Je prosinec roku 1959. Sověti se spolu s Maďary, východními Němci, Poláky a Čechoslováky usnášejí na plánu vybudování nejdelšího ropovodu světa.
Jeho klíčový význam se nezměnil ani v současnosti, většina dodávek ropy a zemního plynu plyne do Česka právě ropovodem Družba.
Ropovod v šedesátých letech spojuje státy bývalé Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) se Sovětským svazem a ve své době se stává nejdelším. Klíčovým bodem této infrastrukturní stavby je běloruský Mozyr, kde se rozbíhá dvěma směry.
![Snímek zachycuje zahájení stavby ropovodu v roce 1959 na slovenském území](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/12/3_na-archivnej-snimke-z-24-septembra-1959-pri-velkych-kapusanoch-zahajenie-vystavby-ropovodu-druzba.jpg)
Až na břeh Jadranu
Severní větev Družby odvádí suroviny do Polska a Německa, jižní větev směřuje přes Ukrajinu, kde se dál dělí na větev mířící do Česka přes Slovensko a na větev, jež končí v Chorvatsku na pobřeží Jadranu.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
S budováním se začíná až v roce 1961 a hotovo je o deset let později. Ropovod s přátelským názvem Družba nicméně činí východoevropské země fakticky závislé na dodávkách ropy z Ruska.
![Detailní mapa ropovodů napříč současnou východní Evropou](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/12/3_oil_pipelines_in_europe-768x467.png)
Osudová závislost
Právě proto se Česko v devadesátých letech podílí na budování ropovodu Ingolstadt z Bavorska. Za den protéká Družbou do zemí Evropské unie asi 1,6 milionu barelů černého zlata.
Celková délka stavby je 4000 kilometrů, přes území České republiky pak vede 505 kilometrů ropovodu.