Král je mrtev, ať žije král. V shakespearovském světě to znamená – odešel jeden král, ale duše vládce se převtělí do následovníka. V Bavorsku takový jeden král odešel – byl nahrazen o číslovku vyšší.
Psal se 9. červenec 2018. Den, který se bude tesat do kamene. Ve výrobním závodě v Dingolfingu v Dolním Bavorsku se rozběhla sériová výroba nového BMW řady 8 Coupé. Sportovního vozu, který odstartuje modelovou ofenzivu BMW v segmentu luxusních vozů. Tohle je nová kvintesence mocniny luxusu, tohle je nový etalon Bavoráků…
Další Bavorák v řadě
Dosud u mnichovské automobilky číselná řada končila opulentní sedmičkou. Přepychově střiženou limuzínou, která byla ambasadorem značky. Jenže číslice 8 v označení nového modelu svědčí o tom, že novinka se v rámci nabízených modelů BMW pyšní vrcholným statusem.
Stejně jako v minulosti, i v případě BMW Z8 a také současného BMW i8 je toto označení vyhrazeno pro výjimečně sportovní automobily vzbuzující emoce.
Z toho důvodu se BMW řady 8 Coupé stane klíčovým prvkem v modelové ofenzivě v luxusním segmentu, kterou si BMW vytýčila jako součást své strategie „number one > next“.
Aura výjimečnosti
Novinka odstartuje karoserií coupé s prozatím dvěma motorizacemi, obě s pohonem všech kol xDrive. Základem bude nafťák 840d na šest hrnků, vrcholem pak vytuněných osm půllitrů do véčka M850i s objemem 4,4 l a výkonem 530 koní.
Vyrábějí se od července, prodávat se budou od listopadu a někdy v budoucnu přibude kabriolet, čtyřdveřová verze Gran Coupé a samozřejmě maximální provedení divize M8 (nejspíš 600 koní). Ve všech případech ale bude vznikat unikát.
Jedinečná aura řady 8 je výsledkem nového stylu, zaměřeného na čisté plochy, modernost a emoce. Výrazný design ploch karoserie zdůrazňuje s větší intenzitou než v případě jakéhokoliv jiného předchozího modelu značky dynamický charakter nového ambasadora.
Rozlehlé plochy jsou strukturovány pomocí velmi ostrých a jednoznačně vedených bočních linií.
Továrna, kde se dělá luxus
Osmá řada se rodí díl po díle v Dingolfingu společně se sérií luxusních záležitostí 5 a 7. Je to továrna na luxus, BMW do výroby nové modelové řady ostatně investovala částku několika stovek milionů eur a do výrobního procesu byl integrován velký počet digitálních inovací, včetně autonomního dopravního systému a inteligentních zařízení.
Při výrobě karoserie nového sportovního vozu se používá inteligentní lehká konstrukce s promyšlenou kombinací použitých materiálů, včetně oceli, plastů, hliníku a uhlíkových vláken.
Kromě výztuh v přední a zadní části vozu jsou z hliníku vyrobeny další komponenty jako například střecha, dveře, kapota motoru a přepážka mezi motorovým prostorem a kabinou.
Vůbec poprvé je při výrobě sériového modelu značky k dispozici střecha vyrobená z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny CFRP – i to se „liusuje“ přímo v závodě v Dingolfingu.
Celý proces je vysoce automatizovaný, dělníci jsou ti nejlepší machři v Bavorsku a mají to nejlepší oblečení a doplňky. Třeba kombinézy se zabudovanými počítačovými technologiemi.
Mají inteligentní rukavic ProGlove se zabudovaným skenerem a chytré hodinky, které vibracemi upozorní zaměstnance, že se blíží automobil s nadstandardní výbavou, který vyžaduje zvláštní pozornost!
Základ za 2 700 000
Právě teď, zrovna, když toto čtete, vzniká třeba jedno z dvou verzí osmičky. Ta základní BMW 840d xDrive spoléhá na vznětový motor s kombinovanou spotřebou paliva kolem 6 l/100 km.
Řadový 3,0litrový šestiválec generuje maximální výkon 320 k a nejvyšší točivý moment 680 Nm.
Naproti tomu osmiválec BMW M850i xDrive (zatím bez české ceny) s nejnovější generací 4,4litrového osmiválce sice byla kompletně přepracována a poskytuje maximální výkon 530 k a točivý moment 750 Nm, zato spotřeba neklesne pod 10,0 l/100 km.