Skip to content

Nejtragičtější havárie jediného letadla: Piloti marně bojovali o záchranu pěti set lidí

Je 12. srpna 1985 a z tokijského letiště Haneda právě vzlétá Boeing 747 patřící společnosti Japan Airlines. Let číslo 123 směřuje na vnitrostátní lince do Ósaky a na jeho palubě je 524 lidí. Pouhých dvanáct minut po startu se však rutinní let mění v zoufalý a marný boj pilotů o přežití.

To, co dokázali, nezopakovala později na simulátoru žádná z posádek. Přesto neměli naději, jak letoun zachránit. Zkázu přežili pouze čtyři lidé na palubě.

ŠPATNĚ OPRAVENÁ PŘEPÁŽKA

Celá tragédie letu JAL 123 se začala psát mnoho let před havárií. V roce 1978 letoun při přistání zavadil ocasem o dráhu a v zadní části trupu v blízkosti tlakové přepážky vznikla trhlina. Několik lidí na palubě bylo zraněno, ke ztrátám na životech nedošlo.

Letoun byl společností Boeing opraven a vrácen do provozu. Následujících sedm let létal na domácích linkách.

Aniž by to však kdo tušil, v opravené přepážce tikala příslovečná časovaná bomba. Dělníci při opravě překryli poškozené místo novým plátem, ale místo dvou řad nýtů jej uchytili jen jednou řadou. Trup letadla se při každém vzletu tlakoval, aby se v kabině udržel tlak na úrovni mořské hladiny, a rozdíl mezi vnitřím a vnějším tlakem působil na přepážku enormními silami.

Protože navíc tento Boeing létal na krátkých linkách, napětí na špatně opravené přepážce se rychle kulminovalo. Trhliny vznikající kolem jediné řady nýtů byly překryty novým panelem, takže na špatně provedenou opravu se během kontrol nemohlo přijít.

Tragédie byla jen otázkou času.

BOJOVALI DO POSLEDNÍ CHVÍLE

12. srpna 1985 dosáhly trhliny kolem nýtů kritické délky. Dvanáct minut po startu přepážka povolila. Stlačený vzduch v kabině se nahrnul do zadní části trupu, utrhl velkou část duté výškovky a přerval všechny hydraulické systémy, které se tam sbíhají.

Piloti tak přišli o možnost ovládat nejen výškovku, ale i klapky, směrové kormidlo a vůbec všechny ovládací prvky letadla kromě tahu motorů.

Fotografie letadla pořízená ze země zhruba 10 minut před havárií. Můžete vidět, že letadlu chybí celá vertikální část ocasu. FOTO: Neznámý autor / Creative Commons / volné dílo

Kapitán Masami Takahama, druhý pilot Yutaka Sasaki a letový inženýr Hiroshi Fukuda bojovali o záchranu neovladatelného letadla nekonečných 32 minut. Celou tu dobu mohli stoupání a klesání a trasu letu regulovat pouze pomocí tahu.

To je stejné, jako kdybyste se pokoušeli řídit auto bez volantu a bez brzd. To se téměř vymyká chápání. Během rekonstrukce havárie na simulátoru se žádná z několika posádek nedokázala udržet ve vzduchu tak dlouho.

Přesto to byla předem ztracená bitva. Piloti neměli nejmenší možnost nasměrovat letadlo znovu k letišti a postupně ztratili příliš mnoho výšky. V 18:56 narazilo letadlo do zalesněného svahu na úbočí hory Takamagahara asi 90 kilometrů severozápadně od Tokia.

Záchranné helikoptéry sice lokalizovaly vrak poměrně rychle, ale v noci v obtížném terénu nemohly přistát. Záchranáři se tak k vraku dostali až druhého dne ráno. Našli pouze čtyři přeživší. Dodnes se nedá zodpovědět otázka, kolik lidí náraz přežilo a mohlo být zachráněno, kdyby pomoc dorazila dřív.

V roce 1995 například bylo oznámeno, že nouzové volání letadla a jeho trasu sledovali Američané z letecké základny v Yokotě, ale jejich žádost o vlastní záchrannou operaci zamítly japonské úřady.

Katastrofa letu Japan Airlines 123 je dodnes nejtragičtější havárií jediného letadla v historii. Počtem obětí ji překonaly jen útoky z 11. září a srážka dvou Boeingů na ranveji na Tenerife v roce 1977, při které přišlo o život 573 lidí.

blank
Památník obětem letu JL 123 ve městě Fujioka. FOTO: photo: Qurren (talk) Taken with Canon IXY 10S (Digital IXUS 210), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Foto: Creative Commons
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jaro a játra? Ano! O jeden z nejvýkonnějších orgánů však pečujte celý rok
21stoleti.cz

Jaro a játra? Ano! O jeden z...

Játra – druhý největší orgán našeho těla a po mozku...
3 zajímavá místa v Praze: Nový svět, nejužší ulička a muzeum toalet
epochanacestach.cz

3 zajímavá místa v Praze: Nový...

O Praze se říká, že je...
Nejasné prvenství v souboji o vrchol Mount Everestu: Známe skutečné vítěze?
enigmaplus.cz

Nejasné prvenství v souboji o...

Je 29. května 1953 a novozélandský horolezec...
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance prozrazuje potenciál Mission R
iluxus.cz

Porsche 718 Cayman GT4...

Od studie na závodní trať....
Muže má omotaného kolem prstu
nasehvezdy.cz

Muže má omotaného kolem prstu

Ještě před pár lety byla ADÉLA...
Musela jsem soupeřit s kolegyní ve všem
skutecnepribehy.cz

Musela jsem soupeřit s...

Byla to posedlost. Ta holka...
Půst je zdravý
panidomu.cz

Půst je zdravý

Pradávné tajemství, jak si udržet zdraví, na...
Vztah v ohrožení kvůli seriálu!
nasehvezdy.cz

Vztah v ohrožení kvůli...

Role v seriálu ZOO ...
Rebarborové muffiny s drobenkou
tisicereceptu.cz

Rebarborové muffiny s...

Místo tradičního koláče s drobenkou...
Lékařka Vlasta Kálalová: Štěstí nalezla až v Orientu
epochalnisvet.cz

Lékařka Vlasta Kálalová:...

Zapsat se na studium medicíny za první republiky...
Záhada smrti dobyvatele Everestu: Chtěl ho zdolat v dámských botách?
enigmaplus.cz

Záhada smrti dobyvatele...

Mount Everest v průběhu let přiláká mnoho...
Jídelna podle soudobých trendů
rezidenceonline.cz

Jídelna podle soudobých trendů

Prostor v moderních interiérech, určený ke...