu. Jejich používání vedlo také k budování a zdokonalování sítě cest.
![O vynález kola se postarali Sumerové.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/09/1920px-Ur_chariot-768x392.jpg)
Revoluční parní stroj
Doslova revoluci v dopravě, která do té doby využívala pouze sílu lidí a zvířat, pak způsobil parní stroj. Jeho vynález (v roce 1765) je připisován skotskému vynálezci Jamesi Wattovi (1736–1819), ten ovšem jen zdokonalil stroje svých předchůdců.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Parní stroj funguje na principu přeměny tepelné energie vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotačním pohybem, a umožnil nejen vznik parních lokomotiv a třeba parních válců k úpravě silnic, ale i rozvoj průmyslu.
Automobil na páru?
Výraz automobil pochází z řeckého autos, což znamená „sám“, a latinského mobilis, tedy „pohyblivý“. Aktuálně jezdí po světě více než miliarda aut a počítá se s tím, že do roku 2040 to budou už miliardy dvě.
První pokusy o výrobu automobilů poháněných parním strojem přitom probíhaly už koncem 18. století. Jenže ač bývá 19. století označováno za „století páry“, u aut pára šťastným řešením nebyla.
Kotel s vodou se dlouze roztápěl a voda musela vřít, i když vůz parkoval, jinak nešel hned nastartovat. Začaly se proto hledat motory na jiný než parní pohon.
Hurá, spalovací motor je na světě!
V roce 1885 získali dva Němci, Gottlieb Daimler a Karl Benz, nezávisle na sobě patent na vozidla poháněná spalovacím motorem a tím se začala psát historie moderní automobilismu.
Manželka Karla Benze, Berta, pak byla nejen první řidičkou, ale také uskutečnila první dálkovou jízdu automobilem, a to 5. srpna 1888 z Mannheimu do Pforzheimu. Daimler s Benzem se posléze spojili a vytvořili automobilku, dnešní Mercedes-Benz.
Díky nim vzniklo i označení „benzín“. Vznětový motor spatřil světlo světa v roce 1897 díky Němci Rudolfu Dieselovi.
![O první automobil se zasloužili Karl Benz a Gottlieb Daimler.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/09/Carl-Benz-at-the-tiller-of-the-improved-1887-Benz-Patent-Motorwagen-768x582.jpg)
Auta, jak je známe dnes
Masově se pak automobily rozšířily díky Američanu Henrymu Fordovi, který přišel s modelem Ford T, jenž byl dostupný prakticky pro každého.
Vyráběn byl mezi lety 1908 a 1927. Postupně také vznikaly i další automobilky, většinou pojmenované po slavných vynálezcích – Opel, Peugeot, Renault, Fiat a další.
Ustálila se také klasická konstrukce automobilu (motor, převodovka, podvozek, elektrický systém zapalování, řízení a karoserie), která s obměnami přetrvává dodnes.
Češi se nenechali zahanbit
Prvním automobilem vyrobeným na území dnešní ČR byl v roce 1897 vůz Präsident automobilky Tatra (tehdy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft), který zároveň patřil k prvním sériově vyráběným autům v Evropě.
Vůz Tatra 80 posléze vlastnil prezident T. G. Masaryk. Mezi další důležité výrobce patřily také Laurin&Klement (dnešní Škoda), RAF (později LIAZ), Praga, Walter (poté Motorlet) a Sodomka (následně Karosa a dnes Iveco).
![Mezi nejvýznamnější výrobce aut u nás se řadila Tatra, Laurin&Klement nebo Praga.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/09/30bdb0aa386295673bef9d1c40d3_w1182_h886_g0abf948a203611e7a4bd0025900fea04-768x576.jpg)
Návrat do minulosti
Jaká ale bude budoucnost automobilismu? Vypadá to na návrat k elektromobilům. Ten první totiž spatřil světlo světa už v roce 1835, kdy si jej nechal patentovat Holanďan Sibrandus Stratingh (1785–1841).
Tehdy v konkurenci spalovacích motorů sice neuspěl (byť jako první roku 1899 překonal rychlost 100 km/h), dnes je ale, díky moderním technologiím, situace jiná a světové automobilky se doslova předhánějí v tom, která nabídne lepší stroj. Testování probíhá i na poli samořídicích vozů.